فرجه 2 ماهه مجلس به بانک ها درخصوص وام ازدواج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ضرب الاجل 2 ماهه ای برای بانک ها درخصوص وام ازدواج تعیین شد این کار در حال حاضر درحال انجام است. در حال حاضر اولویت با بانک های قرض الحسنه است که وام ازدواج را پرداخت کنند. این ضرب الاجل نیز همان طور که گفته شد 2 ماه تعیین شده است.
فرجه 2 ماهه مجلس به بانک ها  درخصوص وام ازدواج

به گزارش صنعت نویس، اسفند ماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردند که در سال 96 تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج را به میزان 10میلیون تومان برای هریک از زوجین پرداخت کند.
دراین خصوص نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که هیچ دغدغه ای نسبت به تامین منابع وجود ندارد و بانک ها ملزم به پرداخت وام ازدواج 20 میلیونی به زوج ها هستند .

براساس مصوبه اخیر مجلس و به منظور حمایت از ازدواج جوانان ، بانک مرکزی موظف شد کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

در تبصره یک این مصوبه آمده بود: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش می یابد.

تبصره دو نیز بانک مرکزی را موظف می کند اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.

حال بعد از گذشت چند ماه از ابلاغ این مصوبه و اینکه بانک ها زیر بار این وام نرفته و کمبود منابع را دلیل نپرداختن وام ازدواج می دانستند بانک مرکزی از طرح ضربتی برای وام ازدواج خبرداد و اعلام کرد که مناطق محروم در اولویت دریافت هستند. بانک مرکزی اعلام کرد که با هدف کاهش صف دریافت کنندگان وام ازدواج با همکاری ۱۱ بانک، طرح ضربتی اعطای این وام را از ابتدای مردادماه تا پایان شهریورماه در دست اجرا دارد. با اجرای این طرح تعداد افراد در صف به حداقل ممکن کاهش می یابد.

ضرب الاجل مجلس برای اجرای وام ازدواج

معصومه آقا پور علیشاهی در خصوص وام ازدواج گفت : در رابطه با وام ازدواج در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مجلس بحث های مفصلی داشتیم ویکی از منویات مقام معظم رهبری تسهیل در امور ازدواج جوانان است.

آقاپور گفت: یکی از کارهایی که درکمیسیون اقتصادی ارائه دادیم این بود که منابعی را برای بانک مرکزی تعریف کردیم که از طریق این منابع، بانک ها وام ازدواج را پرداخت کنند .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ضرب الاجل 2 ماهه ای برای بانک ها درخصوص وام ازدواج تعیین شد این کار در حال حاضر درحال انجام است .

وی درخصوص تامین منابع ازدواج گفت: بخشی از این منابع از طریق یارانه ها است و مابقی آن از محل بخشودگی وام های کلان درحال تامین است .

آقاپور ادامه داد: در حال حاضر اولویت با بانک های قرض الحسنه است که وام ازدواج را پرداخت کنند. این ضرب الاجل نیز همان طور که گفته شد 2 ماه تعیین شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اعتراض های صورت گرفته به عدم تامین منابع مالی وام ازدواج از سوی بانک ها تصریح کرد: اگر مشکلی در برخی بانک ها وجود دارد بهتر است که نام بانک اعلام شود . به طور نمونه در تبریز و ارومیه این مسئله وجود داشت ولی با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که یا ضامن معتبر نداشتند و یا مدارک فرد ناقص بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه آیا این وام ها افزایش خواهد یافت یا خیر ، اظهار کرد : همان طور که گفته شد این وام از محل منابع خاصی تعریف شده است و تا پایان شهریورماه نیز ادامه دارد . با توجه به این موضوع که بانک مرکزی در حال حل و فصل مشکلات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز است به نظرمی رسد تا پایان امسال مبلغ وام ازدواج همان 10 میلیون تومان محاسبه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: دولت تدبیرو امید توانسته در خصوص موضوع وام ازدواج عملکرد خوبی داشته باشد.

این درحالی است که مدیرکل اعتبارات مرکزی ، درخصوص وام ازدواج گفته بود : بانک مرکزی در این طرح می کوشد با کمک بانک های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان و با ابلاغ سهمیه های مربوط به هر بانک، صف دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به کمتر از ۵۰ هزار نفر برساند.

سید علی اصغر میرمحمد صادقی با تاکید بر اجرای قطعی تفاهم نامه بین بانک مرکزی و بانک های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج گفت: بانک های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند.

وی افزود: در حال حاضر صف نیم میلونی برای دریافت وام ازدواج داریم و بانک مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای از بین بردن این صف آغاز کرده است.

میرمحمد صادقی با اشاره به اینکه ماهانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام می کنند، تصریح کرد: تعداد وام های پرداختی بانک ها بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره در ماه است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص زمان اجرای طرح گفت: این طرح از اول مرداد ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و به مدت ۹ هفته ادامه دارد. همچنین برای این طرح نظارت عالیه در نظر گرفته شده و بانک ها باید ابلاغیه خود را به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذی ربط ارسال کنند.

جایگزین های ضمانت وام ازدواج ابلاغ شد

لازم به ذکر است بانک مرکزی به منظور تسهیل اجرای‌ طرح ضربتی وام ازدواج، شرایط جدیدی برای جایگزینی اخذ ضمانت تعیین کرد. اعطای وام ازدواج به پشتوانه یارانه نقدی، ارایه گواهی تعهد کسر اقساط کارمندی و ضمانت با استفاده از پروانه کسب از جمله روش های جایگزین اخذ ضمانت پرداخت وام ازدواج است.

منبع:عصر اقتصاد

افزودن نظر جدید