علت گرانی دلار چیست؟

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در برنامه تهران بیست درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر زندگی مردم توضیح داد.
علت گرانی دلار چیست؟

به گزارش خبرآنلاین،  محمد لاهوتی، عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره دلیل افزایش قیمت دلار گفت:« به نوعی می شود گفت دلیل افزایش قیمت دلار  تکلیف قانونی برنامه پنجم است که بر اساس آن نرخ دلار باید  متناسب با تورم افزایش پیدا کند.»

او افزود:«  ارز همچنان تک نرخی نیست و قیمت دلار افزایش پیدا کرده است. دلیل آن این است که در شش ماه ابتدایی سال اجازه رشد قیمت را نداده اند. نرخ تقریبا ثابت بوده و الان که به سمت ماه های پایانی سال داریم حرکت می کنیم و اگر بخواهیم تورم را به دلار تعمیم بدهیم نرخ آن همین حول و حوش می ایستد. »

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ادامه به تاثیر تورم بر قیمت دلار اشاره کرد و گفت:« تورم را دولت امسال حدود ده درصد اعلام کرده است. تورم جهانی را هم اگر دو درصد محاسبه کنیم  و از آن کسر گنیم عددی معادل 8 درصد می شود که بر اساس آن ارز باید 8 درصد رشد قیمت داشته باشد. سیاست بانک مرکزی باید به این صورت باشد که این افزایش ها طی سال اتفاق بیفتد و از تکانه های ارزی در یک بازه زمانی کوتاه جلوگیری کند که این اتفاق نیفتاده و نگرانی ها را در جامعه تشدید کرده است.»

لاهوتی به تاثیر رشد قیمت ارز بر زندگی مردم تاکید کرد و ادامه داد:« دقیقا اگر مدیریت شناور ارز طی ماه در یک سال انجام شود این اتفاق نخواهد افتاد.  به طور مثال در نظر بگیرید اگر ماهی نرخ ارز حدود 75 صدم درصد افزایش پیدا کند، این اتفاق نخواهد افتاد. اتفاق زمانی می افتد که ارز 3650 تومانی ظرف دو هفته 3900 تومان می شود. »

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید