مزیت کارآفرینی اینترنتی در رکود

اینترنت بستر مساعدی برای کسب‌وکارهای امروزی شده است. از طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و نرم‌افزارهای کاربردی گرفته تا ساده‌ترین کسب‌وکارها از قبیل دریافت سفارشات اینترنتی و ارسال غذا، از استارتاپ‌هایی که نیاز به تخصص‌های مختلفی همچون برنامه‌نویسی کامپیوتر و طراحی محصول دارند تا کسب‌وکارهای ساده دیگر در فضای اینترنت، جایگاه مناسبی پیدا کرده‌اند.
صنعت نویس: منظور از کارآفرینی اینترنتی استفاده از قابلیت اینترنت برای کارآفرینی است به عبارتی منظور از آن فرایندی است که با استفاده از نوآوری و ابتکار عمل، پتانسیل‌های اینترنت را برای حل مشکلی به‌کار می‌گیرد، به‌طوری که افراد جامعه برای این راه‌حل حاضر به هزینه کردن باشند. با توجه به اینکه امروزه بیش از 900 میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند و 69 درصد از این جمعیت، در طول 90 روز، دستکم یک خرید از اینترنت انجام می‌دهد، اهمیت کارآفرینی اینترنتی روشن می‌شود. به گفته کارشناسان کارآفرین اینترنتی نیز همانند هر کارآفرین دیگری متعهد به پذیرش مخاطرات متعددی (مالی، اجتماعی، روانی و غیره) است. با این حال این نوع کارآفرینی با توجه به ویژگی مجازی بودن کار در اینترنت، نیاز به سرمایه‌گذاری کم‌‌تری نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار‌های سنتی دارد و از این نظر دارای مزیت است. 
بر اساس آنچه گفته شد ، جا دارد چند مساله اساسی در باب کارآفرینی اینترنتی را پاسخ دهیم. با توجه به شرایط رکودی بازار چه نوع کسب‌وکارهایی می‌توانند از این طریق رشد داشته باشند؟ چه موانعی بر سر راه کارآفرینی اینترنتی وجود دارد و چگونه باید آن را برداشت؟ کارآفرینان اینترنتی به چه امکاناتی نیاز دارند؟
 
مرتضی عزتی،  استاد دانشگاه:
نبود زیرساخت برای کسب‌وکارهای اینترنتی
در اقتصاد اساسا اگر بخواهیم رشد پایدار و بلندمدت داشته باشیم باید از تولیدات به اصطلاح حقیقی یا محصول فیزیکی شروع کنیم. همه دنیا زمانی به رشد پایدار دست پیدا کرده‌اند که تولیدات فیزیکی و حقیقی آنها پایدار شده است. در صورت توسعه محصولات فیزیکی است که خدمات و به تبع آن کسب‌وکارهای اینترنتی توسعه پیدا خواهد کرد. هرچه یک محصول حقیقی کارایی و بهره‌وری بیشتری داشته باشد، به خدمات بیشتری نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر کیفیت محصولات در این بخش خوب نباشد، خدمات عرضه شده آنطور که باید خدمات پایداری نخواهد بود. مگر اینکه محصولات به خارج ارائه شده و پول خارجی به کشور تزریق شود مانند ارائه خدمات گردشگری به متقاضیان خارجی. اما در کشور ما این مورد به دلیل شرایط تحریمی ما، تاثیر مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی، اولویت مسائل غیر اقتصادی بر اقتصاد و نبود زیرساخت‌های ارتباطی، محقق نشده است. از طرفی ما قدرت رقابت‌پذیری با محصولات خارجی را نداریم همه اینها باعث شده خدمات به خارجی‌ها خیلی رونق نداشته باشد و در این زمینه نتوانیم بر بخش خدمات در حوزه مجازی متمرکز شویم. از طرفی در داخل نیز زیرساخت‌های لازم را نداشته و نمی‌توانیم تولید خوب ارائه دهیم. ابزار و وسایل اینترنتی غالبا وارداتی است و ارائه‌دهندگان خدمات این تجهیزات وارداتی خارجی هستند که عملا دسترسی ما به آنها محدود است. بنابراین با زیرساخت‌های تولید داخلی قوی نشود از طریق کسب‌و‌کار اینترنتی هم نمی‌توان به نتیجه رسید.
 
محمد‌رضا شهیدی، استاد دانشگاه:
افزایش مخاطبان خرید و فروش‌های اینترنتی
با توجه به ضریب فزاینده اینترنت و تکنولوژی‌های مبتنی بر وب و کامپیوتر که اکنون استفاده از آن در کشور به صورت فراگیر درآمده است، اهمیت کارآفرینی اینترنتی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی روشن می‌شود. جز گروه میان سال به بالا بقیه سنین آشنایی اولیه و مقدماتی از اینترنت را دارند. گوشی‌های هوشمند نیز کاربرد اینترنت را بالا برده است و باعث شده مخاطبان خرید و فروش‌های اینترنتی افزایش پیدا کرده است و برعکس گذشته که تنها دسته‌ای خاص از اینترنت استفاده می‌کردند اکنون در اختیار همه است و همگانی شده است. از نظر بین‌المللی نیز فروش اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی کاملا جا افتاده است. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی در یکی از شهرهای ایران در یک سایت گاهی بیش از 18 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که یک سوم درآمدهای نفتی است. این موضوع نشان از این دارد که جایگاه فروش اینترنتی در کشور بالاست. از طرفی شیوه فروش سنتی با استفاده از اینترنت در حال منسوخ شدن است و این امر هزینه‌های کالا را کاهش می‌دهد. برای مثال کسب‌وکارهای اینترنتی شیوه‌های سنتی را دور می‌زنند و فروش را به شیوه‌های جدید انجام می‌دهند در این حالت اگر در گذشته یک کالا باید از 5 مرحله عبور می‌کرد تا به دست خریدار برسد اکنون با شیوه جدید این مرحله به دو مرحله کاهش پیدا می‌کند و کاهش این مراحل هزینه‌های توزیع و در نتیجه هزینه کالا را کاهش می‌دهد. 
 
در حال حاضر در کشور ما نیز پهنای باند کامپیوتر هم بهبود پیدا کرده و حداقل برای خرید و فروش مناسب شده است. از طرفی شبکه بانکی نیز به کمک فعالیت‌های اینترنتی آمده و همه بانک‌ها پرداخت و ارائه خدمات به شیوه آنلاین را راه‌اندازی کرده‌اند. کالای دست دوم نیز بازار خوبی در فضای اینترنت برای فروش کسب کرده و بسیاری از کالاهای مازاد به این طریق به فروش می‌رسند. بنابراین همه این عوامل زمینه کارآفرینی اینترنتی، خرید و فروش و کسب‌وکار اینترنتی را فراهم کرده‌اند. با این حال کسب‌وکارهای اینترنتی مشکلاتی دارند که مهم‌ترین آن نبود اعتماد است. که یک بخش از این بی‌اعتمادی ناشی از فرهنگ مردم و عدم اعتماد آنها به کسب‌وکار اینترنتی و بخشی هم ناشی از کلاهبردی برخی افراد در حوزه اینترنت است. البته اقدام تازه وزارت صنعت و معدن برای اعطای نماد اعتماد الکترونیک بستر کسب‌وکارهای اینترنتی را مساعد کرده است.
 
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه:
فروشنده‌ها فاکتورهای اعتماد‌سازی را نادیده می‌گیرند
کسب‌وکارهای اینترنتی که مبنای آنها استفاده از اینترنت است، یک مزیت مهم دارند و آن قدرت دسترسی آنها به بازار و امکان بازاریابی راحت‌تر است. این نوع کسب‌وکارها در دوران رکود بیشتر اطلاع‌رسانی کرده و محصول خود را به مردم معرفی می‌کنند. منظور از اطلاع‌رسانی این است که آنها سعی می‌کنند به این امر دست پیدا کنند که محصول آنها چقدر می‌تواند بازار داشته باشد. آثار روی آوری به این نوع کسب‌وکار در دوران رکود گرچه مثبت نباشد اما منفی هم نیست. برخی از مشاغل هم هستند که وضعیت آنها چه در دوران رکود و چه غیر رکود چندان تغییری نمی‌کند، ازاینرو در فضای اینترنتی بستر مناسبی برای فروش محصولات خود دارند. اینترنت در این مواقع به گسترش شبکه فروش این نوع محصولات با هزینه بسیار کم کمک کرده و مرحله توزیع آنها را راحت‌تر می‌کند. در این نوع کسب‌وکارها سرمایه چندانی لازم نیست بلکه آنچه مهم است سلیقه، ابتکار و خلاقیت است. با این نوع کسب‌وکارها دیگر نیاز به انبار‌دار نیست. اما در حال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی مشکلاتی دارند که مهم‌ترین آن بحث اعتماد سنت به  جنس کالا، قیمت، کیفیت و... است که باید باب سلیقه مشتری باشد. با این حال برخی از فروشنده‌ها این فاکتورها را نادیده می‌گیرند همین امر موجب بی‌اعتمادی بازار به این نوع کسب‌وکار است. 
اقتصاد آنلاین

افزودن نظر جدید