معافیت‌ های مالیاتی ساماندهی می‌ شوند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی، ساماندهی می‌شوند، گفت: پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه است.

امیدعلی پارسا صبح امروز شنبه ۱۲ بهمن ۹۸ در جلسه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی گفت: تنها منبع درآمدی دولت مالیات است و تنها در شرایطی می‌توان مالیات از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دریافت کرد که تولید، اقتصاد و صادرات رونق گرفته و مالیات ستانی بر مبنای آن صورت گیرد؛ این در حالی است که اگر یک دولت پیشرو در نظر گرفته شود، در آن بیش از ٩٥ درصد مردم اظهارنامه صادقانه ارایه داده و نرخ‌های مالیاتی به دنبال تحقق اهداف مالیاتی است.

مهمترین گرفته‌ای رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پی می‌آید:

* مالیات باید به صورت تصاعدی و متناسب با درآمد، ثروت و مصرف تعیین شود؛ به نحوی که آن ۵ درصد از جامعه نیز مالیات نمی‌دهند، باید به نحوی گرفتار شوند که ترجیح دهند مالیات خود را به موقع بپردازند

* هر دولتی برای اعمال حاکمیت خود باید ٢٠ تا ٢٥ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را در اختیار بگیرد تا با این سهم، بتواند امنیت، نظم، عدالت و کالاهای عمومی را تامین کند؛ این در شرایطی است که در ایران، بین ٧ تا ٨ درصد از درآمدهای جامعه به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می گیرد و مشخص است که با این رقم نمی‌توان تمام اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

* در دنیا سازمان‌های امور مالیاتی به تمامی اطلاعات درآمدی، تولید، صادرات، واردات، تراکنش ها و حساب ها دسترسی دارند و هوشمندانه مالیات می‌گیرند.

* از آنجایی که بسترهای اخذ مالیات هوشمند در دنیا فراهم است، سازمان های مالیاتی به حق مالیات از مردم دریافت کرده و عدالت مالیاتی برقرار است؛ این در حالی است در این کشورها، فرار مالیاتی وجود ندارد.

* اخذ مالیات در کشور کاملا الکترونیکی است؛ اگرچه باید توجه داشت که اخذ الکترونیکی مالیات با اخذ هوشمند مالیات متفاوت است؛ چراکه در سیستم مالیاتی هوشمند، سازمان امور مالیاتی به تمامی اطلاعات دسترسی دارند و راهی برای فرار مالیاتی باقی نمی‌ماند.

* در قانون پیش بینی شده که هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی عذر و بهانه ای برای عدم ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ندارد؛ این در حالی است که پیش‌نویس جدیدی برای قانون مالیات‌های مستقیم در سازمان امور مالیاتی تهیه شده که در آن، ساماندهی معافیت ها، طراحی پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد در نظر گرفته شده است.

*اگرچه شاید ٨٥ درصد از بخش کشاورزی در ایران ضعیف است و باید از مالیات معاف باشد؛ اما ده درصد از فعالین این بخش درآمد خوبی دارند و باید مالیات بدهند؛ این درحالی است که بودجه عمومی کل کشور ٤٨٤ هزار میلیارد تومان است. و دولت برای تامین این بودجه، یا باید مالیات بگیرد، یا قرض کند و با سود آن بازگرداند، یا چاپ پول کند یا منابع طبیعی و املاک را بفروشد.

* چاپ پول تورم زا بوده و اخذ مالیات غیرمستقیم از طبقات ضعیف و با درآمد ثابت، مشکل را بیشتر می‌کند که تنها راه برای ملت و حاکمیت، اخذ مالیات هوشمندانه متناسب با ثروت، درآمد و مصرف است.

* جهت گیری نظام آن است که ایران به سمت مالیات هوشمند و نسل چهارم مالیات ستانی است و امیدوار هستیم فرار مالیاتی و فساد اداری با این اقدام از بین برود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید