مردم ایران چگونه بنزین را لیتری سه هزار تومان می‌خرند؟

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت خودروی کشور بیش از حد تاوان سوءمدیریت و عدم توان رقابت را پس می دهد.
مردم ایران چگونه بنزین را لیتری سه هزار تومان می‌خرند؟

به گزارش صنعت نویس، بهرام پارسایی، با اشاره به مطروح بودن پرونده تعرفه خودروهای وارداتی در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از مباحث حساس کنونی در جامعه بحث خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی است که البته در حال حاضر پرونده خودروهای وارداتی در کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح است.
رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم چندین دهه است که بار خودروهای داخلی را به دوش می کشند به این امید که این خودروها با صنایع خودروسازی دنیا رقابت کند، افزود: متاسفانه صنعت خودروسازی کشور به سمت و سوی رقابت نرفته و از صنعت خودروسازی خارجی بسیار عقب است و از لحاظ ایمنی خودرو، میزان سوخت و حتی طراحی خودرو از دنیا عقب است.

مردم ایران بنزین را لیتری 3 هزار تومان می خرند
وی ادامه داد: عده ای ساز گرانی قیمت بنزین را سر دادند به این بهانه که بنزین در کشورهای حاشیه خلیج فارس به فلان قیمت فروخته می شود، اما در ایران هزار تومان فروخته می شود، لذا قیمت سوخت باید افزایش یابد، اما مسئولان این سر موضوع را در نظر نگرفتند که صنایع خودروسازی کشور نتوانسته مصرف سوخت خود را همانند دنیا کاهش دهد و یا خودروهای هیبریدی بسازد که نیازی به مصرف سوخت نداشته باشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای ایرانی تقریبا سه برابر خودروهای جهانی استاندارد است، یادآور شد: صنایع خودروسازی کشور در این رقابت عقب مانده اند و در واقع در حال حاضر مردم کشور بنزین را لیتری 3 هزار تومان می خرند یعنی با این مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی بنزین را هزار تومان نمی خرند.
وی با اشاره به اینکه دولت تعرفه خودروهای وارداتی که مصرف سوخت کمی دارند را همانند خودروهای هیبریدی به شدت و به صورت تصاعدی افزایش داده است، افزود: ما با قید دو فوریت خواستار لغو این مصوبه هستیم و از دولت می خواهیم که منطقی بر این تعرفه حاکم باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه صنعت خودروی کشور بیش از حد تاوان سوءمدیریت و عدم توان رقابت را پس می دهد، ادامه داد: اگر فضا بسته باشد و صنعت خودروسازی کشور به صورت انحصاری در دست دو خودروساز باشد و فضای بازار خودرو رقابتی نباشد طبیعی است که این خودروسازان درصدد تغییرات و سنجش ضائقه مشتریان نباشند.

هیچ کشوری از دنیا خودرو را پیش فروش نمی کند
وی با تاکید بر اینکه در هیچ کشوری از دنیا خودرو را پیش فروش نمی کنند، اظهار داشت: در کشورهای مختلف دنیا خودرو را به صورت شرایطی در اختیار شهروندان قرار می دهند، اما صنایع خودروسازی کشور سایت خود را باز کرده و پیش فروش می کنند و از چند روز پیش سایت خود را بسته اند و می گویند ظرفیت نداریم، لذا دوگانگی بین صنعت خودروی کشور و حق و حقوق شهروندان وجود دارد.
رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه از وزیر صنعت درخواست شده که تعرفه خودروهای وارداتی تعدیل شود، تصریح کرد: براساس تفاهمات قبلی مقرر شده بود که تعرفه خودروهای وارداتی سالانه کاهش یابد تا صنعت خودرویی کشور خود را به استانداردهای جهانی برسد، لذا ما طرح دو فوریت برای لغو مصوبه افزایش سرسام آور تعرفه واردات خودرو به صحن علنی ارائه می کنیم.

منبع:خانه ملت

افزودن نظر جدید