قرارداد ایرباس امروز یا فردا نهایی می‌شود

قائم مقام وزیر راه در مصاحبه ای با رویترز اعلام کرد، طی امروز یا فردا قرار داد خرید هواپیما با ایرباس را نهایی خواهیم کرد و این قرارداد به امضاء طرفین می رسد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای تلفنی با رویترز اعلام کرد، ایران قرار داد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای جت مسافربری را با شرکت ایرباس نهایی کرده است و احتمالا تعدادی از آنها در اوسط ماه ژانویه سال آینده میلادی(اسفند۹۵) تحویل ایران خواهد شد. 

این قرارداد شامل تقریبا ۵۰ فروند هواپیما بدنه پهن و ۵۰ فروند بدنه باریک می شود که احتمالا امروز یا فردا به امضا خواهد رسید. 

«فخریه کاشان» تصریح کرد: مذاکرات خود با ایرباس را نهایی کرده ایم و هر روزی قادر به امضاء این قرار داد در تهران هستیم و در حال حاضر منتظر یک سری تاییدیه های نهایی هستیم تا ظرف مدت امروز یا فردا این قرار داد را امضاء کنیم. 

قائم مقام وزیر راه خاطر نشان کرد: شرکت ایرباس ۴ نوع هواپیما از نوع A۳۲۰، A۳۲۱، A۳۳۰ و A۳۵۰ برای ایران تولید خواهد کرد؛ اما هواپیمای A۳۸۰ سوپرجامبو که در ژانویه سال جاری میلادی در پاریس در پیش نویس این قرار داد ذکر شده بود، در قرار داد نهایی نخواهد بود. 

همچنین «فخریه کاشان» گفت: « ایران هفته گذشته یک قرار داد موازی با شرکت بوئینگ را برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای جت نهایی کرد و در این رابطه با شرکت‌های خارجی لیزینگ برای فاینانس ۷۷ فروند هواپیما که ۴۲ ایرباس و ۳۵ بوئینگ است، به توافق رسیده‌ایم و حداقل دو شرکت لیزینگ در این طرح خواهند بود. »

به گزارش رویترز، به دنبال رفع بخشی از تحریم ها، ایران در حال خرید هواپیما به منظور نو کردن ناوگان فرسوده «ایران ایر» است. همچنین انتظار می رود که زمان تحویل نخستین هواپیماهای A۳۲۱ ایرباس به ایران، قبل از بیستم ژانویه یعنی آغاز به کار رسمی  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باشد.

این در حالی است که اداره خزانه داری آمریکا، مجوز صادرات را برای هر دو شرکت صادر کرده تا هر دو قرار داد در مسیر خود قرار گیرند. 

قائم مقام وزیر راه در ارتباط با این سوال که اگر واشنگتن از صدور مجوزهای لازم در مسیر تجارت با ایران سرباز زند یا اینکه تحریم های جدیدی را وضع کند، آیا این قرارداد از مسیر خود خارج می‌شود،اینگونه جواب داد: نگران نیستیم، اگرچه نباید چنین احتمالی را نادیده گرفت و حقیقت این است که آقای «ترامپ» ممکن است تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند، اما آن را نقض برجام تلقی می کنیم که می تواند احتمالا تحریم خرید هواپیما و فروش آنها توسط شرکت های تولید کننده باشد. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید