مقایسه قیمت سی‌ان‌جی در ایران و جهان

علی‌رغم مزیت‌های سوخت سی‌ان‌جی و ظرفیت‌های موجود، آن‌طور که باید به این سوخت توجه نشده است و این در حالی است که قیمت سی‌ان‌جی در ایران یک هفتم بنزین آزاد و یک سوم بنزین یارانه‌ای است.
مقایسه قیمت سی‌ان‌جی در ایران و جهان

صنعت نويس: با یک نگاه کلی به آمار جهانی می توان گفت تعداد ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گازسوز در حال تردد هستند که ما به ازای آن ۳۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در اقصی نقاط جهان سی ان جی این خودروها را تامین می کنند. سهم برزیل در میان کشورهایی که از طرفداران و متقاضیان مصرف این نوع سوخت هستند، در حالی که مالکیت یک میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۰۲ خودروی سی ان جی سوز را از آن خود کرده است، به میزانی است که با داشتن ۱۸۰۵ جایگاه سالانه رقمی در حدود ۱۴۴ ملیون و ۵۳۵ هزار و ۶۳۶ متر مکعب گاز می سوزاند.

هندی ها نیز با داشتن یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو و ۹۳۶ جایگاه، در سال ۱۶۳ میلیون و ۲۱۰ هزار مترمکعب گاز می سوزانند، آرژانتین نیز با داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در کنار ۱۹۳۹ جایگاه سوخت، مصرف سالانه اش به ۲۳۹ میلیون و ۸۱۵ هزار متر مکعب می رسد. همچنین در حال حاضر در کره جنوبی ۴۰ هزار و ۵۳۲ خودرو سی ان جی سوز وجود دارد که با سوختگیری شان در مجاورت ۲۰۱ جایگاه سوختی که در این کشور وجود دارد سالانه عقربه مصرفشان به ۹۳ میلیون مترمکعب می رسد.

نکته قابل توجهی که در این بخش خودنمایی می‌کند بر این مبنا است که کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین، هند و کره جنوبی که هریک به ترتیب سهم‌شان از مجموع ذخایر گازی جهان ۰٫۱۹ درصد، ۰٫۲۱ درصد، ۰٫۵۷ درصد و ۰٫۰۳ درصد است، از جمله دولت هایی هستند که با داشتن منابع گاز طبیعی حداقلی و علی رغم محرومیت از این ذخایر با سیاست گذاری که در این راستا جهت سوق دادن بازار مصرف پی ریزی کرده‌اند، به گونه‌ای شرایط را مهیا ساخته‌اند تا با گازهای جایگزین از سناریوی توسعه مصرف سی ان جی جا نمانند. چین که در آسیا گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده است با داشتن ۱٫۵۹ درصد ذخیره گازی درجای از بزرگترین دارندگان خودورهای گازسوز محسوب می شود.

قیمت سی‌ان جی در ایران یک هفتم بنزین آزاد

از سوی دیگر طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، قیمت CNG در دنیا به نسبت ایران تفاوت دارد، به‌گونه‌ای که در آرژانتین قیمت این سوخت یک سوم بنزین، در چین یک دوم قیمت بنزین، در برزیل یک سیزدهم بنزین، در پاکستان یک پنجم بنزین در روسیه یک سوم بنزین در هند یک دوم قیمت بنزین و در ترکیه ۰.۸ قیمت بنزین است، اما در کشور ما با قیمت ۴۵۰ تومانی CNG معادل یک هفتم بنزین آزاد و یک سوم بنزین یارانه‌ای است.

ایران با داشتن ۳۴ تریلیون منابع گازی همچنان نتوانسته است از این ظرفیت خود در بخش سوخت جهت سوق دادن بازار به سمت سی ان جی سوز ساختن خودروها قدم موثری بردارد که انتظار می رود با دریافتن اهمیت این موضوع گام‌های جدی‌تری در این خصوص برداشته شود.

استفاده از سوخت سی‌ان‌جی چه مزیت‌هایی دارد؟

فریبرز رشیدی - استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر - در خصوص مزایای سوخت سی‌ان‌جی به ایسنا گفت: امسال ۳۰ درصد به خودروهای سی ان جی سوز در کل دنیا افزوده شده است، از این میزان سهم، چقدر به ایران تعلق دارد؟ در سال‌های اخیر به رغم افزایش ظرفیت تولید و توزیع سی ان جی در کشور، زیرساخت استفاده از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است که با امضای مصوبه اخیر و همکاری خودروها سازها می‌توان امیدوار بود که سهم ایران در تولید یا ورود خودروهای دوگانه سوز دنیا افزایش یابد.

وی با بیان این‌که برخی دارندگان خودروهای دوگانه سوز از گزینه کاهش شتاب خودرو به عنوان نقص سوخت سی ان جی نام می برند، اظهار کرد: من معتقدم حتی اگر چنین گزینه ای واقعیت داشته باشد، بهتر است که تمام خودروهای حمل و نقل عمومی از آن استفاده کنند، زیرا که باعث کاهش حوادث جاده‌ای که در اثر سرعت پیش می‌آید، می‌شود. بنابراین این‌که از سوخت سی ان جی برای حمل و نقل عمومی استفاده شود و وانت بارها، تاکسی‌ها و ون‌ها در اولویت نخست دوگانه سوز کردن باشند، در واقع مصداق این جمله تبدیل تهدید به فرصت تلقی می‌شود.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کاهش ۹۰ درصدی گازهای سوخت سی ان جی به نسبت بنزین در خودروها به عنوان مهمترین مزیت این نوع سوخت نام برد و افزود: این میزان از کاهش آلایندگی به حفظ محیط زیست کمک بسیار بزرگی می‌کند. هم اکنون در کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو شتاب گرفته است و حتی کشورهایی نظیر پاکستان و هندوستان نیز در حال سبقت از ایران هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید