گزارشی از شرایط حاکم بر بازار خودرو و تغییر و تحولات قیمتی

موج جدید "گرانی" در بازار خودروهای مونتاژ ایران

خبر بد این است که تولیدات خارجی صنعت خودروی ایران هم بدون آنکه واقعا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز یا دیگر عوامل اقتصادی باشند، روندی رو به رشدی را به لحاظ قیمتی شروع کرده و بی‌هیچ دلیلی شروع به گران شدن کرده‌اند.
موج جدید "گرانی" در بازار خودروهای مونتاژ ایران

به گزارش صنعت نویس، رشد قیمت وارداتی‌ها به خودروهای داخلی‌ رسید و بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت محصولات وارداتی به زودی در بازار خودروهای داخلی هم احساس می‌شود و باید منتظر یک گرانی دوباره 5 درصدی باشیم. آشوب قیمت‌ها در بازار خودرو وارد دوره جدیدی شده و پس از دور کردن خریداران ایرانی از خرید محصولات وارداتی، حالا غول افزایش قیمت دست روی محصولات خارجی مونتاژ ایران گذاشته تا خریداران ایرانی نسبت به همیشه وضعیت بدتری در زمینه انتخاب خودرو پیدا کنند.

در واقع اگر تا پیش از تیرماه که واردات رسما سرکوب شد و سایت ثبت سارش از دسترس خارج گشت، انتخاب خودروی خارجی مدرن در ایران با قیت کمتر از 100میلیون تومان مرسوم بود و از هاچ‌بک تا سدان و کراس‌اوور را می‌شد در همین محدوده خرید اما احتمالا از این پس نه تنها نمی‌توان با چنین پرداختی به خودروی کره‌ای، ژاپنی یا فرانسوی جدید دست یافت که بازار محصولات 100 تا 200 میلیونی هم احتمالا با تمهیدات اخیر وزارت صنعت و دولت به جولانگاه محصولات چینی بدل خواهد شد و دایره انتخاب و دامنه تنوع باز هم تنگ‌تر و محدودتر می‌شود. خبر بد این است که حتی تولیدات خارجی صنعت خودروی ایران هم بدون آنکه واقعا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز یا دیگر عوامل اقتصادی باشند، روندی رو به رشدی را به لحاظ قیمتی شروع کرده و بی‌هیچ دلیلی شروع به گران شدن کرده‌اند.

در واقع هنوز چند روزی از تایید خبر افزایش تعرفه‌های واردات خودرو توسط محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نگذشته بود که ابتدا شرکت چری و سپس مجموعه خودروسازان کرمان موتور با اعلام لیست جدید قیمت‌های‌شان خبر از پمپاژ گرانی به بخش هایی از بازار دادند. سایپا نیز با افزایش 14 میلیون تومانی قیمت کیا سراتو آپشنال مونتاژ ایران، عملا به بازار این پیام را داد که دوره جدیدی از گرانی برای محصولات داخلی در راه است به طوری که زین پس باید کیا سراتوی آپشنال سایپا را که تا شهریور قیمتی 99 میلیونی داشت ازین پس 120 میلیون تومان بخریم. گرچه فعلا مدیرعامل سایپا این خبر را تکذیب و از ادامه فروش سراتو با همان قیمت قبلی خبر داده است اما به نظر می‌رسد این اتفاق محتوم است.

جالب است بدانید این خودرو که هم‌اینک در نمونه کم‌کارکرد قیمتی 5 تا 7 هزار دلاری در آمریکا دارد با چنین قیمتی که در ایران روی آن گذاشته شده در نوع خود یک رکوردشکن محسوب می‌شود. این یعنی وقتی نمونه صفر و 2011 همین خودرو در بهترین حالت قیمت 60 میلیونی در امارات دارد و کیا سراتو نسل جدید در مدل فول و 2018 هم به زحمت با قیمتی 90 میلیون تومانی قابل خریداری است، ما در ایران باید برای نمونه 2011 و 2018 به ترتیب 120 و 175 میلیون تومان پرداخت کنیم که به معنی فاصله قیمت‌ دو برابری (200درصدی) یک خودروی اقتصادی در 2 سوی خلیج فارس است!

اما در همین باره فربد زاوه در گفتگو با خبرنگار فرادید ضمن پیش بینی رشد قیمت در بازار خودروهای تولید داخل در هفته های آتی، محصولات فرانسوی، کره‌ای و چینی از برندهایی نظیر جک، برلیانس و رنو را مهم‌ترین گزینه‌های رشد قیمت در بازار دانست که علیرغم دریافت ارز مرجع و عدم تاثیرپذیری از رشد نرخ ارز با افزایش قیمت‌ مواجه خواهند شد.

زاوه با اشاره به سازوکار تعیین قیمت این محصولات که در خارج از شورای رقابت و به صورت آزاد تعیین می‌گردد، سازمان حمایت از مصرف کننده را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «این نهاد یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در زمینه انحصاری‌تر کردن بازار خودرو است که به بهانه خدمات پس از فروش که چندان هم برای مشتری اهمیت ندارد، تلاش نمود انحصار را در بازار هم افزایش دهد و موفق نیز شد.»

به نظر می‌رسد باید بیش از هر زمان دیگری منتظر حمایت از صنایع داخلی بود و به طور مخصوص این حمایت‌گرایی قرار است از صنعت خودرو و مشتریان ناراضی این حوزه شروع شود.

منبع:فرادید

افزودن نظر جدید