مديران شركت نفت در جستجوي پول‌های‌گمشده

با دستگيري و استرداد «ع. ز» كه از او به عنوان همدست بابك زنجاني نام برده مي‌شود، پرونده نفتي باز هم روي ميز دادستاني تهران قرار مي‌گيرد. پرونده‌اي با سه متهم اصلي كه از سه سال پيش در دستگاه قضايي به جريان افتاده، با دستگيري يكي از عاملان اصلي خريد و فروش نفت، هنوز معلوم نيست چه تاثيري در سرنوشت متهم رديف اول آن دارد كه حكم اعدامش از سوي ديوان عالي كشور هم مورد تاييد قرار گرفته است.

يكشنبه همين هفته بود كه خبري از سوي اداره امور بين‌الملل قوه قضاييه منتشر و در آن عنوان شد: «اين متهم به دستور شعبه ششم بازپرسي دادسراي ناحيه ٢٨ تهران تحت تعقيب بين‌المللي قرار گرفته بود كه توسط پليس بين‌الملل ناجا با همكاري ساير نهادها به كشور مسترد شد. درخواست استرداد متهم ابتدا به كشور مالزي ارسال و در آنجا دستگير شد، ليكن استرداد وي ناكام ماند تا اينكه در كشور ديگري شناسايي و دستگير شد».
با اعلام اين خبر، وكيل زنجاني نخستين فردي بود كه به آن واكنش نشان داده و با تحسين اين اقدام دستگاه قضايي آن را كمك بسيار مهمي به كشف حقيقت، احراز واقعيت و روشن شدن برخي ابهامات دانست. اين فرد كه از سوي كوهپايه‌زاده عنوان مي‌شود برخلاف بابك زنجاني در عمليات اجرايي خريد و فروش نفت نقش اساسي داشت، شايد بتواند زواياي زيادي از اين پرونده را مشخص كرده و حتي اتفاقات خوبي را به نفع متهم رديف اول نفتي رقم بزند.
با استرداد اين متهم مسوولان شركت نفت نيز خيلي اميدوار به رسيدن به پول خود هستند. آنها اگرچه با تمام مسير قضايي كه در طول اين سه سال طي كرده‌اند تنها توانستند يك چهارم طلب خود را به دست آورند، اما با دستگيري متهمي ديگر كه به گفته دادستان تهران جعبه سياه فعاليت‌هاي مجرمانه زنجاني است، به دنبال رسيدن به جزيياتي در خصوص فروش نفت و از همه مهم‌تر حساب‌هايي كه اين وجوه به آن واريز شده، ‌هستند. مديركل حقوقي شركت ملي نفت ايران در واكنش به دستگيري اين متهم مي‌گويد: ما منتظر هستيم كه جزييات جديدتر را در رابطه با فروش نفت، دريافت وجوه و اينكه به چه حساب‌هايي اين وجوه واريز شده، به دست آوريم.
«ع. ز» مي‌تواند نفر دوم پرونده بزرگ
نفتي باشد
علي‌اكبر ماهرخ‌زاد، مدير امور حقوقي شركت ملي نفت ايران در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص جزييات فرد جديد دستگير شده مربوط به پرونده بابك زنجاني اظهار كرد: فعلا پرونده اين شخص در مرحله مقدماتي و بازجويي در مراجع قضايي است ولي به عنوان مهره اصلي كه طرف بابك زنجاني در خارج از كشور بوده و محموله‌هاي نفتي را به فروش مي‌رساند و وجوه را به حساب‌هايي كه با هم هماهنگ كرده‌ بودند واريز مي‌كردند، مي‌تواند به عنوان نفر دوم پرونده بزرگ نفتي محسوب شود. وي اگرچه تاكيد دارد كه بايد تا زماني كه بازجويي انجام و اطلاعات دريافت شود، صبر كنيم، اما به گفته‌هاي جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران اشاره كرد و گفت: طبق آنچه شنيده‌ايم او يكي از مهره‌هاي اصلي در پرونده است.
متهم دستگيرشده از حساب‌هاي وجوه نفتي خبر دارد
ماهرخ‌زاد در ادامه با بيان اينكه هنوز مشخص نيست كه پرونده وي در اختيار وزارت اطلاعات است يا قوه‌قضاييه، تصريح كرد: قرار است با پرونده اصلي مطابقت داده شده و بررسي در همان راستا انجام شود. اين اظهارات مديركل حقوقي شركت نفت در حالي صورت مي‌گيرد كه دادستان تهران از آغاز بازجويي از متهم دستگير شده پرونده فساد نفتي در دادستاني تهران خبر داده بود.
ماهرخ زاد در ادامه درباره مناسبات شخص دستگير شده با بابك زنجاني خاطرنشان كرد: فعلا تا زماني كه اطلاعات تكميل شود، نمي‌توانيم وارد جزييات شويم اما وي نفر دوم پرونده است و در رابطه با فروش محموله‌هاي نفتي با بابك زنجاني هماهنگ عمل كرده است. مدير امور حقوقي شركت ملي نفت ايران تاكيد كرد: ما منتظر هستيم كه جزييات جديدتر را در رابطه با فروش و دريافت وجوه و اينكه به چه حساب‌هايي واريز شده، به دست آوريم زيرا ايشان در اين زمينه‌ها اطلاعات كافي داشته و قرار بر اين است كه به مراجع قضايي اعلام كند.
استنباط مي‌كنند كه به زنجاني كمك مي‌شود
ماهرخ زاد در ادامه صحبت‌هاي خود با ايلنا اشاره‌اي هم به واكنش‌هاي وكيل متهم نفتي داشت. اظهاراتي كه نشان مي‌داد شايد اين اتفاق بتواند كمكي به حال متهم رديف اول پرونده
نفتي كند.  او تاكيد كرد: با توجه به اينكه مهره ديگري در اين پرونده در اختيار دستگاه قضايي قرار گرفته شايد اطرافيان بابك زنجاني بخواهند قسمت عمده‌اي از بار مسووليت فروش محموله و عدم واريز وجوه به حساب شركت ملي نفت را به گردن وي بيندازند تا از اتهام و بار سنگين تخلفات بابك زنجاني كم كنند و از اين جهت شايد استنباط كرده‌اند كه اين پرونده به بابك زنجاني كمك مي‌كند. 
ماهرخ زاد بيان كرد: فعلا بايد منتظر بمانيم زيرا دستگيري اين شخص فرصت جديدي در پرونده باز مي‌كند و مقام قضايي بايد بررسي كند كه چقدر مي‌تواند در ارتباط با اين پرونده موثر عمل كند. وي در پايان افزود: هنوز از ميزان اموالي كه در اختيار يا به نام اين شخص قرار گرفته، اطلاعاتي در دست نيست.

اعتماد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید