میزان مصرف سرانه خانگی آب شرب در کشور

 مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب گفت: در کشورهای اروپایی میانگین سرانه مصرف حدود ۱۳۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز و این رقم در ایران ۱۵۷ لیتر است.
میزان مصرف سرانه خانگی آب شرب در کشور

به گزارش صنعت نویس، علی سیدزاده گفت: مدیریت آب در حوزه تولید، عرضه و تقاضا است ودر زمینه مدیریت تقاضا کلیه اقداماتی که باعث مصرف بهینه خواهد شد را باید بهینه کنیم. باید اقداماتی صورت گیرد تا مصرف بهینه در کشور نهادینه شود .

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب افزود : بیشترین مصرف آب از لحاظ کل منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است بدین گونه که ­۹۲ درصدمصرف اب ­دربخش ­کشاورزی، ۶ درصد در بخش خانگی ۲ و ­درصد در بخش صنعت استفاده می شود . بخشی از منابع ابی به دلیل نبودن سیستم های مکانیزه آب به ­هدر می رود مکانیزه شدن سیستم آبیاری در کاهش مصرف آب تأثیرگذار است . آب شرب از فواصل دوردست جمع آوری، ذخیره، تصفیه و به مخازن منتقل می شود. بنابر این هزینه های گزافی بابت رسیدن آب بدست مصرف کننده تأمین می شود. اگر روش مصرف را بهینه نکنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود .مثلا بیشترین مصرف در حوزه خانگی در بخش استحمام و سرویس های بهداشتی است .

این مقام مسوول ادامه داد: براساس میانگین جهانی حداقل نیازمصرف ­یک فرد به آب ­۹۰ لیتر است ­تا نیاز بهداشتی فرد به خطر نیفتد .ما کشور کم آبی هستیم که بر اساس تغییرات آب و هوایی میزان بارش ها کاهش پیدا کرده است اولین گام در مدیریت مصرف این است که بپذیریم با خشکسالی روبرو هستیم . استفاده از سردوشی های کاهنده مصرف، شیرآلات چشمی کم مصرفاز جمله اقدامات کاهنده در مصرف اب است .

به گفته سیدزاده سالانه در کشورشبکه های فرسوده توزیع اب اصلاح و آبادسازی می شوند تکنولوژی های مختلف و بروزی وجود دارد ­نشت یابی با گاز هلیوم یکی از پیشرفته ترین هاست.

وی درباره آب های خاکستری گفت: اکنون در اکثر شهرهای بزرگ شبکه فاضلاب وجود دارد باید در ­کلان شهرها سیستم تصفیه فاضلاب داشته باشیم وبخشی ­از ان ­در ­فضای سبزمصرف شود ­و ما هنوز نتوانستیم صد درصد به آن برسیم. دولت در قانون بهینه سازی آب شرب، اگر فردی از این سیستم استفاده کند مشوق ها دارد در بهای فاضلاب و حق انشعاب تحقیقاتی داشته باشد. نسبت به میانگین بلند مدت بارندگی ها و برف بسیار کم شده و رصد کردن آمار و اطلاعات است و اگر صرفه جویی نکنیم آیندگان دچار مشکل خواهند شد و مصرف بهینه آب فوایدی دارد که برای مردم مؤثر خواهد بود.

 

منبع:مهر

افزودن نظر جدید