عامل اصلی توقف ثبت سفارش واردات خودرو

واردات خودرو گفت: به هیات وزیران پیشنهاد دادیم تا تعریف خودروی لوکس از قدرت موتور به سمت ارزش تغییر کند و لوکس بودن خودرو صرف نظر از قدرت موتور براساس قیمت آن تعیین شود که ضوابط آن در آیین‌نامه واردات خودرو اعلام می‌شود.
عامل اصلی توقف ثبت سفارش واردات خودرو

به گزارش صنعت نویس، رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر اینکه توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو برای جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفته است، اعلام کرد: این اقدام برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته؛ زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه‌ها صورت می‌گیرد از این‌رو، مهم‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی‌برنامه و نامشخص بوده است.
مجتبی خسروتاج افزود: شرکت‌هایی که اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کنند باید از سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز دریافت کنند.
وی گفت: شرکت‌های محدودی تاکنون توانسته‌اند برای پیش فروش خودرو از سازمان حمایت مجوز بگیرند، بنابراین لازم است که مصرف‌کنندگان قبل از اقدام به خرید خودرو از طریق شرکت‌هایی که پیش‌فروش انجام می‌دهند از اینکه شرکت‌ها دارای مجوز هستند اطمینان حاصل کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین با تاکید بر اینکه اجازه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی براساس قانون داده نمی‌شود، گفت:‌ بحثی در مورد واردات خودروهای لوکس مطرح است تا اینکه خودروی لوکس به‌جای اینکه براساس ظرفیت و قدرت موتور سنجیده شود، براساس قیمت آن تعیین شود.
وی افزود: بنابراین سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات وزیران پیشنهاد دادیم تا تعریف خودروی لوکس از قدرت موتور به سمت ارزش تغییر کند و لوکس بودن خودرو صرف نظر از قدرت موتور براساس قیمت آن تعیین شود که ضوابط آن در آیین‌نامه واردات خودرو اعلام می‌شود.
خسروتاج همچنین درخصوص دلایل توقف ثبت‌سفارش خودرو اظهار کرد: توقف ثبت‌سفارش واردات برای جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفته و ربطی به حمایت از خودروسازان داخلی ندارد.
وی تصریح کرد: حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالارفتن تعرفه‌ها صورت می‌گیرد و اصلاح کردن نحوه واردات خودرو و ایجاد الزام به‌وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش صرفا برای هوشمندسازی واردات صورت گرفته است.
خسروتاج درباره یکباره صورت گرفتن توقف ثبت‌سفارش در این حوزه نیز اظهار کرد: اگر قرار بود از گذشته این مساله اعلام شود قطعا عده‌ای برای ۱۰ سال خود ثبت‌سفارش می‌کردند.
وی آخرین زمان ثبت‌سفارش واردات خودرو را تیرماه امسال اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه ثبت‌سفارش‌ها مهلتی 6 ماهه دارند، شرکت‌ها هنوز برای واردات فرصت دارند.
خسرو تاج همچنین با بیان اینکه توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو موقتی است، گفت: با ابلاغ دستورالعمل جدید، واردات خودرو از سر گرفته می‌شود و وضعیت ثبت‌سفارش‌ها به‌طور شفاف و دقیق مشخص و اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع:ایلنا

افزودن نظر جدید