صعود قیمت در بازار خودرو

اگرچه امسال شاهدکاهش قطره چکانی قیمت خودروها در بازار همراه بودیم اما با آغاز خرداد قیمت ها روند صعودی گرفتند و در برخی مدل‌ها حتی شاهد افزایش بیش از ۱۰ میلیونی نرخ ها نیز بودیم.
صعود قیمت در بازار خودرو

به گزارش صنعت نویس،بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد اگرچه همچنان معاملات قابل توجهی در بازار صورت نمی‌گیرد و طبق تاکید فعالان، بازار خودرو در حالت رکود به سر می‌برد اما با این حال قیمت‌ها نسبت به هفته‌های پیش روند صعودی به خود گرفته اند. به شکلی که حتی در برخی از خودروها شاهد رشد ۱۰ میلیونی قیمت بوده ایم.

به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در سوم خرداد ماه ۱۸۳ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز سوم خرداد ماه ۱۹۸ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروی دنا معمولی سوم خرداد ماه ۲۶۷ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۲ ملیون تومان رسیده است.

همچنین نرخ خودروی تیبا از ۱۲۵ میلیون تومان در سوم خرداد ماه به ۱۲۷ میلیون تومان در ۲۳ خرداد ماه رسیده است.

کوییک دنده‌ای نیز از ۱۵۰ میلیون به ۱۵۱ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ از ۱۲۸ به ۱۳۳ میلیون تومان و تیبا دو از ۱۳۳ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است.

این افزایش نسبی قیمت‌ها در حالی است که طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال قیمت خودروها روند کاهشی داشت و اگرچه بصورت قطره چکانی، اما شاهد افت قیمت بودیم.بررسی‌ها نشان می‌دهد علت مهم صعودی شدن قیمت خودرو، کاهش تولید و عرضه است. نگاهی به آمار تولید خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری حکایت از آن دارد که تولید ایران خودرو در این ۲ ماه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با کاهش چشم گیری مواجه بوده است. ۲ خودروساز بزرگ کشور طی دو ماه ابتدای امسال ۱۲۹ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودرو تولید کرده اند، در حالی که در بهمن و اسفند پارسال میزان تولید تجمیعی این دو خودروساز ۱۴۷ هزار و ۵۰۱ دستگاه بوده است.

این افت تولید در حالی است که اواسط اردیبهشت ماه امسال، شورای رقابت پس از مدتی تأخیر، افزایش قیمت خودروهای داخلی (کارخانه) را از نظر گذراند و براساس آن، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. اینکه چرا علیرغم دریافت مصوبه افزایش قیمت، تولید و عرضه خودرو از سوی این دو خودروساز کاهش یافته جای سوال دارد.
مهر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید