دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد

ناامیدی از احیای واردات خودرو

با وجود آنکه کلیت طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر ازسرگیری واردات خودرو مورد استقبال خیلی ها قرار گرفته، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این طرح را در جزئیات، ناکارآمد، نشدنی و تزئینی می داند.
ناامیدی از احیای واردات خودرو

به گزارش صنعت نویس، مهدی دادفر معتقد است روش های در نظر گرفته شده در این طرح برای تامین ارز، مناسب نیستند و بنابراین واردکنندگان تمایلی به ادامه فعالیت نشان نخواهند داد.
-مجلس شورای اسلامی به دنبال لغو ممنوعیت واردات خودرو از مسیر تغییر منابع تامین ارز است. فکر می کنید این طرح می تواند واردات خودرو را احیا کند؟
خیر، به نظر من این طراح کارایی لازم را ندارد، به دلایل مختلف. اولا اینکه برای ورود هر خودرویی به کشور، باید مجوز استاندارد و تاییدیه نوع اخذ شود. مجوزهای استاندارد حداکثر سه ساله هستند و هر یک سال یکبار نیز باید تمدید شوند، تازه مشروط بر اینکه نوع و مدل خودرو تغییر نکند. از طرفی، خودروهای وارداتی به کشور نباید بیش از یک سال از عمرشان گذشته باشد، بنابراین در صورت تصویب طرح مجلس، واردکنندگان مجاز به واردات مدل های 2020 هستند. این در حالی است که خودروهای 2020 اکثرا تغییر کرده اند و بنابراین باید از نو مجوز استاندارد بگیرند که خود منوط به داشتن اسناد مربوط به اخذ استانداردهای 85 گانه است. این در حالی است که بسیاری از نمایندگی ها کلا تعطیل شده اند و برخی هم با توجه به رفتارهایی که با آنها شده، دیگر علاقه ای به فعالیت ندارند. در حال حاضر چیزی حدود 10 درصد از نمایندگی های واردکننده خودرو میل به ادامه فعالیت دارند که تازه آنها نیز در مدت زمان کوتاهی امکان اخذ مجوزهای لازم برای واردات را نخواهند داشت. در نظر بگیرید که فقط شش ماه طول می کشد تا مجوز استاندارد بیاد و بعد از آن نیز تازه داستان مجوز محیط زیست و وزارت صمت هم هست که سر جمع همه اینها حدودا 9 ماه زمان خواهند برد. با این پروسه عملا وارد سال 2022 می شویم و روز و از نو روزی از نو. بعد هم اینکه با توجه به عدم فعالیت بسیاری از نمایندگی های واردکننده، منابعی هم که در خارج از کشور برای تامین ارز در نظر گرفته بودیم، آب رفته اند. بنابراین به نظر می رسد طرح مجلس برای ازسرگیری واردات خودرو به کشور، عملا شدنی نیست. به شخصه گمان می کنم نمایندگان مجلس این یک خط مربوط به واردات را به شکل تزئینی در طرح خودرویی خود گذاشته اند تا اگر پس فردا از خودروسازان حمایت شد و بازار باز هم به تعادل نرسید، بگویند ما قانون را تصویب کردیم، اما واردکنندگان خودشان میلی به واردات نشان ندادند.
-در طرح مجلس، منابع تامین ارز برای واردات، ارز اشخاص و ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعه در نظر گرفته شده است. این روش ها را مناسب می دانید؟
شاید بشود به واسطه صادرات مواد غیر پتروشیمی و غیر خودرو و قطعات، تامین ارز کرد، ولی با خودرو و قطعه اصلا و ابدا. ما حداقل 350 میلیون دلار نیاز داریم برای واردات 15 هزار خودرو به کشور. این را هم در نظر بگیرید که ورود به بازارهای صادراتی نیاز به سرمایه گذاری کلانی دارد تازه منهای بحث قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی. البته من به ارز دولتی اعتقادی ندارم چون فسادزا است، اما اگر ورود خودرو به کشور را آزاد کنند، با ارز آزاد هم می توانیم واردات را احیا کنیم. اگر فرض را بر این بگیریم که توافق هسته ای و برجام احیا شود و دولت واردات را آزاد کند، با استفاده از ارز آزاد می توان بین 10 تا 15 هزار دستگاه خودرو در سال وارد کرد. بیش از این اصلا امکان ندارد، چون قیمت ها بسیار بالاست و بازار کشش بیش این را نخواهد داشت. اصل حرف بنده این است که دولت واردات را آزاد کند، تامین ارزش با ما. ارز را می توانیم از منابع داخلی و خارجی تامین کنیم. حتی دولت می تواند بسته به نوع ارز تامینی (اینکه از داخل باشد یا خارج)، تعرفه را کم و زیاد کند. حال که بحث تعرفه شد، این را هم بگویم که برای احیای واردات خودرو و اثرگذاری آن بر بازار، تعرفه هم باید کاهش پیدا کند و به جای آن، مالیات ارزش افزوده در خرید و فروش اخذ شود.
-پیشنهاد واردکنندگان برای کارآمد شدن طرح مجلس چیست؟
منهای بحث تامین ارز که بر مدل صحیح آن تاکید کردم، اگر یک سری اصول منطقی بین المللی را نیز به کار ببندیم، می شود برای احیای واردات خودرو کاری کرد. مثلا استانداردهای 85 گانه که افزایش قیمت خودروها را رقم زده، باید به صورت نسبی تعدیل شود. مثلا بگویند یک استاندارد حداقلی داریم و یک استاندارد حداکثری، اما اختیار استفاده از آنها را به واردکنندگان بدهند. هر واردکننده ای استانداردهای بیشتری را رعایت کرد، مالیات کمتری بدهد و هر کس استانداردهای کمتری را لحاظ کرد، مالیات بیشتری بپردازد.
منبع:خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید