منوی خودروسازان چینی برای بازار ایران

هشت خودروساز داخلی، 14 برند از خودروهای چینی را در ایران به تولید می‌رسانند که این محصولات در بازه قیمتی بین 22 میلیون تا 115 میلیون عرضه شده، به طوری که متوسط قیمت انواع سواری‌های چینی رقمی معادل 66 میلیون تومان است.
منوی خودروسازان چینی برای بازار ایران

به گزارش صنعت نویس،10سالی می‌شود که به صنعت خودروسازی کشور ورود کرده‌اند، در ابتدای امر نیز چندان موفق نبودند و سهم بالایی در بازار ایران کسب نکردند، اما حالا می‌توان عددی معادل 10 درصد از حجم کل بازار خودروی کشور را به چینی‌ها اختصاص داد و البته نقش تحریم صنعت خودروی ایران توسط غرب را در به دست آوردن این سهم نادیده نگرفت.

ولی حالا گویی با باز شدن دروازه‌های جهانی، خودروهای چینی دارند قربانی این اتفاق خوشایند می‌شوند، این نظر البته از سوی خودروسازان چینی پذیرفتنی نیست، یکی از کارشناسان در این رابطه توضیح می‌دهد که با وجود جذابیت خودروهای اروپایی، باز هم از بازه‌های قیمتی در خودروهای چینی و اروپایی نباید غافل شد و اینکه هر گروه مشتریان خاص خود را دارد و این آیتم به خوبی ساختار رقابت را تحت شعاع قرار می‌دهد. به احتمال زیاد در شش ماهه اول و دوم سال 95 تزلزل‌هایی در بازار چینی‌ها داریم، اما این تزتزل موقت است.

چینی‌ها علاوه بر بازار ایران در بازارهای سایر کشورها نیز با چنین مسائلی روبه‌رو بوده‌اند؛ در آمریکای جنوبی، اروپای شرقی و شمال آفریقا و در همه این بازارها در رقابت با برندهای ژاپنی، اروپایی، کره‌ای و آمریکایی با پیش گرفتن راهکارهایی مانند سرمایه‌گذاری در رشد کیفیت، خدمات پس از فروش و کاهش قیمت‌ها همچنان باقی هستند.

هر چند چین به دلیل تناسب در قیمت، بازار خود را در جهان حفظ کرده، اما از سویی دیگر در همه جا به دلیل کیفیت نه چندان مطلوب با مقاومت مشتری در خرید رو‌به‌رو بوده است، عبدالله بابایی کارشناس خودرو در این مورد به اقتصادنیوز می‌گوید که اگر اروپایی‌ها موفق شوند در ادامه همکارهای‌های خود با ایران به داخل قطعه وارد نمایند و تولید خودرو را در داخل انجام دهند، قیمت خودروهای اروپایی با کیفیتی مطلوب‌تر از خودروهای چینی، کاهش می‌یابد و دیگر حضور خودروهای غربی در بازار ایران برای چینی‌ها چیزی بیش از یک بحران گذراست.

اقسام سواری‌های چینی در بازار ایران
در هر صورت چینی‌ها هنوز در بازارند و با همکاری با هشت گروه خودروساز در 14 برند فعالیت می‌کنند و محصولات خود را در بازه قیمتی بین 22 میلیون تا 115 میلیون به فروش می‌رسانند. متوسط قیمت انواع سواری‌های چینی رقمی معادل 66 میلیون تومان است. این سواری‌ها یا به صورت CBU (پیش‌ساخته) وارد کشور می‌شوند و یا قطعات آنها وارد و در داخل مونتاژ می‌شود، در برخی موارد هم تولید قطعات در داخل کشور صورت می‌پذیرد.

بیشترین همکاری را با چینی‌ها شرکت خودروساز مدیران و کرمان‌موتور دارند. مدیران تا به اکنون شش مدل ام‌وی‌ام و یک تیگو روانه بازار کرده است. طیف قیمت محصولات مدیران از 22 میلیون تا 77 میلیون است. کرمان‌موتور نیز تا به حال با برندهای جک و لیفان در بازار اعلام حضور کرده و خودروهای چینی محصول خود را با طیف قیمت 46 تا 88 میلیون به فروش می‌رساند.

غول‌های خودروسازی کشور نیز کم و بیش چینی‌ها را پذیرفته‌اند، ایران‌خودرو بزرگ‌ترین شرکت سازنده خودرو در ایران، دو سواری با برندهای هایما و دانگ فنگ را در سال 94 و با تعداد محدود تولید کرده است. هایما مدل S7 با دنده دستی به قیمت 71 میلیون و دنده اتوماتیک با قیمت 78 میلیون و 900 هزار تومان در 10 ماهه اول امسال تولید شده که البته تعداد آن محدود است و به 326 دستگاه هایما مدل S7 و 39 دستگاه دانگ‌فنگ مدل H30 می‌رسد.

سایپا درمقایسه با ایران‌خودرو بیشتر پذیرای حضور چینی‌ها بوده و در 10 ماهه ابتدایی سال 94، 1157 دستگاه برلیانس مدل H330 به بازار روانه کرده است. علاوه بر برلیانس، چان‌گان در مدل‌های CS35 و EA2 و زوتی در مدل Z300 توسط سایپا تولید شده است. قیمت چینی‌های تولیدشده ساپیا رقمی بین 54 میلیون و 700 هزار تا 85 میلیون است.

در ادامه تولیدات خودروهای چینی، گروه بهمن با خودروهای برند لندمارک مدل V7 و آسا در مدل‌های B50 و B50F به عرصه تولیدات خودروهای چینی روی آورده است. قیمت این دو برند بین 46 میلیون تا 80 میلیون است.

سازه‌های دیارخودرو هم در زمینه تولید و واردات سواری‌های چین دو برند گریت‌وال و بایک را در اختیار دارد، گریت‌وال در مدل‌های M4 و H6 و بایک در مدل‌های سابرینا و سنوا تولید می‌شود. طیف قیمت محصولات دیارخودرو از 50 میلیون تا 110 میلیون تومان است.

خودروسازی راین نیز از ابتدای سال 94، 2200 ولیکس C30 دنده‌ای را عرضه کرده است. این محصول تنها تولید امسال شرکت خودروساز در 10 ماهه اول سال جاری بوده است.

خودروهای جیلی در مدل‌های EC7 و امگراند X7 را هم شرکت گرامی وارد می‌کنند و در طیف قیمت 85 میلیون و 600 هزار تا 15 میلیون به فروش می‌رساند.

منبع:اقتصادنیوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید