مشکل بزرگ بر سر راه داخلی سازی قطعات

ایسنا:دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، تامین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلی‌سازی دانست و گفت: میزهای مربوط به مواد اولیه، هنوز آغاز به کار نکرده‌اند و تا وقتی میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلی‌سازی قطعات نیز با مشکل روبرو خواهد بود.

مازیار بیگلو اظهار کرد:تعداد محدودی از قطعاتی که قرارداد آنها در میز اول و دوم برای داخلی‌سازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلی‌سازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است. وی با بیان اینکه در حال حاضر وضع نقدینگی خودروسازان بسیار بحرانی است و متعاقبا قطعه‌سازان نیز با همین شرایط روبرو هستند، ادامه داد: تسریع در روند داخلی‌سازی قطعات میزها، نیازمند سرمایه‌گذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است؛ در حال حاضر خودروساز که در پرداخت‌های روزانه خود با مشکل روبرو است، چگونه می‌خواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعه‌سازان پرداخت کند؟ این موضوع خطری است که سبب شده حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود، بنابراین لازم است وزارت صمت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعه‌ساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: علاوه بر این، خطر دیگری که پروژه داخلی‌سازی قطعات خودرو را تهدید می‌کند، این است که برخی از این قطعات در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند؛ این مشکل نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعه‌ساز.

به گفته بیگلو، تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی همچون آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تامین کنند؛ بنابراین قطعه سازان باید بخشی از مواد اولیه مورد نیازشان را که امکان تامین از داخل ندارند، از خارج وارد کنند و این موضوع، اصل ساخت داخل را زیر سوال می‌برد. بیگلو تاکید کرد: وزارت صنعت در مورد تامین اعتبار مالی وعده‌هایی داده است اما هنوز عملیاتی نشده است؛ همچنین در رابطه با مواد اولیه نیز قرار است میزهایی برگزار شود، اما این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعه‌سازان بسیار عجله دارد و لازم است هرچه سریع‌تر میزهای مواد اولیه تشکیل شود. وی اظهار کرد: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمی‌ها در کشور تولید نمی‌شود را بتوان در داخل تولید کرد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید