شانه خالی کردن دولت از نابسامانی قیمتی در بازار

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گرانی‌های اخیر را ناشی از ضعف رسانه‌ها و عدم ایفای نقش درست اصناف به مسئولیت حرفه‌ای خود دانست.
شانه خالی کردن دولت از نابسامانی قیمتی در بازار

به گزارش صنعت نویس، حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در همایش گرامیداشت روز ملی اصناف در جمع نمایندگان اصناف کشور اظهار کرد: 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که وجود این واحدها ظرفیتهای خوبی برای حوزه‌های اقتصاد، امنیت، رفتارهای اجتماعی و فرهنگسازی‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

وی در ارتباط با افزایش قیمت کالاها در بازار افزود: دولت زمانی که میانگین قیمت ارز (دلار) در بازار 4850 تومان بود نرخ آن را به 4200 تومان کاهش می‌دهد، اما فضای گرانی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد؛ چرا؟ چه اتفاقی می‌افتد که با وجود اینکه نرخ ارز 600 تومان کاهش یافته است، اما فضای گرانی ایجاد می‌شود؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال خود خطاب به نمایندگان اصناف حاضر در این همایش اظهار کرد: ضعف رسانه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی دقیق آنها جای خود، اما با وجود کاهش ارز 4850 تومانی به 4200 تومانی شاهد گرانی در بازار بودیم که مفهوم اقتصادی این موضوع آن است که اصناف به درستی ایفای نقش نکرده‌اند و نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های حرفه‌ای خود به درستی استفاده کنند.

سینکی تصریح کرد: جریان تامین اگر به درستی مدیریت می‌شد این بهر‌گیری منفی از این اتفاق نیز خنثی می‌شد اما چون جریان تامین به درستی مدیریت نشد دستمایه‌ای برای حوزه رسانه‌ای و افکار عمومی شد.

 

اصناف از عرضه اجناس خود به مشتریان خودداری می‌کنند

معاون وزیر صنعت خطاب به نمایندگان حاضر در این نشست گفت: در این ایام با وجود اینکه در انبارها جنس وجود دارد اما از عرضه آن به مشتریان خودداری می‌شود.

وی گفت: نمی‌خواهم بگویم درست است یا نه، اما این امر موضوعیت پیدا کرده است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در اقتصاد امروز آرامش اجتماعی سرمایه و ناآرامی هزینه است؛ این ناآرامی‌ها و هزینه‌ها به حوزه اقتصاد منتقل می‌شود و تاوان آن را ما باید بپردازیم.

سینکی گفت: برای رفع این موضوع باید دقت نظر شما (اصناف) وجود داشته باشد تا مشکلات حل شود شما هستید که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود می‌توانید این اتفاقات را در حوزه اقتصادی کشور مدیریت کنید.

وی افزود: چیزی که در این مقطع برای مدیریت مشکل نیاز داریم، یکپارچگی شما اصناف برای رفع مشکلات است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از سالهای ابتدایی انقلاب خدمتگذارکشور بوده است، گفت: با مشکلات اصناف آشنا هستم، اما نباید اجازه داد این یکپارچگی شما اصناف از بین برود؛ تشتتی که برای شما ایجاد می‌کند به دستمایه‌ای برای بهره‌گیری‌های سیاسی یک عده تبدیل می‌شود که نباید به آنها این اجازه را داد. ما هم به سهم خود این اجازه را نمی‌دهیم.

 

آخرین شبکه توزیع کالای قاچاق اصناف هستند

سینکی افزود: مجموعه کالاهای وارداتی و قاچاق موجود در سطح عرضه کمتر از 18 درصد است که سهم کالاهای قاچاق در این بخش 4 تا 5 درصد و حداکثر 8 درصد است که با کمک اصناف می‌توان از این امر جلوگیری به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: عدم عرضه این کالاها در میان مدت نیز خود تبدیل به یک سود برای اصناف می‌شود و این فرهنگسازی برای اصناف باید صورت گیرد.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ما نیز باید برای مبارزه با قاچاق وقت بگذاریم که وقت می‌گذاریم، اما آخرین شبکه (توزیع) خود اصناف هستند.

 

منبع:تسنیم

افزودن نظر جدید