قیمت نفت در سال 2014؛ 200 دلار

به تدریج که شیل‌ها وارد چرخه انرژی شدند روند قیمت نفت نیز تغییراتی داشت به طوری که آمریکا از این طریق به تولید سه میلیون بشکه دست یافت همچنین گاز نیز که همراه میعانات گازی بوده از طریق برداشت از شیل گس‌ها وارد عرصه شد.
قیمت نفت در سال 2014؛ 200 دلار

به گزارش صنعت نویس،محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در پنجمین کنفرانس رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی از پیش‌بینی‌ها برای رسیدن قیمت نفت تا 200 دلار در سال 2040 خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی انستیتوی اقتصاد ژاپن تا سال 2040 همچنان 78 درصد سبد انرژی مختص نفت، گاز و ذغال‌سنگ است که از این میزان 29 درصد مربوط به نفت، 24درصد گاز و 16 درصد مربوط به ذغال‌سنگ است. وی در این کنفرانس با بیان اینکه از سال 2009 قیمت نفت روند رو به رشدی داشته و در سال 2012 به بالاترین رقم رسیده بود اظهار داشت: در این سال (2012) قیمت نفت به 140 دلار نیز رسید اما از سال 2014 قیمت‌ها سقوط کرد.

وی با بیان اینکه تا قبل از سقوط قیمت‌ها کشورهای صادر کننده خوشحال و در خواب خرگوشی به سر می‌بردند ادامه داد: صادرکنندگان نفت هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که قیمت‌ها تا این حد سقوط کند البته این خواب خرگوشی  بی‌دلیل نبود چرا که سیاست‌های مختلفی در آن دخیل بوده تا این شرایط به وجود آید.

مقدم تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی آمریکا با سیاست ایران‌هراسی کشورهای منطقه را به وسیله عربستان علیه ایران تحریک می‌کرد ضمن اینکه خود نیز تصمیم گرفته بود که به سمت استقلال در تامین انرژی حرکت کرده و از این حوزه ژئوپلیتیک (منطقه خلیج‌فارس) فاصله بگیرد لذا در این راستا برنامه‌های بلند مدتی را با دقت تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه رشد فناوری در اجرایی شدن این سیاست کاهش قیمت نفت پیشتاز بود، خاطر نشان کرد: فناوری موجب شد سرعت اکتشاف زیاد شده و قیمت‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: البته بالا و پایین شدن قیمت نفت طبیعی و به دلیل ساختار خاص آن است چرا که وقتی که قیمت افزایش می‌یابد حوزه‌های رسوبی اقتصادی شده و وقتی قیمت‌ها پایین می‌آید. اکتشاف در میادین و برداشت از حوزه‌های نفتی هزینه‌بر و غیر اقتصادی می‌شود لذا همواره با حرکت سینوسی قیمت نفت مواجهیم.

وی با بیان اینکه توسعه تکنولوژی و افزایش تجریبات و نوآوری بر عرضه و تقاضای نفت تاثیر مستقیم دارد به وارد چرخه شدن شیل  نفت و گاز اشاره و اظهار داشت: به تدریج که شیل‌ها وارد چرخه انرژی شدند روند قیمت نفت نیز تغییراتی داشت به طوری که آمریکا از این طریق به تولید سه میلیون بشکه دست یافت همچنین گاز نیز که همراه میعانات گازی بوده از طریق برداشت از شیل گس‌ها وارد عرصه شد.

معاون وزیر نفت همچنین گفت: تکنولوژی باعث شد که میزان اکتشاف و عرضه نفت افزایش پیدا کند و در کنار آن سیاست‌های کاهش تقاضا و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی دنبال شد که این سیاست (کاهش مصرف انرژی) برای وارد کنندگان که در راس آنها اروپا، به عنوان وارد کننده کامل انرژی قرار گرفت.

مقدم در ادامه اظهار داشت: به دلیل مسائل ژئوپلتیک خاورمیانه و بحث ایران‌هراسی که از سوی آمریکا و اسرائیل دنبال می‌شد و تنش‌های سیاسی باعث شد که در میزان تولید نفت در حوزه خلیج‌فارس تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: اما بعد از اجرایی شدن برجام و توافق ایران با گروه 1+5 اوضاع به سمتی رفت که تنش‌ها کاهش یافته و این مسئله روی بازار نیز موثر واقع شد و در این رویه بیشترین ضربه را عربستان که بزرگترین وابسته به صادرات نفت خام بود دریافت کرد.

وی در ادامه با اشاره به آنچه در آینده برای بازار نفت و قیمت آن رخ خواهد داد، تصریح کرد: در زمینه پیش‌بینی مسائل مربوط به انرژی شرایط آب و هوایی و همچنین سیاست‌هایی که منجر به کاهش منابع هیدروکربنی می‌شود اهمیت دارد

وی گفت: خلاصه مطالعات انستیتوی ژاپنی نشان می‌دهد که در سال 2014 ، 78 درصد سبد انرژی جهان وابسته به نفت خواهد بود و لذا تا بلند مدت سوخت فسیلی در مرکز سبد انرژی دنیا خواهد بود. همچنین این موسسه پیش‌بینی کرده که قیمت نفت تا سال 2040 به 200دلار برسد.

مقدم با بیان اینکه در آسیا با محوریت چین نقش تقاضای انرژی‌های فسیلی برجسته است اظهار داشت: به این ترتیب کشور ما به عنوان دارنده بالاترین ذخایر انرژی آینده روشنی برای سرمایه بین نسلی دارد لذا باید در تولید و مصرف آن حقوق بین‌نفتی را رعایت کنیم چرا که براساس تاریخ تاکنون نتوانسته‌ایم به این وظیفه خود به خوبی عمل کنیم و در برداشت از میادین از اهرم طبیعی استفاده کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ما اکنون از اهرم ذخیره طبیعی و یا روش نگهداشت استفاده می‌کنیم که در پایین‌ترین سطح از ضریب برداشت است لذا باید تغییر رویه داده و با تحول اساسی استراتژی خود را از تخلیه طبیعی مخزن به سمت سیاست ازدیاد برداشت تغییر دهیم که لازمه آن حرکت به سمت ساختارهای دانش‌بنیان و ریسک‌پذیر است.

وی با بیان اینکه ما در کسب وکارمان ریسک را لحاظ نکرده‌ایم خاطر نشان کرد: برای ازدیاد برداشت از میادین مهمترین اقدام تامین مالی و تداوم کار با حمایت فناوری‌های نوین است.

وی تاکید کرد: باید شرکت‌های E&P استراتژی و رویکرد دانش‌بنیان برای مقرون به صرفه‌شدن تولید استفاده می‌شوند به کار گیریم. ضمن اینکه در زمینه عرضه نیز نیازمند تغییر ساختار بوده و باید رویکردی به سمت حداکثر برداشت داشته‌باشیم.

وی در ادامه دیگر بار بر لزوم رعایت حقوق بین‌نسلی و ارتقای دارایی‌ها تاکید کرد و گفت: ما باید برای آیندگان میراث با ارزشی به یادگار بگذاریم که در غیر اینصورت تصرف در اموال است.

وی همچنین بر لزوم تجدید‌نظر در سیاست‌های عرضه و تقاضا اشاره و اظهار داشت: اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مهمترین مسیر برای جامع عمل پوشاندن به این اهداف است چرا که در این سیاست دانش‌بنیان بودن و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر اصل قرار گرفته است همچنین به لزوم همکاری صنعت و دانشگاه اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ما هنوز ظرفیت داخلی کشور را به خوبی شناسایی نکرده‌ایم اظهار داشت: باید از فرصت برجام استفاده کرده و در جهت ارتقای توان داخلی و انتقال تکنولوژی فعالیت داشته باشیم.

وی یادآور شد: نباید کشوری باشیم که فقط به فکر تامین مایحتاج کشور باشیم و یا به گونه‌ای باشیم که بازار کشور را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم، سیاست درست این است که در زمینه انتقال تکنولوژی و بهره‌گیری از توان داخلی توامان فعال باشیم.

وی یادآور شد: ما اکنون ارزیابی درستی از توانمندی داخل کشور نداریم لذا وقتی اوضاع به این شکل است نمی‌توان پایش کرد که در هر قراردادی انتظار چیست و چگونه می‌توان در مقابل توانمندی داخلی پاسخگو بود.

وی در ادامه با بیان اینکه علیرغم اجرایی شدن برجام هنوز برخی فشارها در کشور برطرف نشده‌است اظهار داشت: با این وجود آنچه پیش روی ما است امید بخش است و چنانچه با آگاهی شرایط کشور را ارزیابی کنیم خواهیم دانست که در آینده یکی از بازیگران اصلی حوزه انرژی در منطقه خواهیم بود.

منبع:ایلنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید