گزارشی از جلسه استیضاح وزیر کار

علی ربیعی در وزارت کار ماندگار شد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان صبح روز سه شنبه؛ بیست و دوم اسفند برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد و در نهایت نمایندگان به ادامه کار او به عنوان وزیر رای دادند.
علی ربیعی در وزارت کار ماندگار شد

به گزارش صنعت نویس، اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت صبح بود که اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع علی ربیعی را در ادامه می‌خوانید.

همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه حاضر شدند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که اعضای این فراکسیون در مورد استیضاح ربیعی و اخوندی آتش به اختیار عمل کرد.

اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه صبح امروز شورای مرکزی این فراکسیون با استیضاح ربیعی اعلام مخالفت کردند.

هم‌چنین سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که این فراکسیون درباره استیضاح وزرای رفاه، راه و کشاورزی موضع فراکسیونی نداشت.

****

موافقیان استیضاح وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی

مقصودی: ربیعی صدای بازنشستگان و کارگران فولاد را نمی‌شنود

حسین مقصودی نماینده سبزوار به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاح علی ربیعی گفت: اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می شنید، اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمی شد.

وی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی اعتماد شدند که این بی اعتمادی باعث می شود پایه های نظام به لرزه بیفتد.

وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن ۷۵ سالگی و با پرداخت ۱۰ سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال ۹۶ هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شاهدیم که وضعیت قالیبافان و روستاییان به گونه ای است که اگر یک روز به دلیل مشکلات جسمی سرکار نروند فوری بیمه‌شان قطع می شود که این یک معضل است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما که داعیه خدمت به نظام را دارید اگر به اوضاع و احوال این وزارتخانه بزرگ و طویل نگاه می کردید به خوبی به این نتیجه می‌رسیدید که با شنیدن صدای تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد اغتشاشات اخیر به وجود نمی آمد. صدای اعتراض مردمی که به صورت برده‌داری نوین و کارگری کار می کنند و اعتراضات آنها تبدیل به اغتشاش شد.

وی تاکید کرد: اگر قرار بود به سمت اصلاحات بروید، رئیس‌جمهور پیام مردم را می شنوید و آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می کرد اما شما صدای مردم را نشنیدید.

نماینده سبزوار در پایان گفت: اکنون کارگران زیادی هستند که دو سال عیدی نگرفتند و با داشتن حقوق ۵۰۰ هزار تومان ماه هاست که حقوق دریافت نکردند. ما از نمایندگان می‌خواهیم برای شنیدن صدای مردم و کارگران به ربیعی رای منفی بدهند.

نادری: وزیر کار برای اشتغال جوانان مناطق مرزی چه کرده است

شهاب نادری نماینده مردم پاوه نیز در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که وزارت کار برای اشتغال جوانان در مناطق مرزی چه کاری انجام داده است؟ گفت که در صورت عدم جذب این جوانان ما دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد.

وی گفت: آقای ربیعی برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟ ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چرا که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم،‌ آن‌ها جذب کومله، داعش و دموکرات می‌شوند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک می‌کردید.

این نماینده مجلس خطاب به ربیعی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شماست مثل شستا و بازنشستگی که هیچگاه مدیریت نداشتند. شما متولی کارگران هستید ولی برای آن‌ها و بازنشستگان چه کاری انجام دادید.

نماینده مردم پاوه در مجلس در ادامه سوء مدیریت، عدم کارآمدی،‌ پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و عدم توجه به اشتغال را از مشکلات وزارت کار عنوان و خاطرنشان کرد: خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است و به برکت مدیریت شما در حوزه رفاه در ۶ سال گذشته ۸۰ درصد جامعه ایران زیر خط فقر هستند. شما مسئول اشتغال کشور نیستند ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی دست شماست. باید اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها را اعمال می‌کردید.

نادری در پایان اضافه کرد: ماحصل دوره مدیریت شما این بود که ارزش دارایی سرمایه گذاران به ۲ درصد تنزل پیدا کرد، اگر سرمایه را در بانک می‌گذاشتیم ۲۰ درصد ارزش افزوده برای کارگران داشت.

حسن بیگی: آقای ربیعی به درد ریاست سازمان تامین اجتماعی می‌خورید

هم‌چنین ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی بعد از انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی شما هم رئیس سازمان تامین اجتماعی شوید.

وی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان های احساسی همان تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟

وی از نمایندگان خواست با رای عدم اعتماد به ربیعی وی را برکنار و وزیر قدرتمندتری را روی کار بیاورند و از وزیر جدید حمایت کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم سرمایه این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده گذاری شود سالی۳۰ میلیارد دلار به آن سود تعلق می گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی از ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند.اما همانطور که می بینید این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: سومین شرکت بزرگ منطقه یعنی شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها راه آهن و سایر مجموعه های بزرگ اقتصادی در قالب مجموعه شستا در اختیار این وزارتخانه است ولی سود ناشی از درآمدهای این مجموعه بزرگ اقتصادی به خزانه واریز نمی شود.درحالی که با شستا می توان یک کشور را اداره کرد اما کارگران و بازنشستگان تحت پوشش وزارت تعاون در وضعیت خوبی زندگی نمی کنند.

حسن بیگی همچنین مدعی شد: ربیعی با بانوان نیز احساسی و روانی برخورد می کند وبا گذاشتن یک مدیر زن در مجموعه وزارتخانه تمام زنان را بازیچه خود قرار داده است.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای عدم اعتماد به ربیعی زمینه حضرو وزیر قدرتمندتری را در کابینه دولت دوازدهم به وجود آورند.

عثمانی: آقای ربیعی وزارت شما، وزارت حذلف تعاون است

محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.

وی بیان کرد: خداوند را شاهد می‌گیرم که جز برای احقاق حق پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام. همانطور که گفته‌ام در دوره آتی کاندید نخواهم شد که تصور شود امروز به خاطر رای حرف مردم را به زبان می‌آورم. استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی و همچنین محکم‌ترین ابزار است که در دست نمایندگان قرار دارد و برای دولت استیضاح می‌تواند نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد باشد و در نهایت نمایندگان در ادامه فعالیت وزیر و یا جایگزینی آن تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید به قدرت لابی‌گری شما تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌ای باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا اینگونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته است و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.

عثمانی خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویید سریعا اعلام کنید که مجلس از طریق هیات نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهد تا هم مردم تکلیف خود را با نمایندگانشان بدانند و هم مجلس درباره نمایندگان خود تصمیم بگیرد و اگر هم انکار می‌کنید، بدتر است، چون این کار تنها باعث می‌شوید شما در این ادعا نیز ناصادق باشید. شما به هرکدام از استیضاح کنندگان رسیدید فرمودید از شما انتظار این کار را نداشتم. شما مساله نظارت ما را به یک موضوع احساسی و شخصی تقلیل داده‌اید. این شیوه مدت‌هاست که منسوخ شده است.

وی در ادامه گفت: وزارت شما، وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شد که سقف تعاونی‌ها که در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد، کاهش یابد و در دوره وزارت شما بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند. استمرار وزارت شما باعث می‌شود تعاونی‌ها از عرصه اقتصاد پاک شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: شما وزیر کار نیستید بلکه وزیر کارفرما هستید. شما به جای اینکه به بخش کارگری کشور توجه داشته باشید بر احزاب کارگری و تشکل‌ها متمرکز شده‌اید تا در چنین روزی فضا را برای شما هموار کنند. شما با چشم بستن بر واقعیت، زیر پا نهادن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری با کارفرمایان همدست شده‌اید تا کارگران حتی از حداقل حقوق خود یعنی حق بیمه نیز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلک‌رده که به کار مشغول هستند حتی حداقل حقوق کارگری را دریافت نمی‌کنند و حتی اگر کارگر و کارمندی کوچکترین اعتراضی بکند، اخراج شده و حتی حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خود را نیز از دست می‌دهد.

عثمانی بیان کرد: کارگران زیادی در روز ۱۲ ساعت کار می‌کنند و حتی اضافه‌کاری هم نمی‌گیرند. روبه‌روی وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولتی قرار دارد که افرادی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس با ماهی ۵۰۰ هزار تومان بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند که حق بیمه و اضافه‌کاری نیز نمی‌گیرند. اگر توان بیرون آمدن از اتاقتان را ندارید حداقل پرده اتاقتان را کنار بزنید تا ببینید چه وضعی در روبه‌روی وزارتخانه شما حاکم است. شما وزیر تامین اجتماعی نیستید. شما عامل تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تامین اجتماعی را که سرمایه‌ای متعلق به شاغلان و بازنشستگان است، وجه‌المصالحه سیاسی و باندی قرار داده‌اید.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: الحق شما استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط هستید. شما متخصص ارتوپد را که جراح بسیار حاذقی است به عنوان مدیر سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده‌اید و بعد می‌گویید سازمان تامین اجتماعی در حال غرق شدن است. شما وقتی ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می‌کنید، طبیعی است که به مقصد نرسیده و به دنا برخورد می‌کند.

عثمانی در پایان گفت: شما اگر دلسوز بودید از متخصصان در حوزه تخصص خود استفاده می‌کردید. لطفا فضا را احساسی نکنید. اگر شب عید است، بازنشستگان و کارگرانی در جامعه هستند که حتی پولی برای دادن عیدی به نوه‌هایشان ندارند. باید بپذیرید که شما و وزیرانتان جمعا توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید. پس کنار بروید تا اجازه بدهید وزرای جوان بر سر کار بیایند و کشتی به گل نشسته تامین اجتماعی و رفاه راه نجات دهند.

فرهنگی: مدیریت اقتصادی ربیعی نادرست است

محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موافق استیضاح ربیعی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادرست است، گفت که وزارت ربیعی چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال کارگران به درستی مدیریت نشده است.

وی گفت: ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت یازدهم و نیمی از دولت دوازدهم نشان داده که توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را ندارد.

وی توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم که یک سال از تصویب آن می گذرد وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی‌های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص سازمان تامین اجتماعی شد. قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفه‌ای را دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده است و تنها اموال کارگران به حراج رفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در ۱۷ اسفند به نقل از مسئولان تامین اجتماعی اعلام کرد که قرار است ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی واگذار شود در توضیحات قید شد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان این اموال در سال سوددهی داشته است. سوال این است که کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خود که سودده هستند را واگذار می کند تا قرار باشد از صندوق دیگری حمایت شود.

وی اظهار کرد: یکی از بنگاه‌ها در سال ۹۵ که سوددهی ۵۰ درصد داشته است نیز واگذار شود. باز سوال این است که کدام عقل سلیمی چنین بنگاهی را واگذار می کند؟ این یا سوء تدبیر یا سوءمدیریت است یا اراده ای برای ربودن اموال کارگران وجود دارد که این یک مصیبت است.

فرهنگی مدیریت اقتصادی ربیعی ر ا نادرست خواند و گفت که ربیعی نتوانسته اموال کارگران را به درستی مدیریت کند.

وی با اشاره به بیمه روستاییان و عشایر گفت: طبق مصوبه مجلس قرار بود روستاییان و عشایر از یک سن به بعد به اندازه ۱۰ روز حقوق بگیرند اما وزارت تعاون اجازه این کار را نداد. از طرف دیگر درباره صندوق روستاییان و عشایر نیز ۱۱ درصد از سهام شرکتی زیان‌ده از مجموعه وزارت کار به این صندوق به قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان واگذار شد که ارزش امروز آن ۳۰۰ میلیارد تومان است این یعنی از اموال روستاییان داده شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان از سهام صندوق بازنشستگی فولاد با مشکلات فراوان و زیان‌دهی بسیار با بیمه روستایی و از امول روستاییان خریداری شد. البته این کار هزینه داشت چون مدیرعامل و هیئت مدیره که مخالف بودند از کار عزل شدند. اقداماتی که همه به دست آقای ربیعی انجام شد.

فرهنگی با اشاره به تکلیف مجلس برای جذب مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای برای کسب مهارت آموزی گفت: در سال ۹۴ با برگزاری آزمونی بیش از ۳ هزار نفر قبول شدند که براساس اطلاعیه های رسمی ۱۲۳۱ نفر از این افراد به دستگاه‌های دیگر منتقل شدند. حال اینکه قرار بود آنها مهارت آموزی را در مدارس ما ترویج دهند.

نماینده مردم تبریز در پایان گفت: سوء مدیریت به گونه ای شد که اکنون از معلمان حق‌التدریس استفاده می کنند و همان فکر معیوب در وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای در حال انجام است.

نگهبان: برای هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم است اما برای ما جان مردم عزیزتر است

محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خوان و رشدخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، از نحوه مدیریت شرکت هواپیمایی شرکت آسمان در وزارت رفاه انتقاد کرد.

وی گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

نماینده مردم خوان و رشدخوار در مجلس شورای اسلامی امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه عنوان و اشاره کرد: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی. متاسفانه ما شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

نگهبان عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را موجب بروز فساد در این مجموعه عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود. نه اینکه شما را به شکل شستا ببینند. نمایندگان حق دارند به پول کارگران که در اختیار شماست حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیرشدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغالزایی برای دهک‌های پایین همراه باشد.

نماینده مردم خوان و رشدخوار در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: من سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم. شما فضا را احساسی می‌کنید، بغض می‌کنید و از رهگذر ارزش‌های دینی و اسلامی مجددا سعی می‌کنید از مجلس رای اعتماد بگیرید.

حسنوند: ربیعی گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین موسوی هستم

فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در جلسه علنی امروز مجلس در (سه‌شنبه) در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی مجلس اصولگرا به ربیعی خرده گرفت که چرا در ستاد میرحسین موسوی فعال بود، ایشان گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم باید بگویم آفرین بر ایستادگی شما بر این موضع.

وی گفت: آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید. ای کاش همان روز مردانه می گفتید از میرحسین دفاع می کنم اما وقتی مجلس اصلوگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت آفرین گفت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ربیعی را به یک بام و دو هوا بودن متهم کرد و مدعی شد: شما به فراکسیون امید مراجعه کردید و گفتید چون اصولگرها از من امتیاز می خواهند من نمی خواهم به آنها امتیاز دهم کمکم کنید و به اصولگرا ها هم مراجعه کردید و گفتید چون نمی خواهم از اصلاح‌طلبان کمک بگیرم شما همراهی کنید تا استیضاح رای نیاورد.

وی ادامه داد: شما قومیت گرایی را ترویج کردید و با مظلومیت نمایی می خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید.

وی نسبت به انتصاب متعدد مدیران در مجموعه شستا انتقاد کرد و افزود: چرا مرتبا مدیران ضعیف را در راس شستا منصوب و بعد از مدتی عزل می کنید، این چه وضعیتی است که در شستا راه انداخته اید اگر مدیری ضعیف است چرا منصوبش می کنید که بعد بخواهید برکنارش کنید؟

وی ادامه داد: با دو میلیارد بودجه دوستان خود را در روابط عمومی بسیج کردید که در مسئله استیضاح بر دهان رسانه‌ها ققل بزنند و از سوی دیگر نمایندگان را هم متهم کردید دستور تجمع برخی کارگرها را دادید در حالی که بازنشستگان و کارگران واقعی همانهایی بودند که ماه ها مقابل مجلس برای احقاق حقشان تجمع کردند، اما شما هیج اقدامی برای آنها نکردید در عوض با همکاری خانه کارگر عده‌آی را مقابل مجلس جمع کردید. همچنین مجموع شستا را به مرتضی لطفی که عضو خانه کارگر است، دادید.

وی خاطرنشان کرد: بدعتی که شما در وزارت تعاون و زیرمجموعه آن گذاشتید در زمان قاجار هم دیده نمی شود. شما حمله کردن کارگرها به مجلس را بدعت گذاشتید. در حالیکه مجلس برای بازنشستگان و کارگران قوانین حمایتی تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خطاب به وزیر تعاون پرسید شما چه اقدامی باری کاهش آسیبهای اجتماعی انجام دادید؟ مگر مقام معظم رهبری به نسبت به وجود این آسیب‌ها در جلسه خصوصی گریه نکرد؟ چرا شما تلاش و اقدامی برای رفع این آسیبها انجام ندادید؟ اگر ابزار نداشتید و ناتوان بودید چرا استعفا نکردید؟چه اقدامی برای جمع آوری کودکان کار انجام دادید آیا فکری برای زنان بی سرپرست و بدسرپرست که در تقاطع های خیابانها با جوراب فروشی و گلفروشی از نجابت خود دفاع می کنند و امرار معاش می کنند، کرده اید؟

وی با بیان اینکه ورشکستگی مجموعه اقتصادی شستا و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی را عامل به جریان افتادن طرح استیضاح علی ربیعی است، ادامه داد: شما شش ماه قبل وعده اشتغال، اصلاح مدیریتی، برخورد با مفاسد، جمع کردن باشگاه های سیاسی در شستا و صندوق بازنشستگی را دادید اما ربیعی امروز یعنی عدم وفای به عهد، عدم اصلاح مدیریتی ناتوان و ضعیف در مدیریت مجموعه‌اش.

نماینده مردم اندیمشک ادامه داد: چرا از زیر بار مسئولیت خود در حوادث سانچی، سانحه هوایی، سانحه قطار و سایر حوادث ناگواری که طی یکی دو سال گذشته در زیر مجموعه خود داشتید شانه خالی کردید؟و مسئولیت خود را به دوش وزیر دیگری انداختید که البته بنده جزو استیضاح کنندگان آن وزیر نیز هستم.

****

ربیعی در مجلس: استیضاح حق مجلس است/در وزارت تعاون موفق بودم

به گزارش ایسنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاحش با تاکید بر این‌که استیضاح حق مجلس است، گفت: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشته‌ام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام می‌دانم.

وی در دفاع از عملکرد خود، گفت: من این جلسه استیضاح را فرصتی برای بررسی چالش‌های کشور می‌دانم. سابقه ۴۰ سال کار در کشور و پنج سال کار در وزارتخانه دارم که درس‌های بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران گرفته‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید با اجماعی، همه برای حل مسائل کشور به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم، گفت: بنده همواره گفته‌ام که استیضاح را حق مجلس می‌دانم چون به تعبیر امام (ره)، مجلس عصاره فضائل ملت است؛ لذا می‌دانم که آنچه مجلس انجام می‌دهد برای ثبات و پیشرفت مسیر کشور می‌باشد و برای این موضوع هم در طول سال‌های گذشته مبارزه کرده‌ام.

ربیعی در عین حال گفت: متاسفانه برخلاف قانون مواردی از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شد که برخلاف آن چیزی است که به عنوان محورهای استیضاح اعلام شده است. انتظار می‌رفت رییس مجلس در این باره مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کند.

وی با اشاره به رای اعتماد مجلس به او در دولت دوازدهم، گفت: هفت ماه پیش یعنی در ۲۹ مرداد برنامه‌ام را به مجلس دادم که ۱۰۱ نماینده به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاح‌کنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات می‌گفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامه‌هایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکرده‌ایم. قطعا نمی‌توان با استفاده از عبارات کلی شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد و به بیان نارسایی‌ها پرداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در صورت عدم کسب رای اعتماد مجدد از مجلس، خود را سرباز کوچک نظام می‌داند، گفت: در این جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان حول شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه بود. متاسفم که کارکردهای اجتماعی وزارتخانه به عرصه‌ای مثل شستا و برخی مجموعه‌های اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بگذارید نه به عنوان یک وزیر که یک کنش‌گر در کنار شما بگویم که امروز ما مسائل بنیادین در عرصه سیاست خارجی و خشکسالی داریم که آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر و معیشت مردم در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسائل با اجماع توسط همه مسئولان بخصوص با مجلس حل شدنی خواهد بود.

ربیعی با اشاره به تجمعات اخیر در برخی از نقاط کشور، گفت: بنده خوشحالم در وزارتخانه‌ای هستم که بالاترین مسائل آن با امنیت ملی سر کار دارد اما در عین حال نیز معتقدم به اندازه داده‌ها و ستاده‌هایی که داشتم توانسته‌ام عملکرد موفقی داشته باشم.

وی با بیان اینکه در ماه یک میلیون نفر به این وزارتخانه مراجعه می‌کنند، ‌گفت:‌ همین شرایط ما را به این سمت پیش برد که باید برنامه‌هایی داشته باشیم که نتیجه آن ثبات بیشتر نظام باشد. به همین دلیل درباره فقر مطلق و ایجاد اشتغال برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که کار را به خوبی جلو ببرد. ما سیاست‌های فقرزدایی را پیش بردیم البته بدانید که فقر ۲۰ سال برنامه می‌خواهد و پاشیدن پول نمی‌تواند همچون اشتغال مشکل فقر را حل کند.

ربیعی با بیان اینکه طبق نسبت GTP در کشور، یک چهارم اقتصاد در این وزارتخانه است، گفت: ما ۱۷ صندوق با ستادها و نهادهای مختلف داریم که کار اقتصادی می‌کنند، صندوق‌هایی که خصوصی و دولتی نیستند البته خوشحالم که شستا و صندوق‌های تحت مجموعه ما اینقدر زیر ذره‌بین قرار دارند. ما با رییس‌جمهور برای اصلاح ساختار صندوق‌ها تفاهم کردیم و برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت.

به گفته وی، شفاف‌سازی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کارآمدی شرکت‌ها است اما قبل از بررسی این موضوع توجه کنید که این شرکت‌ها، صندوق‌ها و سازمان‌ها را در چه شرایطی به بنده تحویل دادید.

ربیعی یادآور شد:‌ در یک بررسی کوتاه می‌بینید که از پرونده‌های اختلاس هیچ کدام مربوط به وزارتخانه بنده نبوده است، ادعا نمی‌کنم که سوپر مدیر هستم چون ما به کار فردی معتقد نیستیم. ما یک تیم مدیریتی و سالم هستیم. معتقدم تاکنون عملکرد موفق و روند سالمی را در پیش گرفته‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انتقاد حسنوند رییس کمیسیون انرژی در خصوص انتصاب لطفی به عنوان رییس سازمان شستا، گفت: آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، گفت: ۱۰ درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.

به گفته وی، یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور ۹۷، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.

ربیعی با تاکید بر اینکه هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌داند، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش ۸۸۰۰ میلیارد تومان امروز به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از ۲۶ هزار میلیارد تومان به ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.

وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم ۸۰۰۰ نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال ۹۴ ، ۱۳۰۰ میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به ۳۴ شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع‌بندی بخش اول صحبت‌هایش، گفت: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.

****

مخالفان استیضاح وزیر کار

محبی‌نیا: ربیعی جزو فعال‌ترین وزرا بوده است

جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پس از سخنان وزیر کار در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم که ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گله‌مند هستیم اما باید مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد.

وی بیان کرد: خاضعانه از حضور حضرت حق استدعا دارم تاحدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود. مطالبی مطرح شد که بخشی از آنها قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم اگر مجلس شورای اسلامی دوباره به ایشان رای اعتماد داد، به این دغدغه‌ها که از سوی نمایندگان مطرح شد، توجه کنند.

وی در ادامه گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.

محبی‌نیا افزود: عده‌ای در خصوص گذشته ربیعی سخن گفتند. ربیعی فرزند جوادیه است و در خانواده‌ای فقیر رشد کرده است. زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن سرعت پیدا کرد و تمامی نیازهای نهفته در تاریخ دهان باز کرد، در کردستان من شاهد بودم که ربیعی به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت رفت.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه زمان پهلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می کردند، حکمش اعدام بود اما اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی انتشار یافت، تصریح کرد: دیروزِ ربیعی اینگونه بوده است. او اولین کسی بود که برای ایجاد اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهای بیکاری که از احزاب و کُومله بازگشته بودند، گام برداشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مسئله بدهی بانکها از طرف سازمان تامین اجتماعی مطرح شد. در سال ۱۳۳۲ متوسط عمر ۵۵ سال و سن بازنشستگی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ بود. اما امروز به برکت انقلاب میانگین عمر به ۷۶ الی ۸۰ رسیده است و سن بازنشستگی به ۵۰ سال تقلیل یافته است. شاید باعث و بانی بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی ما نمایندگان باشیم. چراکه نسبت به گسترش و پوشش بیمه اقدام انجام داده‌ایم.

محبی نیا ادامه داد: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال ۸۴ ، ۸۰ درصد بوده است اما امروز در سال ۹۶، ۳۰ درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید برای مبارزه با فقر به صورت واحد حرکت کنیم. ما باید به آقای ربیعی در ارتباط با گذشته و همچنین در ارتباط با تیم اقتصادی ماهری که دارد، نگاه کنیم. من همیشه طرف مجلس بوده‌ام. امروز ما ۸۲ بیمارستان داریم و ۱۵۹ بیمارستان و درمانگاه درخواست ثبت داده‌اند. میانگین اعتباری که برای این بیمارستان‌ها باید تامین شود، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ما باید به مردم توجه کنیم و همه مسئولین بر این امر تاکید داشته‌اند. اما همه ما باید در کنار هم حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: درست است که انتقاداتی نسبت به عملکرد آقای ربیعی وجود دارد اما بنده فکر می کنم اگر با رای اعتماد اجازه ادامه کار را به ایشان دهیم، با توجه به گذشته ایشان حرکت مثبتی خواهد داشت. ما از آقای ربیعی انتظار انجام کارهای بزرگتری داریم و احساس می کنم ناراحتی استیضاح کنندگان این بوده که از ایشان انتظار انجام کارهای بزرگتری داشته‌اند.

محبی نیا در پایان گفت: پنجره واحده خدمات تامین اجتماعی امروز گسترده‌ شده و ما انتظار درست شدن زیرساخت‌ها را نیز داریم. رفاه مردم و تقویت درآمد خانوار باید جنبه عملیاتی پیدا کند. استیضاح حق مجلس است و هیچ کس نباید بگوید که چرا مجلس استیضاح انجام می دهد.

کواکبیان: همه مشکلات فقر باید توسط ربیعی بر طرف شود؟

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «خدایا از تو می‌خواهم بر اساس رضایتت کمک کنی تا حرف بزنم» اظهار کرد: بنده در دفاع هیچ وزیری تا به حال سخنرانی نکرده‌ام، اما الان وظیفه خودم می‌دانم نکاتی را بگویم.

وی سپس گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که ۸۰/. آن خدماتی و اجتماعی و ۲۰/. آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند.

کواکبیان خاطرنشان کرد که فعالیت‌های این وزارتخانه در اطاق شیشه ای انجام می شود.

وی سپس با طرح این پرسش که «طی مدت مدیریت ربیعی کدام اختلاس در این وزارت‌خانه صورت گرفته است؟» تصریح کرد: در دوره قبلی از ۱۵۰ میلیارد تومان این وزارتخانه ، ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟

این نماینده مجلس خطاب به مخالفان ربیعی گفت: بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می کند تا ۴۰/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.

وی یادآور شد: در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟

کواکبیان اظهار کرد: گفته شده مستمری در تامین اجتماعی که در سال ۸۴ داشتیم ۳۲/. بوده و الان ۸۰/. شده است. انصاف است؟ حتی یک روز تاخیر در بخش حقوق بگیران نبوده است. در بخشی از استان ها مثل استان مرکزی گفته اند به اندازه ۲۰ سال هزینه درمان پرداخت کردند، این آمار وجود دارد.

وی ادامه داد: عزیزانی که معتقد هستند آسیب های اجتماعی تقصیر ربیعی است چرا رئیس شورای آسیب های اجتماعی وزیر کشور است؟ جرات دارید به او بگویید؟ گنه کرد در بلخ آهنگری ... .

این نماینده مجلس سوال کرد: قرار است همه فقر را ربیعی حل کند؟ کمی انصاف و جوانمردی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: من به آقای رئیس گفتم که بگذارید مخالفان صحبت کنند و ما جواب بدهیم و گفتند خلاف قانون است.

کواکبیان همچنین گفت: آقایانی که می‌گویید خانه کارگر لشگر کشی کرده ، کجا این اتفاق افتاده است؟ آن ها درخواست راهپیمایی دادند و وزارت کشور اجازه نداد. آقای ربیعی بد کاری کرده که کارگران از او حمایت می‌کنند. ایشان خودشان کارگر بوده زبانشان را می‌داند. اگر ربیعی نبود ده‌ها راهپیمایی اعتراضی کارگری پیش می‌آمد.

وی افزود: آقایی گفته ربیعی در ستاد میرحسین موسوی بوده است، من به ایشان می گویم عیار اصلاح طلبی ما هستیم. ما در فراکسیون اصلاح طلبی رای گیری کردیم و فراکسیون مخالف استیضاح بودند.

کواکبیان گفت: می‌گویند ربیعی لابی‌گر قوی است، ولله قسم! من تا حالا در این رابطه صحبت نکرده و توجیه نشدم. خودم خواستم از ربیعی به عنوان بچه انقلاب دفاع کنم. افتخار کنید ربیعی روزی در وزارت اطلاعات بوده، الان ما به وزیر اطلاعات فعلی هم افتخار می کنیم . این حرفها را کسانی می زنند که در کابینه های قبلی سمت داشته اند.

وی سپس تصریح کرد: ما نه بحث اصلاح‌طلبی داریم و نه اصولگرایی، بدنه مجلس باید نشان دهد که از وزیر مردم دفاع می کند. البته دفاع ما مشروط است اگر در بحثهای کارگری ورفاهی پا پس بکشد من خودم پای استیضاح او را امضا می کنم.

کواکبیان در پایان کفت: اگر می خواهید بخش های کارگری دچار تنش نشود و شب عیدی به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او رای دهید. این وزیر خیابان انقلاب به پایین را می‌شناسد. ما با این استیضاح مشروط مخالفیم.

****

ربیعی: ۲۰ هزار میلیارد تومان با بهره کم برای اشتغال و رفاه اختصاص داده‌ایم

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از سخنان مخالفان استیضاحش بار دیگر در دفاع از خود گفت: برای اشتغال و رفاه ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره پایین در نظر گرفته ایم و برای جلوگیری از تبدیل سرنوشت این طرح به طرح بنگاه‌های زودبازده این مبلغ با برنامه و تدریجا تزریق می‌شود.

ربیعی با دفاع از آمار منتشر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما است. اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.

به گفته ربیعی، علت نرسیدن سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد به دلیل تحلیل رفتن اقتصاد کلان کشور بوده است.

وی از باقی ماندن ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت آسمان خبر داد و افزود: این شرکت را با ۱۲۵۰ میلیارد تومان بدهی سر رسید شده تحویل گرفتیم که ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی این شرکت را تسویه کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای واگذاری بخش‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی خبر داد و اظهار کرد: در بازار سرمایه بین‌الملل در پی افرادی هستم که بتوانم مجموعه های بزرگ اقتصادی تحت پوشش وزارتخانه را به آنها واگذار کنم و پای وزارتخانه را از اداره آنها بیرون بکشم.

وی با بیان اینکه به جای استیضاح بیکاری باید ساختار سازی کرد تا اشتغال به وجود آید گفت: علت بحران صندوهای بیمه ای و بازنشستگی تصمیمات دولت و مجلس است چه کسی حاضر است هزینه تصمیمات سخت و دشوار را بدهد؟ آیا شما حاضرید روی سن و بازنشستگی در صندوقهای بیمه ای وبازنشستگی تصمیم سخت و دشوار بگیرید؟ امکان ندارد بدون همکاری دولت و مجلس و حمایت کل حاکمیت کاری را پیش برد.

ربیعی با بیان اینکه سند اشتغال کشور را برای اولین بار تهیه کردیم گفت: شیب اشتغال پایدار در برنامه های شش گانه‌ای که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال دنبال شدن است. مدیریت می کنیم، اشتغال ناشی از سیاست‌های کلان است که در آن نظام بانکی، سیاست، قاچاق بازار مصرف و بازار کار در آن نقش آفرین هستند. برای حل این معضل باید ساختار سازی کنیم و نباید سیاست های عجولانه دنبال شود. در اصلاح صندوقها نیز باید ساختارسازی شود.

به گفته ربیعی، اگر برنامه‌ تثبیت اشتغال این وزارتخانه به اجرا در نمی آمد، ۳۰۰ هزار نفر بیکار می شدند.

وی با رد شایعات مطرح شده در خصوص توقف بیمه روستاییان و عشایر گفت: اجرای این قانون به خواست بنده متوقف نشده بلکه باید اعتبارات لازم این طرح را فراهم می کردیم که با انجام این کار از ابتدای خرداد تا پایان اسفند ۱۴ هزار و ۸ نفر بیمه بازنشستگی دریافت کردند.

ربیعی همچنین با دفاع از عملکرد وزارت تحت امرش گفت: هم دانش و هم نیروی انسانی متخصص را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرد آوردم تا در حوزه رفاه قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی از راه‌اندازی پایگاه رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ۲۳ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، خبر داد و افزود: این پایگاه به زودی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس مجلس افتتاح خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهبود روابط کارگر و کارفرما در دوره تصدی‌اش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن گفت و افزود: در دوره بنده کارگر و کارفرما به صورت م سالمت آمیز در کنار هم چالش می کنند و با گفت‌وگو به تفاهم می رسند.

وی از اجرا شدن سبد حمایتی برای ۲۰۰ هزار زن باردار دارای سوءتغذیه به ویژه در روستاها خبر داد.

ربیعی از افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان طی دوره سه ساله و به صورت پلکانی خبر داد و افزود: هرچند که وضعیت کارگران و بازنشستگان هنوز خوب نیست اما مسیری جز طی شدن مسیر برنامه ریزی شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد.

با حمایت دولت فاصله تورم و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان که ۶۷ درصد بود را کاهش دادیم. این کار جز با حمایت رئیس‌جمهور و اجرای سیاست پیشی دادن مزد بر تورم امکان پذیر نبود.

وی از سرمایه‌گذاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پالایشگاه های کشور دفاع کرد و افزود: در پالایشگاه خلیج فارس ۲۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم و در سایر پالایشگاه‌ها ۳۰۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری شده است. در پالایشگاه هایی که به وزارتخانه واگذار شده است نسبت به قبل از واگذاری سود بیشتری تولید شده است.

****

موافقان استیضاح وزیر کار

تاجگردون: هواپیمای تهران - یاسوج بیمه نداشت/ آدمِ لاریجانی نیستم

به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران پس از بخش دوم سخنان وزیر کار در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در موافقت با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از برخی اتهام زنی ها به نمایندگان که به گفته وی موجب بدبینی جامعه می شود، گفت که هواپیمای تهران - یاسوج حتی بیمه نداشته است.

وی اظهار کرد: کلام امروز من صرفا در قالب قسمی است که در برابر مردم، قرآن و قانون اساسی یاد کرده ام، استیضاح های مهم بعد از انقلاب را مرور کنید. آقایان عبدالله نوری، ناطق نوری، مهاجرانی و اخیرا فرجی دانا در همه آنها دو گفتمان مطرح بود. من امروز از صحن، قانون اساسی، دولت و نمایندگان و مجلس عذر خواهی می کنم که اگر مطالبی گفته می شود که در شان دولت و مجلس نیست.

وی افزود: چهار سال و شش ماه پیش من در پشت این تریبون از برادر عزیزم آقای ربیعی دفاع کردم ایشان آن روز برای من عبادی بود که پاک، ضد فساد، برنامه ریز و مستقل بود و تحت تاثیر امثال تاجگردون قرار نمی گرفت و می‌دانست به پای انقلاب خون ریخته شده است. من آن روز از عباد حمایت کردم. اما چه شد که مخالف ربیعی شدم؟

تاجگردون ادامه داد: من و جمعی از استیضاح کنندگان خدمت آقای ربیعی رسیدیم گفتم می دانم از همه طرف به شما هجمه می شود. از شما مطالباتی دارند شاید دوست نزدیک من از تو مطالبه می کند اما پشت تو آمدیم که با هیچ کس حتی تاجگردون معامله نکنی و مستقل بایستی، ما ۴ سال و شش ماه با تو همکاری کردیم که خوب کاری کنی و برنامه هایت را اجرا کنی، اما عنان را رها کردی و بسیاری از بخشهای مهم کشور را معطل تصمیمات خود کردی. البته هیچ چیزی از دوستی ما کم نمی شود.

وی اضافه کرد: نمی شود رئیس سازمان تامین اجتماعی را یک سال در هوا معلق کرد. یا رئیس سازمان بازنشستگی را معلق نگه داشت و بعد بگویی تاجگردون سفارش کرده است من امروز از زبان کارگرانی صحبت می کنم که به حقشان نرسیده‌اند. کی صدای دولت درآمد که مشکل کارگران حل شود. ما در امور کارگران مستقل تر عمل کردیم. مگر ما از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی دفاع نکردیم؟این حق کارگر بود. بانک رفاه کارگران هم حق کارگر است نه هزاران میلیارد بدهی بانک رفاه به تامین اجتماعی بابت حقوق کارگران. حق کارگر آن جاست. بانک رفاه کارگران را ذلیل کردید.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ما گفتیم آدمهای حرفه‌ای بگذار به این و آن وصل نکن و به ما نسپار. من امروز آدم لاریجانی نیستم. نروید به امیدی ها و به دوستان هم‌حزب من بگویید که اینها مامور لاریجانی هستند. نروید بین پایداری ها بگویید من مامور روحانی هستم که شما را بیندازم. من و استیضاح کنندگان، نماینده مردم هستیم و تنها وامدار مردم هستیم.

تاجگردون خاطرنشان کرد: من نماینده ۶۶ جنازه‌ای هستم که بالای قله دنا هستند. یک نفر در دولت نخواست چرا ما کوتاه بیاییم؟ من در دفاع از استیضاح قبلی آقای آخوندی گفتم که ایشان عذرخواهی کرده بنابراین ایشان را ببخشید.

نماینده مردم گچساران در مجلس ادامه داد: پس از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، من روز اول به هواپیمایی رفتم، گفتم هواشناسی گزارش دهد. گفتند مبدا و مقصد چنین بوده، من گفتم طول مسیر چه، توضیح داد و گزارش مکتوب ارائه کرد. گفتم مستندات را قاطی نکنید، کارشناس مظلومی که می‌دانم بعد از صحبت من چه بلایی سرش می‌آورند، برگه‌ای پیش من گذاشت. دیروز در آذربایجان شرقی چند هواپیما به دلیل سرعت بالای باد برگشتند اما طبق گزارش ارائه شده سرعت باد در محل پرواز هواپیمای تهران ـ یاسوج ۱۱۰ کیلومتر بوده و این در حالی است که هواپیما کوتاه برد بوده است. من چه جوابی به جسدهای بالای کوه بدهم. یک نفر هم در این نظام عذر نخوانست. کاپیتان مرحوم هم رفت، ای دنا تو مقصر بودی که قامتت فراتر از تصور من و آقای ربیعی بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: من بعد از سقوط هواپیما با بیمه ایران تماس گرفتم و گفتم می‌دانم این هواپیما بیمه نیست اما خواهش می‌کنم برای حقوق آن عزیزان این را اعلام نکنید و مجددا هواپیما را بیمه کنید. به رییس هواپیمایی آسمان هم این را گفتم، شما حتی هواپیما را بیمه نکردید، این چه مدیریتی است؟ لر، ترک و کرد را بسیج کردید که استیضاح انجام نشود. من لر هستم، از پشت کوه آمدم و افتخار می‌کنم، چرا روزنامه‌ها را بسیج می‌کنید، بگویند لر است. من از حق مردم کوتاه نمی‌آیم. من هم برای سانچی و یتیمی که شما شب عید کنارش می‌نشینید گریه می‌کنم ولی مساله ما اینها نیست، مساله ما خیلی چیزهای دیگر است، مهم‌ترین مساله قداست شما و اصالت دولت است. من هم از دولت ذلیل بدم می‌آید، از وزیر ذلیل بدم می‌آید، نمی‌خواهم مقابل تاجگردون و پزشکیان کرنش کند. اگر اصلاح‌طلبی این است که برای پست کرنش کنیم، من اصلاح‌طلب نیستم. ما باید پای حرف‌مان بایستیم. اصلاح‌طلبی به صداقتش است. ما باید پای حرف‌مان بایستیم.

وی یادآور شد: خدا مرا لعنت کند اگر بخواهم از امروز تا آخر عمرم با این رییس‌جمهور و دولت که به حرف من و تو گوش نمی‌کنند، مصالحه کنم. اُف بر من و خاندان من، اگر بخواهم چنین کنم که رسانه‌های زنجیره‌ای راه بیفتند. آقای ربیعی! سال‌هاست این گَله با این گرگ آشناست، اینها را به جان هم نیندازید. ما وامدار رای مردم هستیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷، اظهار کرد: ما اذن برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه را گرفتیم. من نماینده یک استان مظلوم و محروم و شما مال یک گوشه مملکت هستید، ما نمی‌دانیم پس فردا به رهبری چه بگوییم که این پول چه شده است. ما عکس نمی‌خواهیم، روند را می‌خواهیم، روند آن نیست که شما فرمودید، ساختارهاست که اشکال دارد، من دلم می‌سوزد و ناراحتم، شما می‌دانید من چطور با شما همراه بودم، وزیر باشیم یا نباشی، باز هم دوست هستیم اما این راه صواب دولت جمهوری اسلامی ایران نیست. خیلی از وزرا دوست‌های نزدیک ما هستند. وزارت یعنی قداست. من خجالت می‌کشم لیستی که از همکارانم در بانک رفاه کارگران پخش کردند. چرا همکاران پاک من از اصولگرا و اصلاح‌طلب را چنین مطرح می‌کنید که در جامعه نسبت به آنها بدبین شوند. اگر لکه‌ای باج‌خواهی، وام‌خواهی و فشار برای این و آن از جانب من دیدی، بگو.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: من آقای عارف را دوست دارم و شاگرد ایشان هستم. بعد از دو سال صداوسیما میلش کشید و آقایان عارف و پزشکیان را نشان داد و اینها گفتند به نظرمان وقت استیضاح نیست. هفت، هشت، ده روزی است که صداوسیما برای ایشان (ربیعی) و یکی دیگر از وزرا دربست کار می‌کند. آقای عارف خانواده مظلومین حادثه هواپیما به من زنگ زدند و گفتند عیدمان را خراب کردند تا عیدشان آرام باشد. وقت استیضاح همین حالاست. ما باید عید را با مردم و مظلومین همراه باشیم.

پورابراهیمی: ربیعی خدای لابی‌گری است/ شاهد وضع اسفباری در وزارت کار هستیم

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) با استفاده از این تعبیر که ربیعی خدای لابی‌گری است، گفت که اکنون وزارت کار وضع اسفباری دارد به طوری که در این وزارتخانه در طول چهار سال و نیم گذشته فاجعه رخ داده است.

وی گفت: بنده در همان زمان معرفی آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف او بودم. آن زمان هیچ شناختی از آقای ربیعی نداشتم اما برنامه های پیشنهادی او حکایت از شرایطی داشت که امروز شاهد آن هستیم. پیش بینی هایی را آن زمان مطرح کردم که اکنون آن را می بینیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخشی از صحبت‌های مخالفان استیضاح وزیر، گفت:‌در جلسه عنوان شد که آقای ربیعی در منطقه فقیرنشین به دنیا آمده است اما سوال این است که اکنون ایشان در شمال شهر یا جنوب شهر و در خانه چند میلیاردی زندگی می‌کنند، فرزندان ایشان اکنون چه می‌کنند؟

پورابراهیمی افزود: بنده در سال ۹۲ در پشت همین تریبون در حالی که تنها برنامه‌ها و سوابق کاری آقای ربیعی را می‌دانستم در مخالفت با او صحبت کردم. همان روز گفتم که ایشان گزینه مناسبی برای وزارت کار نیست و او را برای وزارت اطلاعات معرفی کنند چون با سابقه مدیریت ضد جاسوسی برای این کار مناسب‌تر است تا اینکه بخواهد مدیریت اقتصادی در وزارت کار داشته باشد.

وی افزود: مگر می‌شود کسی که ادبیات اقتصادی بلد نیست، مجموعه عظیم اقتصادی را اداره کند. ما در همان دولت یازدهم پیش‌بینی شرایط را کردیم که در دولت دوازدهم اجازه صحبت در زمان رای اعتماد به من را ندادند. اکنون بعد از چهار سال و نیم شاهد فاجعه و وضعیت اسفبار در وزارت کار هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ربیعی می‌گوید که یک درصد اقتصاد در این وزارتخانه است که این درست نیست. در بین پنج مجموعه بزرگ اقتصادی، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های مربوط به این وزارتخانه است.

وی افزود: در همین جلسه آقای جهانگیری از من پرسید که چرا به عنوان مخالف ربیعی ثبت‌نام کردم، به او گفتم که اعتقادم بر این است که ایشان گزینه مناسبی نیست. مردم به ما رای دادند و ما باید از حق آنها دفاع کنیم.

پورابراهیمی یادآور شد: در زمان رای اعتماد به آقای ربیعی در دولت دوازدهم می‌خواستم صحبت کنم اما آقای ربیعی خدای لابی‌گری است، در مجلس شایعه کرد که من با او مشکل شخصی دارم به همین دلیل من امروز فیلمی را به شما نشان دادم که در دولت یازدهم یعنی سال ۹۲ نیز به عنوان مخالف آقای ربیعی صحبت کردم چون نگاه ما تخصصی است و معتقدیم مشکلات ساختاری بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: امروز حرکت اقتصادی در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون مانده و شرایط را اینگونه کرده است. در زمان رای اعتماد به دولت دوازدهم به آقای روحانی توصیه کردیم که آقای ربیعی را معرفی نکند اما ایشان تحت لابی سیاسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نرخ‌های بازدهی در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار و این وزارتخانه در طول چهار سال و نیم گذشته، گفت: این نرخ‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مطلوب نیست. از طرف دیگر میزان سوددهی شرکت شستا از سال ۹۲ با ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است این یعنی عملا عملکرد آقای ربیعی به عنوان حافظ منافع کارگر مطلوب نبوده است.

پورابراهیمی گفت که در تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی تخلفات بسیاری دیده شده است که همه آنها را به آقای ربیعی گفته‌ایم اما اتفاقی رخ نداده است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: حجت خدا بر شماست که با تمام توان از طرح مجلس دفاع کنید.

****

ربیعی: هرگز نگفتم در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم جای دیگر بگویم عنوان دیگر داشتم

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره ابهامات مطرح شده در خصوص بانک رفاه کارگران، گفت:‌ می‌گویند که چرا تامین اجتماعی از بانک پول قرض می‌گیرد. ما سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم که چاره‌ای جز این نداریم. اگر دولت در بودجه این اعتبارات را اختصاص نداد، خوب شما اختصاص می‌دادید.

ربیعی افزود: اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی از دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. ولی به هر حال بنده به دلیل تمامی اتفاقات از سانچی تا کارگران،‌ معدن‌کاران و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند عذرخواهی می‌کنم.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: به شما قول می‌دهم که اگر از این وزارتخانه رفتم دست تک تک‌تان را می‌بوسم و جایی در نظام به خدمت می‌پردازم. اگر در این وزارتخانه ماندم به همین قرآن و مشی عادلانه قسم می‌خورم که همان‌طور که تاکنون به کسی باج ندادم، در آینده نیز باج نخواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلاها سرم نمی‌آمد.

ربیعی با بیان اینکه اداره کردن شرکت‌ها به اندازه وزارت کار وقت او را می‌گیرد، گفت: شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشه‌ای نکنید.

وی گفت: تعدادی از نمایندگان به بنده گلایه می‌کنند که چرا درخواست‌هایشان به نتیجه نمی‌رسد. این نقد وارد است. بنده به عنوان عضو کوچکی از این نظام می‌خواهم همه کار انجام دهم به همین دلیل به شما برای درخواست‌هایتان نه نمی‌گویم پس این را به حساب بدقولی نگذارید بلکه به حساب برادری بگذارید که می‌خواهد کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه افراد سالم و کاری را به هر بهانه‌ای پس نزنید،‌ گفت: من تلاش کردم از نیروهای جوان و افراد خوش فکر استفاده کنم که این میزان استفاده از سرمایه اجتماعی کم سابقه است.

ربیعی درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌گفت: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.

وی در جمع‌بندی گفت: امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند،‌ این درست نیست و این حرف‌ها خوب نمی‌باشد. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم.

ربیعی در پایان گفت:‌ بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم،‌ کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم.

****

ربیعی وزیر ماند

نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با طرح استیضاح وزیر کار، مجددا به وی رای اعتماد دادند.

نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند.

بر این اساس، ربیعی در وزارت رفاه ابقا شد.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید