ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده

نمایندگان مجلس با تصویب ماده‌ای از لایحه هوای پاک، تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده را ممنوع کرده و پلیس راهنمایی و رانندگی را موظف به جریمه متخلفان از این ماده کردند.
ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده

به گزارش صنعت نویس به نقل از مهر در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه هوای پاک، وکلای ملت با تصویب ماده‌ای، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کردند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی، از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی، بیمه کنند.

تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری، موضوع این ماده بر اساس آئین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان محیط‌زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

حمل بار و مسافر، صدور گواهینامه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می‌باشد.

پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان «ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز» در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌نماید.

طبق تبصره یک این ماده، دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند.

همچنین طبق تبصره دو، دولت مکلف شد در بودجه سالیانه، ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهار درصد بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید