مصائب چشم‌پوشی کره‌ای‌ها از تولید در ایران

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران، هزینه می‌کردند.
مصائب چشم‌پوشی کره‌ای‌ها از تولید در ایران

صنعت نويس: مدتی است که صحبت خروج دو برند کره‌ای تولیدکننده لوازم‌ خانگی و صوتی و تصویری در ایران مطرح است. اردیبهشت‌ امسال، مطالبی مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم‌ خانگی کره‌ای از ایران منتشر شد؛ اما یک مقام مسئول در این شرکت‌ها آن را تکذیب کرد. چند روز بعد مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز اعلام کرد که اکنون خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در ایران فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. اما گزارش‌ها از جمع‌آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌‌ها حکایت می‌کند.
چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران هم در پاسخ به این سوال که چرا به ‌رغم اینکه تولید لوازم خانگی کره‌ای در کشور متوقف شده است، ماشین لباسشویی برند کره‌ای (ال‌جی) در صدا و سیما تبلیغ می‌شود، گفت: این موضوع از سوی اتحادیه پیگیری شده است و به ما اعلام کرده‌اند از آنجا که صدا و سیما و شرکت کره‌ای (ال‌جی) از قبل قرارداد داشته‌اند و تعدادی از تبلیغات آنها هنوز پخش نشده بود؛ بنا به درخواست شرکت کره‌ای (ال‌جی) این تبلیغات اکنون در حال پخش است؛ اگرچه دیگر لوازم خانگی این برند کره‌ای در ایران تولید نمی‌شود.
چند روزی است به درخواست همین اتحادیه، تابلوهای این دو برند از سطح شهر در حال جمع‌آوری است و تابلوی برند سام، جایگزین برند سامسونگ می‌شود.
در همین مورد نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه پایین آوردن تابلوهای دو برند سامسونگ و ال‌جی را اقدامی اعتراض‌آمیز در مقابل خروج این دو شرکت از ایران دانست و تاکید کرد: با توجه به موجودی کافی انبارها برای مصرف، هیچ افزایش قیمتی برای محصولات این دو برند در نظر گرفته نشده است.
ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران، درباره پایین آوردن تابلوهای دو شرکت ال‌جی و سامسونگ از سردر مغازه‌ها اظهار کرد: حدود ۱۳ ماه است که خروج این دو شرکت از ایران آغاز شده است و کالاهای خود را به دلیل تحریم‌ها، در کشور ما ترخیص نمی‌کنند. در اعتراض به این رفتار قرار شد همه فروشندگان در سطح تهران و کل کشور، تابلوهای این دو برند را پایین بیاورند و تبلیغات محصولات آن‎ها نیز در صدا و سیما و فضای مجازی ممنوع شود.
نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران افزود: به دنبال راه‌کارهایی قانونی برای جایگزینی این دو برند هستیم تا با عناوین دیگری مانند «سام» محصولات جایگزین سامسونگ، وارد بازار شوند.
او افزود: ایران بازار بزرگی برای این دو برند داشت و اگر دوباره به وضع عادی بازگردیم، امکان تبلیغات را دوباره فراهم می‌کنیم.
درستی تاکید کرد: هیچ افزایش قیمتی در محصولات این دو برند نباید رخ دهد چون کالا به وفور برای مصرف در بازار و انبارها وجود دارد؛ البته اگر عده‌ای به دنبال انبار و یا ذخیره کالاها باشند به مشکل بر می‌خورند اما برای مصرف‌کننده، هیچ محدودیتی در عرضه وجود ندارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه خاطرنشان کرد: برای تامین قطعات و یا تعمیر محصولات این دو برند هیچ مشکلی وجود ندارد؛ چرا که این شرکت‌ها، حداقل تا 10سال پس از فروش، مکلف به ارایه خدمات گارانتی و وارانتی‌اند. و مصرف‌کنندگان و خریدارانی که تا این تاریخ، خرید کرده‌ باشند با مشکلی در این زمینه، مواجه نخواهند شد.
به گفته درستی، شرکت‌های لوازم‌خانگی داخلی و تولیدکنندگان ملی باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و به تامین نیاز بازار با محصولات داخلی بپردازند.
بازار جذاب ایران عامل تداوم تبلیغات سامسونگ

همچنین حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند، گفت: در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و همچنین اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ندادند.
وی افزود: طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده است و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آن‌ها کار می‌کردند هم تولید نداشتند.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: این شرکت‌ها برای از دست ندادن بازار جذاب ایران، حتی برای نسل بعدی ما نیز فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند؛ به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و آن‌ها دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در روزهای سخت مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: برندهای کره‌ای علاوه بر هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌کردند، به صورت سازمان‌یافته و از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند که باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.
غزنوی در ادامه از سرمایه‌گذاری برای تولید لوازم‌خانگی کیفی به اندازه دو برابر نیاز داخلی خبر داد و گفت: مساله اصلی این است که حل مشکلات تولیدکنندگان تنها در برگزاری جلسات و گفت‌وگو خلاصه شده است و حمایت اساسی در این بخش وجود ندارد.
تغییرنام تابلوهای کره‌ای حمایت از منافع ایران

سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هم از جایگزینی برندهای ایرانی به جای این دو برند اظهار کرد: بعد از قطع همکاری کره با شرکت‌های ایرانی در سال گذشته، مجبور شدیم برند خود را جایگزین کنیم. علت خبرساز شدن دوباره این مساله تغییر نام و تابلوهای این برندها است که به پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی این اتفاق افتاده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا حالا تصمیم به تغییر نام این برندها گرفته شده است؟ تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این اتفاق حضور ناو کره از حدود دو ماه پیش در خلیج فارس بوده که علیه منافع کشور ما است؛ بنابراین ما اعلام کردیم حداقل کاری که اتحادیه لوازم‌خانگی می‌تواند انجام دهد تغییر نام تابلوهای شرکت‌های کره‌ای است.
میری یکی دیگر از دلایل تغییر نام این برندها در مقطع کنونی را افزایش قاچاق اعلام کرد و گفت: وقتی شرکت‌های طرف قرارداد برندهای کره‌ای محصولی برای عرضه رسمی ندارند، قاچاقچیان برندهای شناخته شده را از طریق مرزها و از مناطق مثل بانه و گناوه به کشور وارد می‌کند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه خاطرنشان کرد: محصولاتی با گارانتی گلدیران و سام سرویس تا ۱۰ سال خدمات و تا ۱۸ ماه گارانتی دریافت خواهند کرد، اما شرکت‌ها مطلقا خدمات محصولاتی که به صورت قاچاق به کشور وارد شده را قبول نمی‌کنند.
منتشرشده در تولید و تجارت

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید