شرط‌ جدید فروش‌ نفت‌ ایران‌ به‌ دلال‌ها

معاون وزیر نفت شرط فروش نفت ایران به دلالان و واسطه‌ها را پرداخت پیش پرداخت عنوان کرد و با انتقاد شدید از سیاست عربستان سعودی در بازار نفت، گفت: یک رقابت خصمانه شکل داده‌اند.
 شرط‌ جدید فروش‌ نفت‌ ایران‌ به‌ دلال‌ها

به گزارش صنعت نویس،علی کاردر معاون تازه منصوب شده وزیر نفت امروز در گفتگویی با رد عدم واریز ارز حاصل از فروش و صادرات نفت ایران به حساب بانک مرکزی، گفت: بعد از برجام ارز حاصل از فروش نفت خام به طور مستمر دریافت می‌شود و مانند گذشته این پول در بانک‌های کشورهای خریدار نفت بلوکه نمی‌شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تمام ارز حاصل از صادرات نفت خام اکنون به ایران تحویل داده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر اروپا پول نفت را کامل پرداخت می‌کند و اگر فروش نفت خام با واسطه‌های بین‌المللی انجام شود قبل از تحویل محموله، پول نفت را به صورت پیش‌پرداخت دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اطهار داشت: البته عرف بازار ۳۰ روزه و ۶۰ روزه است و در موعد پرداخت قطعاً این پول به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود.

در همین حال سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با سایت وزارت نفت از امضای قراردادی برای فروش ۲ میلیون بشکه نفت ایران به پالایشگران مستقل چینی با شرکت «ترافیگورا» خبر داده و گفته است: شرکت ملی نفت ایران به دنبال واسطه برای فروش نفت به پالایشگران چینی است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه شرکت سوئیسی ترافیگورا یک قرارداد کوچک بلندمدت با ایران دارد که برای حمل محموله‌ها به مقاصد خاص حتما باید با ایران هماهنگ کند و تائیدیه دریافت کند، تصریح کرده است: اگر این شرکت در این زمینه موفق عمل کند فروش نفت به پالایشگران چینی از طریق این شرکت انجام می‌شود.

از سوی دیگر سایت وزارت نفت در معرفی شرکت «ترافیگورا» سوئیس نوشته است: «شرکت ترافیگورا پس از ویتول و گلنکور سوئیس، به عنوان سومین معامله‌کننده کالا در جهان، شناخته می‌شود.»

«روپیه» از معاملات نفت ایران حذف نشده است

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه در بین مشتریان نفت خام تنها هند است که پرداخت را بر مبنای واحد پول قبلی یعنی روپیه انجام می‌دهد، بیان کرد: البته هند هم پرداخت را به طور کامل پرداخت را انجام می‌دهد و فقط واحد پول را هنوز تغییر نداده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تمام مطالبات ما از خریداران نفت خام در دوران تحریم نیز وصول شده است.

امتیاز ویژه‌ای به خریداران نفت ایران نمی‌دهیم

کاردر در ادامه با تأکید بر اینکه تاکنون ایران امتیاز ویژه‌ای به این خریداران نداده است، یادآور شد: ما نمی‌توانیم برای بازاریابی تخفیف بدهیم چرا که اگر چنین اقدامی انجام دهیم به سرعت بازار متوجه آن خواهد شد و قیمت‌ها تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری اینکه البته شرکت نفت برای فروش نفت و تعیین قیمت از فروشندگان نفت خام به ویژه عربستان که رقیبی جدی است، تبعیت می کند، تاکید کرد: اما آنچه قیمت جهانی نفت خام را تحت تأثیر قرار می‌دهد بازارهای بورس جهانی است.

کاردر تاکید کرد: خوب یا بد منطقه ما قیمت‌ها را چندان تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، شاید ما در منطقه با هم رقابت داشته باشیم اما آنچه در نهایت قیمت را تعیین می‌کند، بازارهای مصرف‌کنندگان نظیر لندن، توکیو و سنگاپور است.

انتقاد شدید نفتی ایران از عربستان

معاون وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه کشور رقیب ما یعنی عربستان سعودی بعد از شناسایی بازارهای ایران به سرعت برای مذاکره با خریدار جدید نفت خام کشور اقدام می‌کند، گفت: این کشور با وعده‌هایی نظیر تخفیف‌های ویژه سعی می‌کند این بازار را از آن خود کند.

کاردر یادآور شد: به همین خاطر فعلاً نمی‌توانیم اسامی مشتریان نفت خام کشور به ویژه مشتریان اروپایی را فاش کنیم، این یک رقابت خصمانه است و مواضع عربستان برای ما یک تهدید محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین تاکید کرد: البته آنها از بازار ما مطلع هستند اما اینکه آمار شفاف دراختیار رقبا قرار دهیم کار صحیحی نیست و مشتریان ما نیز تمایلی ندارند که فعلاً نام آنها ذکر شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ژاپن، کره، چین، هند مشتری‌های اصلی نفت خام ایران هستند، افزود: نسبت میان مشتریان آسیایی و اروپایی نفت خام ایران رقمی در حدود ۶۰ به ۴۰ است.

کاردر با بیان اینکه زمانی پالایشگاه‌های آمریکایی مستقر در اروپا از ایران نفت خام می‌خریدند و تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به این پالایشگاه‌ها صادر می‌شد اما با اوج‌گیری تحریم‌ها خرید نفت خام از ایران را متوقف کردند، بیان کرد: به این ترتیب صادرات نفت خام ایران به اروپا به سرعت کاهش یافت.

معاون وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: این پالایشگاه‌ها هنوز تحریم هستند و برای آنها امکان خرید نفت خام از ایران وجود ندارد.

مهر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید