معرفی مناسب ترین خودروهای کمتر از 50 میلیون تومان

بازه قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان، پرمخاطب ترین بخش بازار خودرو کشور است. در این محدوده تعداد مشتریان زیاد اما تنوع گزینه ها اندک بوده و هر کسی می خواهد با بودجه ای که دارد، مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب ممکن را از آن خود کند...
معرفی مناسب ترین خودروهای کمتر از 50 میلیون تومان

به گزارش صنعت نویس، بازه قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان، پرمخاطب ترین بخش بازار خودرو کشور است. در این محدوده تعداد مشتریان زیاد اما تنوع گزینه ها اندک بوده و هر کسی می خواهد با بودجه ای که دارد، مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب ممکن را از آن خود کند.

این پارادوکس بین نوع عرضه و سلیقه و بودجه مردم موجب شده تا کسانی که تصمیم به خرید خودرو می گیرند، از هر فرصت و امکانی برای کسب اطلاعات بیشتر، دقیق تر و صحیح تر پیرامون گزینه های پیش رو بهره جویند. در همین راستا بر آن شدیم تا نگاهی به جذاب ترین انتخاب های موجود در بازه قیمتی مذکور انداخته و مروری مختصر و مفید بر هر یک داشته باشیم.

پراید

در حال حاضر نمونه های تمیز و سرحال 5 سال اخیر پراید در بازار آزاد بین 18 تا 23 میلیون تومان قیمت دارند. این رقم در مدل های 89 به پایین با کارکرد حدود 100 هزار کیلومتر برابر با 12 الی 17 میلیون تومان است که البته بستگی به وضعیت بدنه هم دارد.

همچنین اگر بودجه اندکی دارید و وضعیت ظاهری برای تان در اولویت نیست، می توانید با 10 میلیون تومان یا حتی کمتر هم صاحب پراید شوید؛ البته با کارکرد بسیار بالا و احتمالا چند لکه رنگ روی بدنه. پراید با این که از لحاظ ایمنی و رفاهی در پایین ترین پله بازار جای می گیرد، اما همچنان به واسطه قیمت پایین، وفور قطعات، خرید و فروش و تعمیرات آسان و البته مصرف سوخت کم شاید اقتصادی ترین گزینه موجود است.

مزدا 3

اگر به خودروهای ژاپنی علاقه دارید، می توانید به مزدا 3 نسل اول هم فکر کنید. در حال حاضر نمونه های با کارکرد 100 تا 160 هزار کیلومتر مدل 87 و 88 حدود 48 میلیون تومان می ارزند و البته عموما چند لکه رنگ هم روی بدنه دارند.

این رقم در مدل های پایین تر و با کارکرد 200 هزار کیلومتر یا بیشتر به 40 تا 45 میلیون تومان سقوط می کند و بعضا در نمونه های بسیار مستهلک و خسته (کارکرد خیلی بالا) به حدود 30 میلیون تومان هم می رسد.

مزدا 3 ویژگی های جالب توجهی نظیر هماهنگی خوب پیشرانه و جعبه دنده، تجهیزات رفاهی قابل قبول نسبت به سال تولید (در تیپ 3) و کیفیت ساخت خارجی و داخلی بالا داشته و در مقابل از استهلاک فنی زیاد، تعلیق خشک و کوبنده و عدم وفور قطعات یدکی رنج می برد.

پژو 407

سری اول پژو 207 (مدل 89 و 90) که بزرگ ترین حسنش بهره گیری از قطعات و لوازم فرانسوی است با جعبه دنده دستی و کارکرد متوسط، حدود 30 تا 35 میلیون تومان قیمت دارد که در نسخه اتوماتیک بعضا به 44 میلیون تومان هم می رسد اما سری دوم که از سال 95 به خیابان آمد، افزایش بهای تقریبا چشمگیری را تجربه کرده و بسته به نوع جعبه دنده و میزان کارکرد با بهای 40 الی 48 میلیون تومانی به فروش می رسد.

207 جدید به امکانات تازه ای همچون چراغ روشنایی در روز، نمایشگر لمسی داشبورد و کروز کنترل مجهز شده اما از طرفی ایرانیزه شدن گسترده و افت کیفی و عملکردی فاحش آن نسبت به مدل های قدیمی تر را نیز نمی توان نادیده گرفت.

نیسان ماکسیما

نسل پنجم نیسان ماکسیما دیگر گزینه موجود در این محدوده قیمتی است. این مدل ژاپنی علی رغم تعادل و ترمزهای ضعیف، لوازم یدکی گران و استهلاک بسیار بالا توانسته با بهره گیری از چهره جذاب، پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند و سریع و اتاق جادار، اقبال خوبی به دست آورد.

با وجود این که چند سالی از توقف عرضه ماکسیما می گذرد، مدل های 80 تا 83 آن همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و با کارکرد حدودی 150 تا 200 هزار کیلومتر، ارزشی نزدیک به 50 میلیون تومان دارند؛ حال آن که اگر بدنه لکه رنگ داشته یا کارکرد به مرز 300 هزار کیلومتر رسیده باشد (یا هر دو)، این رقم به حدود 40 میلیون تومان (یا بعضا کمتر) کاهش می یابد.

رنو مگان

مگان 1.6 لیتری وارداتی با کارکرد 120 تا 200 هزار کیلومتر (بسته به تمیزی خودرو) در مدل 2008 بین 41 تا 48 و در مدل 2006، 38 تا 40 میلیون تومان می ارزد. مدل های 87 تا 90 مونتاژی اما پا را فراتر نهاده و بسته به میزان کارکرد (عموما 80 تا 230 هزار کیلومتر) و وضعیت بدنه 39 الی 50 میلیون تومان قیمت دارند. در مقابل، مگان 2 لیتری ثبات بیشتری را تجربه کرده و برای هر دو مدل وارداتی (2006 و 2008) و مونتاژی (88 تا 90) به طور متوسط 45 تا 50 میلیون تومان قیمت می خورد.

اگر بخواهیم نگاهی سریع به این الماس نشان فرانسوی بیندازیم، باید ایمنی مناسب در تصادفات (5 ستاره از NCAP اروپا)، ترمزها و فرمان پذیری بسیار خوب، فضای داخلی جادار و سواری نسبتا راحت را از مزیت ها و بازار دست دوم ضعیف، کنش و شتاب اولیه کم، هزینه نگهداری بالا و تجهیزات رفاهی اندک را از معایب آن ذکر کنیم.

دِنا

نسل سوم سمند یا همان دنا، زور می زند تا با تکیه بر مواردی مثل هندلینگ و فرمان پذیری مناسب، ترمزهای قوی و امکانات قابل قبول بخش اعظم بازار را به سمت خود سوق دهد. اما در این میان کیفیت مونتاژ و متریال داخلی نه چندان رضایتبخش، کوبش های اتاق (مخصوصا ردیف عقب) و شتاب گیری ضعیف پیشرانه نیز جزء حقایق غیر قابل انکار آن هستند.

با این همه در حال حاضر حواله های تحویل 4 ماه آینده دنا پلاس 48 تا 50 میلیون تومان خرید و فروش می شوند. بین دست دوم ها هم می توان با بودجه 37 تا 44 میلیون مدل های 93 تا 96 با کارکرد حداکثر 100 هزار کیلومتر را خریداری کرد.

رنو ساندرو

برادر هاچ بک تندر 90 این روزها به نسبت رقبا ثبات قیمت بیشتری را تجربه می کند؛ به طوری که مدل 96 صفر کیلومتر آن (بعضا با جعبه دنده JHQ جدید) حدودا 47.5 میلیون تومان خرید و فروش می شود که برای دست دوم های سرحال مدل 95، با کارکرد کمتر از 40 هزار کیلومتر، به 44 میلیون تومان می رسد.

همچنین نمونه های تمیز مدل 94 و 95 نسخه اتوماتیک با کارکرد کمتر از 60- هزار کیلومتر نیز بهایی 47 الی 50 میلیون تومانی را تجربه می کنند. ساندرو از لحاظ مزایا و معایب (همچون تجهیزات رفاهی ناجیز و کیفیت ساخت بالا) تفاوت خاصی با تندر 90 نداشته و در کابین و صندوق بار نیز فضای کمتری ارائه می کند، اما به واسطه ابعاد جمع و جور و نیز اصالت برند توانسته آمار فروش قابل قبولی را به نام خود ثبت کند.

بریلیانس H330

بریلیانس H330 پارس خودرو را شاید بتوان یکی از جذاب ترین چینی های ارزان قیمت بازار دانست چرا که در کنار طراحی منطقی تر و مناسب تر و (به گفته برخی مالکان) استهلاک کم، امکانات قابل قبولی ارائه کرده و از فضای مناسبی در داخل اتاق و صندوق بار سود می برد اما از طرفی، کنش و شتاب اولیه چندان مناسبی نداشته و کیفیت پایین متریال داخلی و خدمات پس از فروش، گریبانگیر این چینی کامپکت است.

با همه این تفاسیر نمونه های صفر کیلومتر H330 دستی مدل 95 و 96 در بازار 45 تا 48 میلیون تومان و انواع دسته دوم با کارکرد کمتر از 10 هزار تا حداکثر 50 هزار کیلومتر (با بدنه سالم) 41 تا 45 میلیون تومان قیمت گذاری می شوند. H330 های اتوماتیک دست دوم نیز وضعیت مشابهی داشته و گاهی در نمونه های دارای صافکاری یا لکه رنگ، 1 الی 2 میلیون تومان کاهش بها را تجربه می کند.

JAC J5 1.8 لیتری

آخرین گزینه مورد بحث یک سدان چینی دیگر است که طی چند سال اخیر توانسته با اتکا به چهره معقول، استهلاک فنی به نسبت کم و امنیت بالا (5 ستاره از C-NCAP) اسم و رسمی دست و پا کند. نسخه 1.8 لیتری J5، هم اکنون در صورت سلامت بدنه و کارکرد کمتر از 40 هزار کیلومتر، با بودجه 48 الی 50 میلیون قابل خریداری است.

این رقم برای کارکرد 40 تا 110 هزار کیلومتر به حدود 41 تا 47 میلیون تومان سقوط می کند و در صورت وجود لکه رنگ یا تعویض قطعات بدنه، افت قیمت دوباره 1 تا 5 میلیونی را شاهد خواهیم بود. علاوه بر مزایای ذکر شده از مهم ترین نقاط ضعف جک J5 نیز می توان کولر ضعیف، کیفیت پایین رنگ بدنه و عایق بندی ناکافی اتاق را نام برد.

رنو تندر 90؛ خوب، بد، زشت!

امروز یکی از بهترین گزینه های موجود در محدوده قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان، رنو تندر 90 است که در دو مدل معمولی و پلاس به فروش می رسد. نسخه معمولی یک دهه قبل وارد بازار شد اما گونه پلاس در واقع همان فیس لیفت 2008 داچیا/ رنو لوگان است که حدودا با 10 سال تاخیر به کشورمان رسیده است.

تندر 90 با وجود چهره نازیبا و نه چندان دلچسب، یک برگ برنده بزرگ دارد و آن بهره گیری از قطعات وارداتی اصل فرانسوی (خصوصا مجموعه پیشرانه) و مونتاژ تحت نظارت مستقیم کمپانی مادر است که سبب شده در طولانی مدت استهلاک کمتری داشته و رتبه های نخست رده بندی های کیفی را در بین خودروهای داخلی کسب کند.

علاوه بر این، سرعت عمل و کشش بالای پیشرانه، کم خرج بودن، مصرف سوخت مناسب، هماهنگی خوب پیشرانه و جعبه دنده، ترمزهای قوی، اتاق و صندوق بار جادار و البته ایمنی قابل قبول نسبت به رقبا (3 ستاره ایمنی از NCAP اروپا) نیز آمادگی آن را برای استفاده روزمره و طی مسیرهای مختلف داخل و خارج شهر تضمین می کند.

البته اگر قصد جدی برای خرید تندر 90 داشته باشید، بهتر است در کنار مزایای گفته شده، قیمت بالای لوازم یدکی، کیفیت پایین متریال داخلی، تعادل عمودی ضعیف، امکان پارگی گردگیر پلوس (که گویا اخیرا با نمونه فلزی جایگزین شده و دوام بیشتری دارد)، قیمت بالای لوازم یدکی و امکانات رفاهی کم را هم مد نظر داشته باشید.

در حال حاضر تندر 90 E2 مدل 89 تا 91 با کارکرد حدود 100 هزار کیلومتر بهایی 30 میلیون تومانی دارد که در نمونه های تمیزتر و سرحال تر به 35 و در مدل های پایین تر و با کارکرد بالاتر از 100 هزار کیلومتر، گاهی به 20 میلیون تومان هم می رسد. تندر 90 پلاس اما بهای بالاتری داشته و با جعبه دنده دستی و خودکار به ترتیب حدود 42 و 50 میلیون تومان می ارزد. در مجموع اگر یک خودروی اقتصادی و خانوادگی با بهای حداکثر 50 میلیون تومانی برای رفت و آمد روزمره و سفرهای بین شهری می خواهید، رنو تندر 90 یکی از منطقی ترین گزینه های پیش روست.

منبع:پدال نیوز

افزودن نظر جدید