از سوی مسوولان بانک مرکزی اعلام شد

مشمولان دریافت کارت 10 میلیونی

همزمان با آغاز ثبت‌نام کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) برای خرید کالا از امروز، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی سه گروه از مشمولان دریافت کارت اعتباری 10 میلیونی خرید کالا را معرفی کرد.
مشمولان دریافت کارت 10 میلیونی

به گزارش صنعت نویس،براساس اولویت‌بندی صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گروه اول زوج‌های جوانی خواهند بود که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کرده‌ و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، گروه دوم کارمندان رسمی و پیمانی دولت و گروه سوم نیز بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری خواهند بود.

با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته برای هر کدام از زوجین سقف کارت اعتباری 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده و با این شرایط به یک زوج در مجموع 10 میلیون تومان تسهیلات خرید کالا اعطا خواهد شد. همچنین در این طرح سقف کارت اعتباری برای سایر گروه‌ها تا 4 برابر حقوق دریافتی ماهانه خواهد بود، بنابراین افرادی که حداکثر 5/ 1 میلیون تومان دریافتی داشته باشند، کارت اعتباری 6 میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. به گفته ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی منابع اجرای طرح توسط بانک مرکزی احصا شده و از امروز (19 دی) این سه گروه در فاز اول می‌توانند درخواست دریافت کارت اعتباری را بدهند. پیش از این نیز طرح پایلوت طرح در دو استان البرز و خوزستان استارت خورده بود؛ اما به گفته مسوولان با استقبال مشمولان طرح مواجه نشد. عدم استقبال از سوی مشمولان موجب شد تا هیچ کارت اعتباری در مرحله آزمایشی صادر نشود. حال با اضافه شدن گروه‌های جدید، مسوولان امیدوارند که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان افزایش یابد تا به این طریق شرایط برای صدور و توزیع کارت‌ها در هفته جاری فراهم شود. به گفته احمد میدری، معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 70 هزار کارت چاپ شده است که امیدواریم این هفته در میان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی توزیع شود.

ثبت‌نام زوجین با کد رهگیری

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، درمورد جزئیات طرح خرید نسیه کالا می‌گوید: زوج‌های جوانی که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کرده‌ و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، با همان کد می‌توانند درخواست خود را برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا در سامانه ثبت کنند. حکیمی در توضیح جزئیات نحوه ثبت‌نام متقاضیان مشمول در طرح کارت اعتباری، گفت: از امروز سامانه ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باز خواهد شد و زوج‌هایی که کد رهگیری دارند، می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری در این سامانه ثبت‌نام کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده که به هر کدام از این سه گروه چه تعداد کارت اعتباری داده خواهد شد، گفت: هر زوجی که در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده اما هنوز تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت نکرده است، می‌تواند کارت اعتباری دریافت کند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد. وی ادامه داد: حدود 400 هزار نفر در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند که مشمول این طرح می‌شوند. همچنین حدود 600 تا 700 هزار نفر از کارمندان و بازنشستگان هم شرایط دریافت کارت اعتباری را دارند. بنابراین حدود یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار کارت اعتباری توزیع خواهد شد. وی درخصوص ثبت‌نام کارمندان و بازنشستگان نیز گفت: فرم‌هایی از طرف دستگاه‌ها در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می‌گیرد، همچنین فرم دیگری هم هنگام ارائه کارت از طرف بانک‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد که بیشتر کاربرد احراز هویت دارد. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: دستگاه درخواست‌ها را دریافت و به همراه گواهی کسر از حقوق به بانک ارسال می‌کند. حکیمی مدت اعتبار استفاده از کارت‌های اعتباری را یک سال عنوان کرد و گفت: در صورت صلاحدید دولت امکان تمدید اعتبار آن وجود دارد.

از سوی دیگر، در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه مشخص کردن گروه‌های هدف و چانه‌زنی نمایندگان تولیدکنندگان روی نرخ کالاها مشکلات تاخیر دو ماهه اجرای طرح کارت اعتباری است، گفت: زیرساخت‌های صدور کارت اعتباری فراهم است. اظهارنظر مطرح شده در حالی است که تولیدکنندگان نظری مخالف در این خصوص داشته و کم کاری بانک مرکزی در تامین اعتبار مورد نیاز را دلیل تاخیر در اجرای طرح می‌دانند. طهماسب مظاهری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی نیز در این برنامه با بیان اینکه اجرای طرح کارت اعتباری به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند، گفت: آن زمانی که این طرح اعلام شد یک ایده بود و نه یک طرح ساماندهی شده و نظام‌مند و اکنون نیز ساز و کاری برای اجرای طرح کارت اعتباری وجود ندارد.

از سوی دیگر، محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز با بیان اینکه سازوکار طرح توزیع کارت‌های اعتباری نادرست و بدون هماهنگی است، افزود: در دولت گذشته نیز این طرح مطرح شد و این نخستین بار نیست و در آن دولت نیز اجرا نشد. وی افزود: تاکنون هیچ کارت اعتباری‌ای به شخصی داده نشده است. وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان به تضمین نیاز دارند تا بتوانند اجناس خود را به‌صورت قسطی توزیع کنند. طحان‌پور با بیان اینکه لوازم خانگی صنعت خودرو نیست و تولید این لوازم اکنون در رکود است، گفت: اینکه می‌گویند برای 70 هزار بازنشسته کارت خرید تهیه شده نادرست است؛ زیرا فقط 13 هزار بازنشسته از این طرح استقبال کرده‌اند و معلمان نیز انصراف داده‌اند.

طرح بخش خصو صی برای فروش اقساطی

همزمان با آغاز ثبت‌نام سراسری برای کارت اعتباری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی از طرح بخش خصوصی برای فروش اقساطی کالا همراستا با طرح دولت خبر داد. به گفته محمد طحان‌پور، در هفته جاری به تمام واحدهای صنفی اعلام خواهیم کرد تا در طرح فروش اقساطی کالا شرکت کنند. وی درخصوص شرایط طرح بخش خصوصی نیز گفت: افرادی که گواهی کسر از حقوق داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات جدید خرید اقساطی لوازم خانگی استفاده کنند و شرایط اعطای این تسهیلات توسط بخش خصوصی شبیه طرح دولت است؛ اما اقساط آن ۱۰ ماهه باید پرداخت شود. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بلاتکلیف هستند، اعلام کرد: انبار تولیدکنندگان مملو از کالا است. این در حالی است که در ماه پایانی سال تولیدکنندگان با هزینه‌های مازاد برای کارگران مواجه هستند و با توجه به عدم پیشرفت طرح دولت، بازار با رکود بیشتر مواجه شده که با طرح بخش خصوصی می‌توان گام‌هایی برای رفع این رکود برداشت. به گفته طحان‌پور، طرح دولت مشمول کالایی است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا برندشاپ‌ها عرضه می‌شود و اصناف و بنکداران نمی‌توانستند از این طرح استفاده کنند. این محدودیت اجرای طرح را با مشکلاتی مواجه می‌کرد؛ اما با سراسری کردن طرح متقاضیان با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. رئیس اتحادیه لوازم خانگی درخصوص اینکه این طرح از چه زمانی استارت خواهد خورد نیز افزود: پس از ابلاغ به اصناف طرح در هفته جاری استارت خواهد خورد. وی درخصوص اینکه برای این طرح چه سودی در نظر گرفته شده است نیز عنوان کرد: هنوز در این خصوص جمع‌بندی کاملی صورت نگرفته و پس از رایزنی با سایر تولیدکنندگان مشخص خواهد شد، اما سعی ما بر این است که تسهیلات با سود 10 درصد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید