سوخت یورو 6 دو سه سال دیگر می آید

به گفته یک کارآفرین حوزه انرژی، استاندارد فعلی آلایندگی و سوخت در ایران، یورو4 است، حال آنکه یورو4 متعلق به سال 2005 بوده و بنابراین ما 11 سال از استاندارد روز دنیا عقب هستیم.

به گزارش صنعت نویس، آلودگی هوا در حالی طی چند سال گذشته به یک بحران در کلانشهرهای کشور تبدیل شده که سیستم آلایندگی و سوخت خودروهای داخلی، یکی از اصلی ترین دلایل این بحران به شمار می رود. از آن سو، وجود چند میلیون خودرو فرسوده و از رده خارج نیز سهمی به سزا در سیاه شدن آسمان کلانشهرهای کشور داشته و بنابراین با وجود این دو مشکل، بسیاری از کارشناسان، کلید حل آلودگی هوا را در تغییرذ سیستم سوخت و همچنین اسقاط فرسوده ها می دانند.

در این مورد، حمیدرضا صمدی مدیرعامل اورندپلاستیک در نشستی خبری، با اشاره به عقب ماندن سیستم سوخت رسانی خودروهای داخلی از استاندارد جهانی، گفت:استاندارد فعلی آلایندگی و سوخت در ایران، یورو4 است، حال آنکه یورو4 متعلق به سال 2005 بوده و بنابراین ما 11 سال از استاندارد روز دنیا عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجبوریم یک برنامه 40 (برای حل مشکل آلودگی) را در مدت زمان کوتاه تری اجرا کنیم، افزود:در حال حاضر 18 میلیون خودرو در سطح کشور تردد می کند که بیش از 14 میلیون دستگاه آن دارای استاندارد یورو 4 هستند و با این حساب، این تعداد خودرو، غیر استاندارد به شمار می روند. صمدی ادامه داد:برای حل مشکل آلودگی، باید ابتدا سه تا چهار میلیون خودرو فرسوده ای را که در حال تردد است، اسقاط کرده و همچنین سیستم آلایندگی و سوخت رسانی خودروها را ارتقا بدهیم؛ البته باید فرهنگ تعویض به موقع کنیستر و کاتالیست را نیز در بین مردم جا بیندازیم، زیرا این موضوع نیز خود یکی از عوامل آلایندگی است.

به گفته مدیرعامل اورندپلاستیک، این شرکت در فاز اول پروژه تولید کاتالیست، 14 میلیون یورو و در فاز دوم نیز 20 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد کرد.

صمدی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه برای حل مشکل آلودگی هوا نیاز به یک عزم عمومی است، گفت:اگر مردم و مسوولان برای رفع آلودگی عزمی جدی داشته باشند، این مشکل در عرض پنج سال حل خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای توزیع سوخت با استاندارد بالا، افزود:ظاهرا قرار است از سال 96 یا 97، سوخت یورو6 در کشور عرضه شود. به گفته مدیرعامل اورندپلاستیک، این شرکت به تولید باک های یورو6 نیز اقدام کرده و با تغییر سیستم سوخت رسانی و آلایندگی خودروها از یورو4 به یورو6، بین 40 تا 200 یورو به قیمت خودروها اضافه خواهد شد.

منبع:اقتصادنیوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید