سیاست پردردسر ترامپ برای تحریم نفت ایران

آمریکا طی هفته گذشته پیام‌های مختلفی را به اوپک و متحدانش درباره این که باید اقدامات بیش‌تری برای افزایش تولید و پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت انجام دهند، ارسال کرد.
سیاست پردردسر ترامپ برای تحریم نفت ایران

به گزارش صنعت نویس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ۲۰ سپتامبر در پیامی در توییتر نوشت: "اوپک باید هم اکنون قیمت‌های نفت را پایین بیاورد. ما از کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کنیم. آن‌ها بدون ما مدت چندانی در امان نخواهند بود و با این حال هم‌چنان قیمت‌های نفت را بالا و بالاتر می‌برند!. "رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: "ما این را به خاطر خواهیم سپرد. اوپک باید قیمت‌های نفت را همین حالا پایین ببرد."

پیام مذکور نشان می‌دهد حمایت امنیتی آمریکا درصورتی که اوپک موفق نشود قیمت‌های نفت را پایین ببرد، ممکن است مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد. اما تنها هفت روز پیش ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، به خبرنگاران گفته بود عربستان سعودی، اوپک و روسیه برای افزایش تولید به منظور اجتناب از جهش قیمت‌های نفت قابل تمجید هستند.

این پیام متفاوت، مسیر دشواری که دولت آمریکا تلاش می‌کند با وضع تحریم‌های دشوار علیه صادرات نفت ایران بدون بالا بردن شدید قیمت‌ها در پیش بگیرد را به تصویر می‌کشد.

آمریکا سیاست مربوط به تحریم‌ها و تولید را با هماهنگی نزدیک با عربستان سعودی و روسیه انجام می‌دهد. وزیر انرژی آمریکا اخیرا با همتایان سعودی و روسی خود دیدار کرده است. از سوی دیگر کاخ سفید تلاش می‌کند از سوی مصرف‌کنندگان آمریکایی برای افزایش هزینه نفت و بنزین هدف انتقاد قرار نگیرد به‌خصوص در آستانه انتخابات کنگره در ششم نوامبر که برای دولت ترامپ اهمیت زیادی دارد.

  در واقع، دو سیاست جداگانه و حداقل و دو پیام مختلف یکی از سوی رئیس‌جمهور و دیگری از سوی دولت وی وجود دارد. داشتن سیاست‌ها و پیام‌های مختلف برای مخاطبان متفاوت در تلاش برای دستیابی به اهداف مختلف، برای دولت‌ها غیرمعمول نیست. با این حال ممکن است باعث سردرگمی و ناامیدی شود.

رئیس جمهور آمریکا امسال چهار بار در توییتر و همچنین در مصاحبه‌ با شبکه فاکس نیوز، از اوپک برای بالا رفتن قیمت‌های نفت انتقاد کرده است. پیام‌های توییت رئیس جمهور آمریکا معمولاً زمانی ارسال شده که قیمت‌های نفت برنت رشد چشمگیری داشته و به محدوده ۷۵ تا ۸۰ دلار رسیده است.

از رفتار رئیس جمهور آمریکا این طور می‌توان نتیجه گرفت که وی نمی‌خواهد قیمت‌ها به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند و ترجیح می‌دهد آنها نزدیک ۷۰ دلار یا حتی پایین‌تر باشد. توییت‌های رئیس جمهور آمریکا هدف قیمت ضمنی را برای نفت ایجاد کرده است در حالی که مقامات محتاط بوده‌اند قیمت مشخصی را برای نفت تعیین نکنند. تاکنون رئیس جمهور آمریکا از اوپک و تولیدکنندگان خاورمیانه بدون نام بردن از کشورهای خاصی، برای بالا رفتن قیمت‌های نفت انتقاد کرده است.

درواقع عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت تنها اعضای اوپک هستند که ظرفیت تولید شناور داشته و می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند اما هر سه کشور از متحدان نزدیک آمریکا بوده و عربستان سعودی و امارات متحده عربی در اعمال تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران نقش کلیدی داشته‌اند.

رئیس جمهور آمریکا تاکنون تلاش کرده است از کشوری نام نبرد با این حال توییت‌های وی هیچ ابهامی درباره اهدافش باقی نگذاشته است. در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا ممکن است به اعتراض در توییتر بسنده کند تا برای افزایش قیمت‌های نفت که نتیجه سیاست تحریم‌هایش است، هدف انتقاد قرار نگیرد؛ با این حال اگر روند افزایش قیمت‌های نفت ادامه پیدا کرده و نفت به ۸۱ تا ۸۲ دلار یا حتی ۸۵ دلار صعود کند، توییت‌های رئیس جمهور آمریکا ممکن است نیشدارتر شود و کاخ سفید اقدامات قاطعانه‌تری را برای افزایش فشار سیاسی روی ریاض انجام دهد.

قیمت‌های نفت اکنون به دلیل ابهاماتی که در بحبوحه افت صادرات ایران، تولید ضعیف سایر اعضای اوپک و برزیل و همچنین کاهش رشد تولید در آمریکا و دورنمای مصرف مبهم وجود دارد، دچار نوسان شده است. با این وضعیت رئیس جمهور آمریکا اکنون تلاش می‌کنند هدف قیمت سیاسی 80 دلار یا کمتر برای نفت را اعمال کند.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید