عامل اصلی افزایش قیمت خودرو چیست؟

اعلام شده توقف موقت خودروهای وارداتی، به‌معنای توقف کامل نبوده و در واقع واردات خودرو ادامه دارد. این گفته‌های روز گذشته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت است.
عامل اصلی افزایش قیمت خودرو چیست؟

به گزارش صنعت نویس، علی علی‌آبادی فراهانی، با اظهار گله از انتشار برخی اخبارغیرکارشناسی در خصوص بستن سایت ثبت سفارش خودرو ، گفت:« ثبت سفارش خودرو به‌صورت موقت تا ابلاغ دستورالعمل جدید، متوقف شده است و واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی، هم اکنون در حال انجام است.»

علی علی‌آبادی: توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست و تمامی ثبت سفارشات خودرو، دارای مدت اعتبار شش ماهه هستند
علی آبادی، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو را اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در خصوص توقف واردات آن دانست. به‌گفته وی، توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست و تمامی ثبت سفارشات خودرو، دارای مدت اعتبار شش ماهه هستند. همچنین واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی، هم اکنون در حال انجام است و به هیچ وجه خللی در واردات خودرو وجود ندارد.

این موضوع در حالی است که اتفاقات رخ داده باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، دلیل این موضوع را اظهارنظرهای غیرکارشناسانه برخی فعالان اقتصادی، و انتشار اخباری مانند « توقف واردات خودرو » در رسانه‌ها را ازجمله دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار دانسته است و تاکید می‌کند با توجه به آمار واردات خودرو در شش ماهه اول سال و در نتیجه افزایش عرضه در بازار، به صورت اصولی باید کاهش قیمت‌ها را در بازار مشاهده کنیم.

در همین زمینه ولی ملکی،عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم و عضو ناظر شورای رقابت با بیان اینکه هزاران دستگاه خودروی وارداتی متوقف شده‌اند که این مساله باعث افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰درصدی خودروهای وارداتی در کشور شده است، عنوان کرد: «این موارد آثار تورمی خاص خود را در بازار دارد.»

سایت ثبت سفارش خودرو بیش از سه ماه است که در راستای ساماندهی بازار خودرو، به روی نمایندگان رسمی بسته شده است. اقدام صورت گرفته در حالی است که پیش از این نیز اواخر سال گذشته شرکت‌های متفرقه واردکننده خودرو نیز از لیست ثبت سفارش واردات خودرو حذف شده بودند و باتوجه‌به شنیده‌ها، نمی‌توان زمان دقیق باز شدن سایت ثبت سفارش به روی خودروهای وارداتی را اعلام کرد.

اقدام صورت گرفته موجب شد تا بازار با نابسامانی زیادی در زمینه خودروهای وارداتی مواجه شود؛ به‌طوری‌که در حال‌حاضر از یک سو واردکنندگان خودرو با چالش‌های بسیاری در زمینه واردات مواجه هستند و از سوی دیگر شرایط برای تحویل خودروهای پیش خرید شده با مشکل مواجه شده است.

این موضوع در حالی است که واردکنندگان خودرو با خوش‌بینی منتظر تصمیم وزیر هستند تا شرایط مشخص شود به چه صورت در بازار ایران خواهند ماند.

از دیگر سو، حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم در این خصوص می‌گوید: « توقف ثبت سفارش ، فضا را برای رقابت تنگ‌تر می‌کند. این در حالی است که باید با ایجاد فضای رقابتی شرایط را برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی افزایش داد.»

منبع: اخبار خودرو

افزودن نظر جدید