مهر تایید دولت برای تولید مارلبرو در ایران

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان بر سر ورود مارلبرو به ایران، دیروز نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امضای تفاهمنامه تولید مشترک سیگار مارلبرو در ایران را تایید کرد.
مهر تایید دولت برای تولید مارلبرو در ایران

به گزارش صنعت نویس، او گفته است: «هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر صنعت و معاونان وی برگزار شد که در آن تفاهمنامه‌ میان «شرکت دخانیات ایران» و «شرکت پیشگامان آرمان‌گستر» به عنوان نماینده «شرکت فیلیپ موریس» به وزیر صنعت داده شد و درخواست کردند تا اگر این تفاهم به نفع تولید کشور و اشتغال و جلوگیری از قاچاق است، نسبت به تایید آن اقدام شود. وزیر صنعت نیز دستور رسیدگی دادند و این موضوع به مدیرعامل شرکت دخانیات ابلاغ شده تا پس از طی مراحل اداری، این تفاهمنامه به مرحله اجرا رسیده و در نهایت همزمان با انتقال تکنولوژی جلوی قاچاق این برند نیز در کشور گرفته شود.» علی‌اصغر رمزی، رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز با تایید اینکه این تفاهمنامه میان دخانیات ایران و نماینده شرکت فیلیپ موریس امضا شده است، گفت: «کارهای مقدماتی برای صدور مجوز انجام شده و امیدواریم به زودی مجوز این همکاری صادر شود. در سیستم وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل اداری صدور مجوز به دلیل حساسیت موضوع به‌طور دقیق طی شده و امیدواریم بدون هیچ مشکلی به زودی منتج به نتیجه شود.» فیلیپ موریس در حالی توانست مجوز تولید سیگار مارلبرو را در ایران بگیرد که پیش از این برخی عنوان کرده بودند این شرکت شائبه صهیونیستی بودن دارد. آمارهای رسمی از میزان مصرف و قاچاق سیگار در داخل کشور نشان می‌دهد که مارلبرو یکی از برندهایی است که سهم زیادی در این آمارها دارد و شاید همین دلیل هم باعث شد تا از ابتدای دولت یازدهم بارها از سوی دولت اعلام شود که «بخش خصوصی در صورت اخذ مجوز از شرکت فیلیپ موریس می‌تواند در ایران اقدام به واردات رسمی و تولید این برند کند.» حتی در مقطعی هم محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در راس مذاکرات با این برند قرار گرفت و گفت که چون مدیر مرکز دخانیات را تهدید به قتل کرده‌اند خودم مسوولیت این مذاکرات را بر عهده گرفته‌ام. او در شهریورماه سال ٩٤ در توضیح این اقدام خود گفت: «برای فعالیت قانونی کمپانی تولید‌کننده سیگار مارلبرو، منتظر برداشته شدن تحریم‌ها هستیم تا فعالیت رسمی برای واردات و تولید این سیگار در ایران آغاز شود چون از نظر ما این شرکت هیچ مشکلی برای فعالیت در ایران ندارد و فقط عده‌ای قاچاقچی هستند که بر سر راه این همکاری سنگ‌اندازی می‌کنند. در جریان این مذاکرات برخی قاچاقچیان علی‌اصغر رمزی، رییس مرکز دخانیات را به قتل تهدید کرده‌اند. با توجه به اینکه برخی قاچاقچیان از محل قاچاق سیگار مارلبرو سالانه صدها میلیارد تومان سود می‌برند و حقوق دولتی را نمی‌پردازند در جریان مذاکره با فیلیپ موریس برای همکاری در خصوص واردات رسمی و تولید مشترک سیگار مارلبرو، آنها مدیر مرکز دخانیات را به قتل تهدید کردند به همین خاطر من خود ادامه مذاکرات را بر عهده گرفتم. از زمانی که بنده ادامه مذاکرات را بر عهده گرفته‌ام برخی نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد کرده‌اند در حالی که بنده معتقدم نباید مدیران را به دردسر انداخت و زندگی آنها را به هم ریخت و در چنین مواقعی که تهدیدهایی وجود دارد بهتر است خود وزیر با جرات بیشتر تن به ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه دهد.»

رد صهیونیستی بودن

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در همان زمان هم اعلام کرد که «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و استعلام از کمیسیون اصل ٩٠ مجلس و سازمان‌های اطلاعاتی - امنیتی، برای ما محرز شد که شرکت تولیدکننده سیگار مارلبرو هیچ ارتباطی با رژیم صهیونیستی ندارد و می‌توانیم برای واردات رسمی و تولید مشترک با این شرکت برنامه‌ریزی کنیم.»

البته در همان زمان زیان‌های دخانیات به عاملی برای مخالفت با اعطای مجوز برای تولید داخلی مارلبرو موجب شد تا دوباره روال بررسی این برند با تاخیر همراه شود. پیش از این نیز و در دولت محمود احمدی‌نژاد، تلاش‌های زیادی برای تولید مارلبرو در داخل کشور انجام شد و در راس همه نام‌هایی که برای تولید مارلبرو در ایران مطرح بود، برند «العقیلی» امارات پرآوازه‌تر بود اما باز هم این برند نتوانست مارلبرور را در لیست کالاهای تولید داخل قرار دهد. در همان زمان سیدمحمود ابطحی، مدیرعامل فقید وقت شرکت دخانیات در خصوص متقاضیان تولید مارلبرو در ایران گفته بود: «برخی برادران ارزشی به دنبال کسب مجوز برای تولید مارلبرو در ایران هستند و ما نیز به عنوان متولیان تولید دخانیات در کشور مشکلی برای همکاری نداریم ولی از آنجایی که شبهه صهیونیستی بودن این برند همچنان مطرح است تا زمان کسب تکلیف و رفع شبهات امکان تولید این برند وجود ندارد.»

واگذاری پرحاشیه

شاید همین روال بود که موجب شد تا شرکت دخانیات به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین کارخانه‌های تولید داخل و با قدمت بیش از ٨٠ سال به دنبال کشمکش‌های فراوانی که میان مافیای واردات و تولید داخل ایجاد شده بود به یکی از شرکت‌های زیان ده تبدیل شده و در اواخر عمر هیات دولت دهم ۵۵ درصد از سهام شرکت دخانیات ایران به همراه سهام چندین شرکت دیگر دولتی در قالب رد دیون به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار و این صندوق نیز به وزارت رفاه و تامین اجتماعی منتقل شود. با این کار عملا فصل جدیدی در فعالیت‌های شرکت دخانیات ایران رقم خورد و این شرکت پس از ٧٠ سال که دارای تنها یک سهامدار بود، صاحب چندین سهامدار شد و علاوه بر این بحث‌های مربوط به ورود این شرکت به فرابورس نیز مطرح شد. ماجراهایی که با تغییر مدیرعامل‌های متعدد این شرکت را به یکی از پر تغییر‌ترین مدیریت‌های صنعتی تبدیل کرد. دخانیات از آن دست شرکت‌هایی است که به دلیل درآمد قابل توجهش همیشه برای فعالان اقتصادی جذاب بوده به گونه‌ای که این شرکت سالانه تنها برای حق هولوگرام و سایر حقوق انحصار محصولات دخانی تولیدی‌اش بیش از ٦٠ میلیارد تومان درآمد دارد و طبق آخرین آمارهای مربوط به تولید داخلی با رشد قابل توجه در سال گذشته بیش از ٤٩ میلیارد و ٣٠میلیون نخ سیگار در کشور تولید شده است که در مقابل میلیارد و ٣٧ میلیون نخی واردات رسمی عدد قابل توجهی است و خبر از تغییر بازیگران واردات و تولید داخل سیگار می‌دهد. البته دخانیات با همین گردش مالی بالایی که دارد همواره مورد توجه مافیاهای بوده و حتی بارها تصمیم‌گیری برای ورود بازیگران جدید به بخش تولید سیگار با ورود و قدرت‌نمایی مافیا و اقدامات‌شان به بن بست رسید. و حالا به نظر می‌رسد با مجوز دولتی‌ها برای تولید مارلبرو، با ترک مافیای این برند که تاکنون در سر لیست سیاه قاچاق سیگار بوده‌اند فضای بازیگران تولید در ایران تغییر خواهد کرد.

انحصار بازیگران تولید

با توجه به مذاکرات صورت گرفته برای اخذ مجوز تولید مارلبرو در ایران، می‌توان شرکت فیلیپ موریس را به عنوان پنجمین بازیگر تولید‌کننده سیگار در کشور به رسمیت شناخت، برندی که قرار است تحت عنوان شرکت «پیشگامان پخش آرمان گستر» شناخته شود.

تاکنون بازار سیگار ایران تحت اختیار چهار بازیگر اصلی بود. چهاربرندی که سهم قابل توجهی را از بازار به دست آورده و با افزایش تولید داخل سهم وارداتی و قاچاق را هر روز کمتر کرده‌اند. این لیست شامل شرکت ژاپنی JTI ، تولید‌کننده سیگارهای وینستون، کمل و مگنا؛ شرکت انگلیسی و امریکایی BAT تولید‌کننده سیگارهای کنت، مونتانا و پالمال؛ شرکت کره‌ای KT&G تولیدکننده سیگارهای پاین و اسه؛ و شرکت دخانیات ایران «ITC» تولید‌کننده سیگارهای دانهیل، فروردین، زیکا، تیر، بهمن، ٥٧، C و هما هستند. از این پس نیز می‌توان شرکت پیشگامان پخش آرمان‌گستر، نماینده شرکت فیلیپ موریس را بازیگر پنجم تولید سیگار در ایران برای تولید برند مارلبرو خواند. یکی از چالش برانگیز‌ترین مباحثی که تاکنون در مقابل نام برخی برندهای خارجی برای ورود به ایران وجود دارد شائبه صهیونیستی بودن مالک آنهاست که موجب شده تا حتی بارها در داخل کشور بر سر حضور برخی برندها شاهد جنجال‌های خاص باشیم. برندهایی همچون مارلبرو، کوکاکولا و بنتون که در طی سال‌های گذشته محلی برای جنجال‌های خاص رسانه‌ای بودند. حالا مارلبرو ثابت کرده صهیونیستی دانستن آن درست نیست و می‌تواند بر اساس قوانین ایران به تولید محصول مشغول شود.

تفاهمی که جلوی قاچاق را می‌گیرد

در همین رابطه محمد حسین برخوردار مدیرعامل اسبق شرکت دخانیات درخصوص حضور مارلبرو در ایران با تاکید بر اینکه شرکت دخانیات نیز پیگیر عقد قرارداد با این شرکت برای تولید این سیگار در داخل ایران بود، گفت: «اعطای مجوز تولید سیگار کار ساده‌ای نیست و زمانی که رسما از سوی دولت اعلام می‌شود که تفاهمنامه همکاری امضا شده است نشان‌دهنده رفع موانع ومشکلات موجود بر سر همکاری است که به لحاظ کاهش حجم سیگارهای قاچاق این برند به داخل قابل توجه است.» او ادامه داد: «با توجه به سهم قابل توجه سیگارهای قاچاق مارلبرو در داخل عقد این تفاهمنامه می‌تواند جلوی ارزبری از کشور را بگیرد و از این لحاظ می‌توان این اقدام را مناسب خواند.» برخوردار در عین حال با ابراز امیدواری از اینکه تولید تحت این تفاهمنامه در کارخانه‌های شرکت دخانیات صورت گیرد، تاکید کرد: «امیدوارم با توجه به زیرساخت‌های موجود در کارخانه‌های تولید سیگار در داخل کشور تولید این برند برای افزایش تولید و اشتغالزایی در کارخانه‌های موجود انجام شود تا ضمن افزایش تولید کارخانه‌های دخانیات ایران جلوی واگذاری کارخانه‌های ایرانی به خارجی‌ها هم گرفته شود.»

بنتون و شائبه صهیونیستی

بنتون که یکی از معروف‌ترین برندهای پوشاک ایتالیایی است نیز تجربه حضوری خاص در ایران را پشت سر گذراند و متهم به صهیونیستی بودن شد. بنتون فعالیت خود در ایران را به دعوت مقامات وزارت امور خارجه دولت محمد خاتمی در سال‌های اول دولت وی در ایران آغاز کرد. این شرکت ضمن بستن قرار داد با برخی تجار ایرانی شعبات خود را در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران گسترش داد. با تغییر کابینه، فعالیت این شرکت با چالش‌هایی مواجه شد. در پی دعوت از مدیریت این شرکت برای سفر به ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سپس روزنامه رسمی دولت مدعی شد که این فروشگاه متعلق به صهیونیست‌هاست و در مطلبی اینچنین نوشت: «صهیونیست میلیاردر در کشورمان چه می‌کند؟» در آن زمان با تومارنویسی و پخش اعلامیه در نمازهای جمعه رییس مجلس هفتم (حداد عادل) خواستار برخورد با این شرکت شد، اما پس از چندی روشن شد که دعوت‌کننده بنتون، سفارت ایران بوده است. سخنگوی بنتون نیز در مصاحبه با خبرگزاری‌های ایرانی تاکید کرد، که مدیر شرکت، کاتولیک است! عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را برای بستن فروشگاه‌های خارجی عرضه‌کننده لباس، مطرح کردند، که با بازتاب‌های منفی گسترده در جامعه مواجه شده و در نتیجه پیگیری نشد. یک‌سال بعد، در پی آغاز تهاجم اسراییل به غزه، شعبه مرکزی این فروشگاه در تهران دچار حریق شد و یک روز بعد پلیس ایران تمامی شعب این شرکت در تهران را به ادعای وابستگی آن به صهیونیسم پلمب کرد. بنتون پیش از پلمب در حال ایجاد دو شعبه بزرگ دیگر در تهران بود.

خوشگوار و سکوت خاص اطلاعاتی‌اش

یکی دیگر از برندهایی که در سال‌های گذشته با شائبه صهیونیستی بود فعالیت آن دچار وقفه شد و سپس این شائبه بطور ناگهانی رفع شد شرکت تولید‌کننده نوشابه‌های کوکاکولا بود. خوشگوار در حالی مالک برند کوکاکولا در ایران است که اطلاعات شفافی در مورد این شرکت قابل دسترس نیست و حتی چندی پیش نیز سایت احمد توکلی خواستار تعیین تکلیف مجدد این شرکت شده بود؛ موضوعی که مجددا شائبه صهیونیستی بودن این برند را زنده کرد. «الف» پرسیده بود که «نام سهامداران اصلی و اعضای هیات‌مدیره شرکت خوشگوار چیست؟»، «شرکت خوشگوار در سال جاری (سال ٨٨) دقیقا چه مقدار بابت حق لیسانس و چه مقدار برای عصاره به شرکت کوکاکولای بین‌المللی می‌پردازد؟» و «محصولات خوشگوار (کوکاکولا ـ فانتا‌ ـ اسپرایت)، چه سهمی از بازار نوشابه ایران را در اختیار دارند؟» این پرسش‌ها نه تنها برای الف بلکه برای سایر رسانه‌ها بی‌پاسخ ماند. شرکت خوشگوار مشهد پیش از انقلاب، محصولاتش را تحت نظر شرکت کوکاکولا تولید می‌کرد پس از انقلاب نیز ارتباط با این شرکت امریکایی را حفظ کرد. این شرکت عصاره کوکاکولا را به‌طور مستقیم وارد کشور می‌کرد اما در سال ۱۳۶۳ و ممنوعیت ورود کوکاکولا از فرمول ایرانی نوشابه بهره‌مند شد. خوشگوار با به دست آوردن امتیاز تولید کوکاکولا به سرعت محصول خود را پیش از شرکت نوشاب وارد بازار کرد. با تولید کوکاکولا در مشهد به سرعت بطری‌های این شرکت به مناطق دیگر ایران رسید و نوشابه تولیدی شرکت خوشگوار با آرم کوکاکولا، نوشابه مشهد نام گرفت.

پس از نبرد اسراییل و غزه در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و با دستور مجلس جمهوری اسلامی با تصویب طرحی به نام «تحریم کالاهای صهیونیستی» در ایران، خواستار تحریم شرکت‌های بین‌المللی شد که دارای سهامداران عمده اسراییلی باشند. در همین راستا وزیر صنایع وقت جمهوری اسلامی به عنوان نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد، به شرکت خوشگوار مهلت داد تا وضعیت ارتباط خود با شرکت کوکاکولا را مشخص کند. اما در نهایت نیز تنها از سوی خبرگزاری فارس در خبری عنوان شد که شرکت خوشگوار هیچ ارتباطی با اسراییل و شرکت‌های آن کشور ندارد و در سکوتی خاص جنجال رسانه‌ای کوکاکولا خاموش شد.

مارلبرو از کجا آمد؟

ماجرای مارلبرو در ایران به دعوا سر سیگار مارلبرو و شرکت تولید‌کننده آن یعنی « فیلیپ موریس» بازمی‌گردد و برخی نماینده‌های مجلس و مخالف معتقدند که فیلیپ موریس صهیونیستی است.

نماینده‌های مخالف حضور مارلبرو در ایران معتقدند «اسم مدیر شرکت مارلبرو به جای فیلیپ موریس در اصل دیاموند است و اصلیت یهودی آلمانی‌تبار دارد، نماد این شرکت یک شیرغران است که این تمثیل صهیونیست‌های یهودی است کما اینکه بسیاری از مدیران شرکت مارلبرو مانند مدیر امور مالی این شرکت از پیشگامان امضای قرارداد کمپ دیوید و همچنین حمله به طبس بوده‌‌‌اند.» شرکت فیلیپ موریس (Philip Morris) یک شرکت بین‌المللی سیگار و تنباکو‌سازی است که در خیلی از کشورها محصولات خود را ارایه می‌کند و ١٥,٦ درصد از بازار بین‌المللی سیگار در خارج از ایالات متحده را در اختیار دارد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک قرار دارد اما به دلیل قوانین سختگیرانه در ارتباط با سیگار این شرکت عملا از طریق شعبه خود در سوییس اداره می‌شود. و حالا بر اساس تازه‌ترین تصمیم دولتی‌ها از این پس این برند توسط شرکت پیشگامان پخش آرمان‌گستر تولید خواهد شد که البته در خصوص این شرکت نیز اطلاعات زیادی در دست نیست.
منبع:اعتماد

افزودن نظر جدید