نرخ بلیط اتوبوس و مترو افزایش یافت

اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه اصلاح نرخ بلیت مترو و اتوبوسرانی را به تصویب رساندند.

به گزارش صنعت نویس، در جریان دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک فوریت لایحه در خصوص «اصلاح ردیف(۱۱) بند (۱) تبصره (۲۴) مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، موضوع (نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی) در دستور کار قرار گرفت.

مناف هاشمی در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: اکنون در اتوبوسرانی و شرکت بهره‌برداری ماهیانه در حدود ۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داریم، از طرفی تعداد مسافران نیز کاهش یافت و خرید قطعات و ضدعفونی کردن‌ها هزینه ما را نسبت به آنچه در بودجه شورای شهر مصوب شد،‌ بیشتر کرده است.

درخواست افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو و اتوبوس
او ادامه داد: برخی از قطعات حدود ۸۰ درصد گران‌تر شده است و این بودجه به هیچ عنوان کفاف حوزه حمل‌ونقل را نمی‌دهد. سال گذشته نیز این تجربه وجود داشته است و اواسط سال شورای شهر قیمت‌ها را کمی افزایش داده و ما نیز درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را داریم.این مبلغ بار سنگینی بر شهروندان تهرانی نیست.

معاون شهردار تهران گفت: اما واقعیت این است که کمک بزرگی به مترو و اتوبوسرانی است.

جبران هزینه‌های مازاد حمل‌ونقل عمومی بر دوش مردم
علی اعطا در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: با توجه به شرایط حادث شده در پی کرونا این مساله مطرح است که افزایش نرخ بیشتری اعمال کنیم. اولین راه حلی که به ذهن هر دستگاه تصمیم‌گیری برای جبران هزینه‌ها می‌رسد افزایش نرخ است. الان به طور روشن می‌خواهند در اولین راه‌حل این را بر دوش مردم بگذارند. اگر این لایحه به فوریت بخواهد در کمیسیون‌ها بررسی شود به معنی این است که همین راه حل را می‌خواهیم بررسی کنیم. اما اگر به صورت عادی در کمیسیون‌ها مطرح شود،‌ به راه‌حل دیگری غیر از اینکه بار آن را بر دوش مردم بگذاریم فکر می‌شود. مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل‌ونقل عمومی را بر دوش مردم بگذاریم و خواهش من این است که به فوریت این لایحه رای ندهند تا به راه‌حل‌های دیگر نیز فکر شود.

از تهرانی‌ها عذرخواهی می‌کنم؛ تنها منبع در دسترس شهرداری کمک و لطف مردم است

سید محمود میرلوحی به عنوان موافق یک فوریت این لایحه گفت: در مساله کرونا شرایطی ایجاد شد که استفاده از اتوبوس و مترو با محدودیت مواجه شد و به مردم گفتیم از آن استفاده نکنند. اما باید از مردم تشکر کنیم که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و اما از طرفی مردم تهران هم عذرخواهی می‌کنم.

هاشمی در میانه صحبت‌های میرلوحی گفت: الان کاری به مردم نداریم و درباره یک فوریت لایحه صحبت می‌کنیم.

میرلوحی افزود: ناچاریم و اکنون هفت ماه از سال گذشته است و اگر این کار را نکنیم با توجه به امکانات و شرایط این مردم هستند که از امکانات محروم می‌شوند. فعلا تنها منبعی که در دسترس شهرداری تهران است کمک و لطف مردم است. بقیه فعلا وعده سر خرمن است. از مردم خواهش می‌کنیم شرمندگی خادمین خود در شورای شهر را بپذیرند.

دست در جیب مردم نکنیم
حجت نظری در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: اینکه بخواهیم در شرایطی که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم هزینه‌ها را تامین کنیم باز هم دست در جیب مردم کنیم و بخواهیم هزینه‌های مردم را افزایش دهیم اتفاق خوبی نیست. ما نمی‌توانیم با افزایش هزینه‌های مردم هزینه‌هایی که برای خودمان در شهرداری وجود دارد را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم.

او ادامه داد: عملا با این افزایش کاری خواهید کرد کسانی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند اما ماشین شخصی دارند ترغیب به استفاده از ماشین شخصی شوند. این افزایش‌ها برای خیلی‌ها صرفه بیشتری خواهد داشت که با توجه به کاهش ساعت طرح ترافیک از ماشین شخصی استفاده کنند. لذا این افزایش قیمت منجر به افزایش ترافیک در شهر خواهد شد. خواهش می‌کنم در شرایط سخت اقتصادی به مردم بیشتر از این فشار نیاوریم.

نظری گفت: بسیاری از مجموعه‌های شهرداری به دلیل کرونا نتوانستند به کسب درآمد برسند،‌ آیا باید هزینه‌های مربوط به خدمات همه این مجموعه‌ها را افزایش دهیم؟ آیا قرار است برای اداره شهر اینگونه به مردم فشار آوریم؟ ساده ترین راه این است که هزینه‌ها را کاهش دهیم و امیدوارم این مساله در دستور کار قرار گیرد.

افزایش نرخ بلیت رقم زیادی نیست
محمد علیخانی در موافقت با یک فوریت این لایحه گفت: وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است. دولت تا اینجا به وظایف خود عمل نکرده است. این درصدی که افزایش پیدا می‌کند نیز خیلی زیاد نیست و با این تغییر ۳۰ میلیارد به درآمد مترو و ۲۵ میلیارد به درآمد اتوبوسرانی اضافه می‌شود و این رقم عدد خیلی زیادی نیست و باید بحث کنیم و راهکار دیگری هم پیدا کنیم.

معاونت حمل‌ونقل از وام ستاد کرونا استفاده کند
محسن هاشمی نیز در ادامه گفت: در مصوبه ستاد ملی کرونا آمده است که ۷۵ هزار میلیارد تومان وام به شرکت‌های متضرر از کرونا اختصاص داده شود به شرط آنکه کسی را اخراج نکرده باشند. در نتیجه معاونت حمل‌ونقل که کسی را اخراج نکرده می‌تواند از این روش‌ها هم برای تامین اعتبار استفاده کند.

در ادامه یک فوریت این لایحه با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

پس از این تصویب محسن هاشمی گفت: متاسفانه تصویب شد، اما معاونت حمل‌ونقل باید از طریق وام ۷۵ هزار میلیاردی پول بگیرد.
ایلنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید