عیار زنی سه وزیر پیشنهادی اقتصاد

از سه شنبه بعداظهر که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه دوازدهم آغاز شده،تقریبا هیچ کدام از وزرای اقتصادی که پشت تریبون دفاع از برنامه های پیشنهادی خود قرار گرفتند،با مخالفانی که از اصل شخص وزیر را انکار کنند،وجود نداشت.

به گزارش خبرآنلاین، اولین وزیری که در زیرمجموعه اقتصاد بررسی صلاحیت او در مجلس آغاز شد،محمدجواد آذری جهرمی بود.جوان‌ترین وزیر با 36 سال سن که پیش از آنکه پشت جایگاه دفاع از برنامه های خود قرار بگیرد،موجی از حاشیه در اطراف او ایجاد شده بود.با این حال شاید تندترین نقد را نادر قاضی پور نماینده ارومیه وارد کرد که سبب دلخوری آذری جهرمی هم شد.البته قاضی پور بیشتر تاکید داشت که بگوید وزیر جوان پیشنهادی اهمیتی به تولید ملی نمی دهد و برای مقابله با فیلترینگ هوشمند تلگرام و اینستاگرام برنامه ندارد، به همین دلیل هم به او اعتقادی به ولایت فقیه ندارد.همین جمله قاضی پور سبب شد تا آذری جهرمی در آغاز سخنانش به این نکته اشاره کرده و از نماینده مخالف گلایه کند.

بخش عمده ای از مخالفت هایی که با وزیر پیشنهادی ارتباطات شد،نه به حوزه زیرساخت بلکه به بخش نرم افزاری و فیلترینگ مرتبط بود. مثلا رمضانعلی سبحانی فر که در مقام مخالف با وزیر پشنهادی صحبت کرد،بیشتر تقاضا داشت که سرعت اینترنت به لحاظ زیرساختی بالا برود.یا محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ محور اصلی مخالفتش مربوط به تلگرام و فیلترینگ بود و خواستار شفافیت در این بخش شده بود.

حمیده زرآبادی نماینده قزوین هم معتقد بود که با وجود متخصصانی با مدرک تحصیلی بالاتر چرا باید یک لیسانس برای وزارت اراتباطات انتخاب شود؟ البته او تاکید کرد که « متخصصان اقتصادی پاسخ دهند که حاشیه سود پهنای باند اینترنت چقدر بود که با کاهش یکطرفه 57.5 درصد افزایش سوددهی داشته باشند.»

دفاع محمدجواد آذری جهرمی درمقابل مخالفان از خود و البته دفاع از برنامه هایش با محوریت قراردادن موضوع اشتغال انجام شد.او گفت:« از دیدگاه آماری در کشورهای در حال توسعه امروز 1.87 درصد سهم اشتغال از فناوری اطلاعات است. در کشور ما این 0.2 درصد بوده تا سال 1394 و در سال 91 مجموع اشتغال در عرصه فناوری اطلاعات در کشور 45 هزار شغل بوده در سال 94، 50 هزار شغل،‌سال 95 این آمار به صد هزار شغل رسیده است. یعنی دو برابر میزان آن چیزی که بوده است و این مدیون توسعه شبکه ملی اطلاعات است که اثرات آن را در زندگی مردم می‌توان دید.»

به گفته وی ما ظرفیت داریم که 1.5 درصد اشتغال کشور را توسعه دهیم و این برای ما فرصت است؛ تمام برنامه ما تنظیم شده و از 900 هزار شغل بناست سالی صد هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات اضافه کنیم و این تعهد دولت است. وزارت ارتباطات مسئول ایجاد شغل نیست اما زیرساخت‌ها را باید فراهم کند. بسیاری از جوانان فرهیخته ما امروز در شرکت‌های خارجی کار می‌کنند در گوگل،‌فیس‌بوک و آمازون در ماکروسافت و اپل و اگر فضای کسب و کار را برای آنها فراهم کنیم برمی‌گردند کما اینکه امروز مهاجرت معکوس نیز داشته‌ایم.

اتاق شیشه ای در محک نمایندگان

هرچند برای ابروزارتخانه امور اقصادی و دارایی برخی ها نقد کردند که چرا به جالی دکترای برنامه ریزی و بازرگانی،یک اقتصاددان در راس این وزارتخانه قرار نگرفته،اما دفاعیات مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به اندازه ای کامل بود که حتی مخالفان کمتر اشاره ای به این موضوع داشتند.

آنچه مخالفان مسعودکرباسیان در تریبون مجلس مطرح کردند،بیشتر تقاضا برای اصلاح رویه های غلط یا برنامه های نیمه کاره بر زمین مانده بود تا مخالفت جدی با شخص او یا برنامه هایش.

حتی رسول خضری نماینده پیرانشهر که در مقام مخالف صحبت کرده بود،در نهایت از کرباسیان بابت ساماندهی گمرکات کشور تشکر کرد و خواستار ساماندهی وضعیت کوله بر ها شد.
یا هادی بهادری نماینده مردم ارومیه که انتقاد کرده بود چرا برنامه پیشنهادی وزیر شاخص کمی ندارد،در نهایت خواستار شفافیت اقتصادی بعد از وزیر شدن کرباسیان شد.

کرباسیان اما در پاسخ به همه نقدها گفته که به اندازه کافی برنامه برای اقتصاد کشور نوشته شده که امروز نیاز به برنامه تازه نیست و باید برنامه های نوشته شده را اجرا کرد.تاکید او اجرای اهداف سند چشم انداز 20 ساله،سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 و البته برنامه ششم توسعه بود.کرباسیان در دفاع از خود قول داد که :« با اصلاح نظام بانکی ، مالیاتی و اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده، اقتصاد به اتاق شیشه ای خواهد برد.»

با تجربه 9 ساله وزارت و مطالبه مدرک مرتبط

سومین وزیری که تا دیروز صلاحیت او در محک نمایندگان مجلس قرار گرفت،محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی بود.اگرچه دو نفر از موافقان و دو نفر از مخالفان وزیر پشنهادی راه و شهرسازی هم دیدگاههای خود را نسبت به شخص وبرنامه عباس آخوندی اعلام کردند،اما کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جلسه روز شنبه مجلس شورای اسلامی موکول شد.

برای محمود حجتی با 9 سال سابقه وزارت در جهادکشاورزی مهمترین نقدها که از سوی دو نماینده مخالف هم مطرح شد،مدرک تحصیلی وی بود.با این حال برخی نمایندگان مثل جلال محمود زاده با اشاره به سابقه و تجربه حجتی در وزارت جهادکشاورزی عنوان کردند که این میزان تجربه به اندازه یک لیسانس دانشگاهی ارزش ندارد؟

برخی ها هم مثل سید احسن علوی نماینده مردم سنندج و دیواندره بسیار تندتر برخورد کرده و عنوان می کردند که مدیریت آقای حجتی در 4 سال گذشته باعث زیان دیدن کشاورزان شده و چون استراتژی برای کشت وجود ندارد،به همین دلیل هم کشاورزان یک سال با وفور یک نوع کشت مواجه شده و ناچار محصول امحا می شود
حجتی اما در پاسخ به همه مخالفت ها با همان آارمش خاص خودش به ارایه کارنامه چهارسال خود پرداخت. او گفته که برنامه داد تا «در کشاورزی زنجیره تولید از مزرعه تا سفره ایجاد کند.»

حجتی تاکید کرد که :« ما در حوزه گندم با افزایش بهره‌وری به خودکفایی رسیدیم. حجمی آب را که امروز در گندم مصرف می‌شود، بررسی کنید. می‌بینید به مراتب کمتر از آبی است که 4 سال قبل در اختیار زراعت گندم قرار گرفت. منتها همه آنچه که اتفاق افتاده، فقط در گندم نبوده است. مگر در شکر موفقیت‌مان کمتر از گندم بوده است. خراب کردن راحت است، اما برای ساخت، ایجاد مقدمات و زیرساخت‌ها زمان می‌برد.»

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید