شرط و شروطی برای تعدیل قیمت خودرو

احمد بزرگیان اعتقاد دارد؛ اگر خودرو سازان حاشیه سود منطقی در نظر بگیرد و از سوی دیگر فضا برای رقابت آزاد و سالم در این صنعت باز شود می توان تعدیل قیمتی هم داشت.
شرط و شروطی برای تعدیل قیمت خودرو

به گزارش صنعت نویس به نقل از پول نیوز افزایش قیمت خودرو، داستان قدیمی است که همواره به روز می شود. با اینکه در سالهای اخیر افزایش قیمت خودرو جهشی نبوده و سیر آرامی را طی کرده است اما زمزمه های افزایش قیمت خودرو شنیده می شود.

برخی کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را در افزایش تولید در سال گذشته می دانند و برخی دیگر نیز مازاد نیروی انسانی کارخانجات تولید خودرو و افزایش حقوق و دستمزد کارگران را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان می کنند.

احمد بزرگیان کارشناس صنعت خودرو اما نظر دیگری دارد؛ به اعتقاد وی اگر خودرو سازان حاشیه سود منطقی در نظر بگیرد و از سوی دیگر فضا برای رقابت آزاد و سالم در این صنعت باز شود می توان تعدیل قیمت هم داشت.

احمد بزرگیان کارشناس صنعت خودرو و نماینده اسبق مجلس در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت:  در سالهای اخیر قیمت خودرو تعدیل نداشته و بدون افزایش کیفیت افزایش قیمت را نیز تجربه کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که برای افزایش قیمت خودرو باید دلایل منطقی و قانع کننده ای ارائه شود، اما افزایش قیمت در ایران بدون پیروی از فرمولهای تعیین کننده قیمت صورت گرفته  و قیمت تمام شده بدون در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور افزایش می یابد.

بزرگیان خاطر نشان کرد: دلیل اینکه قیمت خودرو در کشور بالاست این است که خودروسازان به دنبال حاشیه سود منطقی نیستند و سود بالا می خواهند که برای این افزایش سود تقاضا را ملاک قرار می دهند.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ تحریک تقاضا در کشور به وسیله کنترل عرضه توسط خودروسازان و به صورت خودخواسته صورت می گیرد و همین مساله سبب افزایش قیمت خودرو شده و مولفه های منطقی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

بزرگیان به فرمول های قیمت گذاری خودرو در دنیا اشاره کرده و گفت: در همه جای دنیا اصل بر این است که بالا رفتن تیراژ سبب کاهش قیمت می شود اما خودرو سازان ایرانی تابع این اصل کلی نیستند چرا که خودروسازی در ایران انحصاری است.

وی افزود: دست قدرتمند دولت همواره بالای سر خودروسازان بوده و از خودروسازی بهره برداری کرده است؛ در شرایطی که رقابت سالم در بسیاری از حوزه های اقتصادی وجود دارد اما در عرصه خودروسازی رقابت سازنده ایجاد نشده چرا که تنها دو خودرو ساز بزرگ در کشور داریم.

به گفته عضو اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس وضعیت قطع سازی ها هم به همین منوال است، هیات مدیره قطعه سازان را هم مدیران خودرویی تشکیل می دهند. به همین جهت در مورد قیمت تمام شده به راحتی مانور می دهند.

به اعتقاد این کارشناس صنایع خودرویی؛ در بخش خودرو دچار بی عدالتی جدی هستیم که اگر زمینه رقابت آزاد و سالم فراهم شود قاعدتا وضعیت خودرو اینگونه نخواهد ماند.

بزرگیان گفت: در حال حاضر بخشی از صنعت خودرو به مونتاژ مشغول است و بخشی به واردات قطعات چینی. توزیع هم که در انحصار خودروسازان است به همین جهت هر گونه افزایش قیمت دور از ذهن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه مازاد نیرو بعلاوه نبود زمینه اخراج نیروها تا چه میزان بر قیمت تمام شده خودرو اثر گذار است؟ گفت: خودرو سازها باید آنالیز قیمت بدهند که در قیمت تمام شده خودرو تاثیر مواد اولیه، واردات، نرخ ارز، انبار داری، خواب سرمایه، نیروی انسانی و پارامترهای تاثیر گذار دیگر چقدر است.

وی افزود: بعید به نظر می رسد بحث نیروی انسانی و افزایش حقوق که همچنان زیر یک میلیون تومان است عامل افزایش قیمت باشد. واقعیت امر سود خواهی خودروسازان است، به همین جهت اگر خودروسازان حاشیه سود را به علاوه حقوق مدیران ارشد را کاهش داده و ضایعات را به حداقل برسانند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و به خصوصی سازی درست روی بیاورند حتما می توان قیمت خودرو را تعدیل کرد.

بزرگیان با انتقاد از نحوه خصوصی سازی در شرکتهای خودروسازی نیز گفت: تعاونی ها و بخش های واگذار شده در صنعت خودرو تحت نظر مدیران کارخانجات خودروسازی اصلی هستند و تمایل به خصوصی سازی واقعی در این صنعت دیده نمی شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید