ماموریت مهم جهانگیری به وزارت صمت و بانک مرکزی

معاون اول رییس جمهور گفت: وزارت صمت و بانک مرکزی مامور شدند آماری از ارز مورد نیاز کالاهای موجود در گمرک که ارز به آنها تخصیص نیافته، استخراج کنند تا هفته آینده در هیات دولت درباره آن تصمیم گیری شود.
ماموریت مهم جهانگیری به وزارت صمت و بانک مرکزی

به گزارش صنعت نویس، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه گمرک مرکز اصلی ورود و صدور کالای کشور است و نبض اقتصاد در اینجا می‌زند، گفت: براساس آمارهای شش ماهه اول امسال حدود ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد و معنای این رشد آن است که روند صادرات کالا از کشور روند مطلوبی است و امیدواریم تا پایان سال این روند حفظ شود.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از دغدغه های موجود در زمینه صادرات بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا به داخل کشور است، افزود: وقتی از واردکردن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور حرف می زنیم منظورمان مشخص است یعنی یا باید به ازای کالای صادرشده، کالا وارد کشور شود یا ارز حاصل از صادرات در نظام بانکی به فروش برسد و در هر صورت نتیجه کالایی که صادر می شود در اقتصاد کشور خودش را نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه نیما به شدت به ارز حاصل از صادرات نیاز دارد، از تمامی صادرکنندگان خواست، ارز خود را هرچه سریع تر به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند. معاون اول رئیس جمهور درخصوص واردات کشور هم گفت: در شش ماهه اول امسال ۲۱ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

جهانگیری در توضیح دلیل کاهش واردات به کشور افزود: پس از خروج امریکا از برجام و اعلام تحریم های جدید تصمیماتی براساس شرایط جدید کشور اتخاذ شد و از واردات برخی از کالاها به عنوان کالاهای ممنوعه به کشور جلوگیری شد.

وی افزود: کالاهایی که مشابه داخلی داشتند یا از نیازهای ضروری کشور محسوب نمی شدند از جمله خودرو در این فهرست قرار گرفتند که دلیل کاهش ۱۰ درصدی واردات در شش ماهه اول امسال به ممنوع شدن واردات هزار و ۳۷۰ قلم کالا از جمله خودرو بازمی‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه روند واردات کشور روند مطلوبی است، افزود: در شش ماهه اول امسال واردات بسیاری از کالاها، از جمله کالاهای اساسی رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی و حتی ۵۰ درصدی داشته است بنابراین مردم دغدغه ای نسبت به تامین کالاهای اساسی و ضروری مثل دارو نداشته باشند.

جهانگیری بابیان اینکه ارز بسیاری از کالاهای اساسی تامین شده و واردات این محصولات درحال انجام است و امیدواریم تا آخر امسال همین روند ادامه یابد، گفت: یکی از دغدغه های امروز واردکنندگان به کشور رسوب کالا در گمرکات و سخت شدن ترخیص کالا از مبادی ورودی بودکه در این زمینه، هفته گذشته در هیات دولت تصمیم های خوبی به ویژه در زمینه پرداخت ما به التفاوت ارزی و همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی گرفته شد که ترخیص کالا را تسهیل خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه درخصوص ترخیص کالاهای وارداتی بدون انتقال ارز نیز تصمیم گیری های لازم انجام شده است، گفت: با این حال مشکلاتی در ترخیص کالاها وجود دارد که در این خصوص نیز به زودی تصمیماتی اتخاذ و اعلام خواهد شد.

جهانگیری با بیان اینکه شیرخشک نوزادان به اندازه کافی در گمرک موجود است اما مشکلاتی در ترخیص این کالا وجود دارد، افزود: رئیس کل بانک مرکزی و وزیرصنعت، معدن و تجارت ماموریت یافتند تا ظرف امشب مشکل ترخیص این کالا را نیز برطرف کنند.

وی درخصوص لاستیک مورد نیاز کامیون داران کشور نیز گفت: در این زمینه نیز مصوبه ای داریم که همین امروز ابلاغ خواهد شد که نتیجه آن ترخیص حجم قابل توجهی لاستیک از گمرکات کشور خواهد بود که امیدواریم با این مساله مشکل کامیون داران کشور در زمینه تامین لاستیک مورد نیازشان برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: درخصوص برخی کالاها که وارد گمرک شده اند اما ارزی به آنها ترخیص داده نشده هم مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی آماری از ارز مورد نیاز این نوع کالاها استخراج کنند تا هفته آینده در هیات دولت درباره این کالاها نیز تصمیم گیری شود.

جهانگیری با تشکر از بخش خصوصی که در شرایط جنگ اقتصادی به عنوان سربازان نظام فعالیت می کنند، گفت: نباید به دلیل برخی سوء استفاده ها، علیه بخش خصوصی واقعی و خوشنام کشور فضاسازی کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی فضاسازی ها باعث شده تا تولیدکنندگان کشور از ترس مواجه شدن با اتهام احتکار کالاهای خود را از گمرک ترخیص نکنند، افزود: بخش خصوصی می‌تواند دغدغه مسئولان در تامین نیازهای اساسی مردم را کاهش دهند و قرارگرفتن کالا درانبارهای بخش خصوصی نشانه قدرت کشور است که توانسته است انبارهای خود را مملو از کالاهایی کند که مورد نیاز مردم است بنابراین نباید هر انباری را به عنوان احتکار نگاه کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: من از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خواسته ام تا تصمیماتی بگیرد تا بخش خصوصی بدون دغدغه کالاها را از گمرک ترخیص و به انبارهای خود منتقل کند و مطمئن باشند مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.
 

 

منبع:ایبنا

افزودن نظر جدید