شکست 8 خودروی وارداتی در بازار دست دوم کشور

یکی از بازارهای ریسک پذیر خودرویی در جهان، بازار ایران است. متاسفانه در کشور ما به‌دلیل ظاهربینی خریداران و تمایل آن‌ها به امکانات بیشتر در خودرو، برخی از محصولات خوب و باکیفیت جهانی نتوانسته‌اند موفقیت چندانی را کسب نمایند.
شکست 8 خودروی وارداتی در بازار دست دوم کشور

همواره در سرتاسر نقاط جهان برخی خودروها از محبوبیت بیشتری چه در نمونه صفرکیلومتر و چه در نمونه کارکرده خود نسبت به سایر رقبا، برخوردار هستند. اما این محبوبیت، همواره در تمامی موارد مشابه نبوده و برخی بازارها و کشورها، به‌دلیل تفکرات خریداران و مشتریان از توانایی‌های یک خودرو، باعث بوجود آمدن عکس این مسئله می‌شوند.

یکی از بازارهای ریسک پذیر خودرویی در جهان، بازار ایران است. متاسفانه در کشور ما به‌دلیل ظاهربینی خریداران و تمایل آن‌ها به امکانات بیشتر در خودرو، برخی از محصولات خوب و باکیفیت جهانی نتوانسته‌اند موفقیت چندانی را کسب نمایند. حال در این مطلب به بررسی ۸ خودروی ناموفق در بازار دست دوم ایران پرداخته و با نگاهی دقیق، به عوامل شکست این محصولات در بازار اشاره خواهیم کرد.

هوندا CRV
به جرات می‌توان گفت محصولات عرضه شده بر پایه نام برند هوندا در ایران، یکی از ناموفق‌ترین خودروها در بازار هستند. این برند بدلیل مونتاژ برخی مدل‌های وارداتی به ایران که در کشور آمریکا صورت می‌پذیرد، در چد وقت اخیر دچار مشکلاتی شده و در حال حاضر نتوانسته است به صورت گسترده محصولات خود را توسط نماینده رسمی‌اش با نام شرکت گلرنگ موتور، با حجم پیشرانه‌ای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی وارد بازار داخلی ایران کند.

CRV یکی از محصولات عرضه شده توسط این برند ژاپنی به ایران بوده و در حال حاضر در بازار دسته دوم کشور از فروش نچندان خوب یا بهتر است بگوییم فروش بدی برخوردار بوده و مالکان این مدل در صورت فروش خودروی خود به‌عنوان اتومبیلی کارکرده، با افت قیمتی بسیار عجیب و در حدود ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان نسبت به مدل صفر کیلومتر روبه‌رو خواهند شد!

سوبارو لگاسی
از دیگر خودروسازان مطرح در سطح بین المللی که می‌توان به آن اشاره کرد، برند ژاپنی سوبارو است که در ایران فروشی بسیار ناموفق را به خود اختصاص داده است. این برند در جهان با القابی همچون جان سخت شناخته می‌شود، اما در ایران به‌دلیل استقبال خریداران از خودروهای پرآپشن و با ظاهری جذاب، محصولات این برند همچون لگاسی و حتی فاستر، هرگز نتوانسته‌اند فروش و محبوبیت خاصی را در میان مشتریان ایران به خود اختصاص دهند. از دیگر عوامل مهم در جلوگیری از موفقیت این خودروساز باکیفیت در ایران، عدم وجود نمایندگی فعال و گسترده در کشور و عدم عرضه محصولات جدید و تبلیغات نامناسب است.

سوزوکی کیزاشی
یکی دیگر از شرکت‌های ژاپنی و ناموفق در عرضه محصول در ایران، به‌غیر از مدل گرند ویتارا که در حال حاضر توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود، برند سوزوکی است. کیزاشی یکی از محصولات باکیفیت این خودروساز بوده که خودرویی با قیمت معقول و اقتصادی در سطح بین المللی شناخته می‌شود، ولی این مدل در ایران نتوانست موفقیت چندانی را کسب کند و مدل‌های کارکرده و چند سال پیش این خودرو هم‌اکنون در بازار دسته دوم کشور از فروش نچندان خوبی برخوردار هستند و مدل‌های ۲۰۱۶ نیز به صورت محدود در بازار خودروی کشور موجود است، اما همچنان فروش نچندان مناسبی را به خود اختصاص داده است.

بی‌ام‌و سری هفت
بی‌ام‌و را می‌توان یکی از محبوب‌ترین خودروسازان جهان نامید. در ایران نیز محصولات این برند مشهور در رده خودروهای لوکس، همواره دارای فروش بسیار خوب و محبوبیتی فراتر از انتظار مابین خریداران ایرانی است. اما برخی از تولیدات این برند در سالیان گذشته در بازار دسته دوم کشور برخلاف دیگر مدل‌های پرفروش، دارای فروشی کمتر از تصور و به‌عنوان خودروهایی پر استهلاک شناخته می‌شوند.

از جمله این مدل‌ها، می‌توان خودروهایی همچون ۷۴۰ و ۷۵۰ و ۷۳۰ ساخته شده در سال‌های ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۲ را نام برد، مهم‌ترین دلیل فروش بد نمونه‌های کارکرده در این مدل‌ها، استهلاک بالا و حساس بودن بیش از حد این محصولات به نوع بنزین ایران و نگهداری بد مالکان اعلام شده است.

لیفان ۶۲۰
از پرحاشیه‌ترین خودروها در بازار دسته دوم کشور، همواره محصولات تولیدی با عنوان خودروی چینی بوده‌اند. یکی از این خودروها که در حال حاضر دارای بازار بد فروش و افت قیمت بسیار در نمونه کارکرده خود است، لیفان ۶۲۰ نام دارد. این خودرو در زمان عرضه، کیفیت ساختی متوسط را دارا بود و هم‌اکنون با توقف تولید که مدتی از آن می‌گذرد، در حوزه خرید فروش در رده اتومبیل‌های دسته دوم، یکی از بدترین مدل‌ها عنوان می‌شود.

ام‌وی‌ام ۵۳۰
از دیگر خودروهای چینی و با افت زیاد قیمت در بازار دسته دوم کشور، ام‌وی‌ام ۵۳۰ است. این خودرو در زمان تولید و عرضه دارای کیفیتی به نسبت مناسب بوده ولی در ادامه با توجه به بهبود کیفیت خودروهای داخلی و معرفی چند محصول جدید، این مدل به حاشیه رفت و در حال حاضر دارای افت قیمتی بسیار بالا در رده کارکرده و بازار نچندان مناسب فروش در سطح کشور است.

برلیانس V5
برلیانس نیز از دیگر تولیدات چینی در بازار خودرویی ایران است، که برخی از محصولات جدید این شرکت در کشور تولید و مونتاژ شده و دارای فروش نسبتا خوبی نیز هستند. اما یکی از مدل‌های این خودرو با نام V5، در رده اتومبیل‌های کارکرده دارای فروش چندان خوبی در بازار دسته دوم کشور نیست و افت قیمت نسبتا زیادی را برای خرید از سوی خریداران در این حوزه به خود اختصاص داده است.

ام‌جی ۵۵۰
ام‌جی نیز همانند دیگر خودروسازان چینی که در بازار ایران حضور یافته‌اند، در حوزه اتومبیل‌های کارکرده و دسته دوم کشور فروشی نچندان خوب و نامناسب را در اکثر مدل‌های عرضه شده خود در بازار، تجربه کرده است. یکی از تولیدات این شرکت که در حال حاضر نسبت به سیار مدلهای این برند از فروش بدی در بازار دسته دوم کشور برخوردار است، ام‌جی ۵۵۰ نام دارد. این خودرو در زمان عرضه خود توانست در نمونه‌های صفر کیلومتر فروشی نسبتا مناسب را تجربه کند، اما به‌دلیل برخی مسائل از جمله تامین قطعات و عدم نگهداری مناسب توسط مالکان، در حال حاضر یکی از بدترین خودروها در بازار دسته دوم لقب گرفته است.

منبع:چرخان

افزودن نظر جدید