طرح ساماندهی بازار ارز اصلاح می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف مربوط به تصمیمات دولت در خصوص ساماندهی بازار ارز، اولویت مورد توجه کمیسیون اقتصادی است.
طرح ساماندهی بازار ارز اصلاح می‌شود

به گزارش صنعت نویس، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص نشست کمیته ساماندهی ارز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت مسائل ارزی و تکلیفی که در مجلس بر عهده کمیسیون اقتصادی گذاشته شده در خصوص تهیه گزارش درباره مسائل ارزی کشور، کمیته ارزی در کمیسیون تشکیل شده است و مسائل حوزه بازار ارز را مورد بررسی قرار می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه کمیته ساماندهی ارز کمیسیون اقتصادی نمایندگان بخش خصوصی و کارشناسان حوزه بازار ارز نکات و دغدغه های خود را در خصوص تصمیمات و اقدامات اخیر دولت در حوزه بازار ارز مطرح کردند.

پورابراهیمی گفت: از نظر ما اقدامات دولت در زمینه کنترل التهابات بازار ارز به لحاظ شاکله کلی مورد توافق است البته تفاوت دیدگاه هایی نیز وجود دارد به طور مثال بخش هایی از حوزه های خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و همچنین مشخص نبودن بازار سکه در ساماندهی صورت گرفته باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین باید در رابطه با منابع ارزی که در دست مردم وجود دارد و مسائل صرافی ها تعیین تکلیفی صورت بگیرد چرا که موارد مذکور جزو خلاءهای ساماندهی بازار ارز بوده است و باید دولت به این مسئله توجه کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعیین نرخ ارز توسط دولت باعث شکل گیری بازار غیررسمی شده است که این موضوع باید مورد رسیدگی قرار گرفته شود.

گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص مسائل ارزی تا هفته آینده آماده می شود

وی ادامه داد: در طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز، موضوع بازار متشکل تعریف شده است که باعث می شود تا با مکانیزم عرضه و تقاضا به مشکلات رسیدگی شود، در حال حاضر در خصوص ارز مسافرتی و عملکرد صرافی ها و همچنین بازار سکه مسائلی وجود دارد چرا که بازار سکه یک بازار موازی بازار ارز محسوب می شود؛ اما در این رابطه برنامه مشخصی نیست.

پورابراهیمی تصریح کرد: در خصوص مسائل ارزی مربوط به خدمات فنی و مهندسی و حمل و نقل نیز باید به مشکلات ذیربط رسیدگی شود.

وی ادامه داد: گزارش برخی دستگاه ها و وزارتخانه ها در خصوص مسائل ارز در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و جمع بندی نهایی کمیسیون بعد از برگزاری جلسه هفته آتی این کمیسیون با حضور مدیران اقتصادی کشور، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

پورابراهیمی در ادامه گفت: یکی از نقاط قوت تصمیمات ارزی دولت ایجاد سامانه ارزی نیما برای مدیریت منابع و مصارف ارزی بوده است البته در اجرای سامانه نیما، نقطه نظرات تخصصی وجود دارد که باید لحاظ شود، همچنین اقدامات دولت برای جمع آوری منابع ارزی مورد تائید است.

وی ادامه داد: در خصوص مواردی مانند تشکیل بازار متشکل اختلاف نظرهایی وجود دارد و اگر با دولت در این خصوص توافق انجام شود کمیسیون اقتصادی مجلس حمایت های لازم را انجام خواهد داد اما در صورت باقی ماندن اختلاف دیدگاه ها در خصوص ساماندهی بازار ارز، طرح دو فوریتی مجلس در این خصوص پیگیری خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف مربوط به تصمیمات دولت در خصوص ساماندهی بازار ارز، اولویت مورد توجه کمیسیون اقتصادی مجلس است.

منبع:خانه ملت

افزودن نظر جدید