سنگ اندازی برخی خودروسازان داخلی علیه رنو

عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان ایرانی طرف قرارداد با خودروسازان فرانسوی، برخی خصولتی‌ها و برخی مدیران دولتی فرصت‌طلب خودرویی داخلی، مثلث شومی را تشکیل داده‌اند تا رنو مجبور به خروج از ایران شود.
سنگ اندازی برخی خودروسازان داخلی علیه رنو

به گزارش صنعت نویس، محمدرضا منصوری گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین نقطه دنیا از نظر هزینه‌های بسیار پایین انرژی است به همین دلیل شرکتهای رنو و سیتروئن حاضرند به قیمت فشارهای اقتصادی آمریکا حضورشان در ایران را تثبیت کنند.

وی ادامه داد: هزینه‌های برق، آب و گاز در ایران در قیاس با سایر کشورهای جهان حتی کشور چین به حدی ارزان‌تر است که می‌توان گفت قیمت انرژی در ایران تقریبا رایگان است. قیمت هر کیلووات ساعت برق یک سنت است، قیمت هر مترمکعب گاز ایران یک بیستم تا یک چهلم سایر کشورهای دنیاست، قیمت هر مترمکعب آب در ایران یک دهم تا یک بیستم قیمت جهانی است، قیمت کارگر ایرانی ۲۰۰ دلار در ماه است در حالی که این عدد در چین و ژاپن حدود ۱۰۰۰ و ۴۰۰۰ دلار در ماه است.

از ابتدای امضای توافق‌نامه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنوی فرانسه، شرکت خودروسازی ایرانی طرف قرارداد با رنوی فرانسه و برخی مدیران دولتی صاحب نفوذ در صنعت خودروسازی کشور با راه انداختن شوء تبلیغاتی در شهرستان ساوه و سایر شهرها مانع راه افتادن خطوط تولید خودروی رنو در ایران شده‌اند.عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای رایج دنیا موجب به صرفه شدن تامین مواد اولیه فلزی مثل فولاد و آلومینیوم برای خودروسازان خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، شده است. وقتی بازار خودرویی ایران این چنین برای خودروسازان فرانسوی جذابیت دارد، تلاش می‌کنند که به قیمت مشکلاتی که آمریکا برای‌شان به وجود می‌آورد در ایران باقی بمانند و خودرو تولید کنند و با این کار بازار کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی و غیرعربی و سایر کشورهای خاورمیانه را قوی‌تر از قبل در اختیار داشته باشند. این مسئله موجب بهبود کیفیت و فناوری تولید قطعه و لوازم یدکی خودرو در صنعت قطعه‌سازی کشور می‌شود.

منصوری ابراز تاسف کرد: جای تاسف فراوان و عمیق است که خودروسازان داخلی نتوانسته و نخواهند توانست از چنین مزیت‌های سرشاری استفاده کنند و خودروهای ایمن و با کیفیت تولید و صادر کنند. خودروسازان ایرانی به جای آن از رانت‌هایی که در اختیار دارند و ممنوعیت‌ها و محدودیتهایی که برای خریداران ایرانی به وجود می‌آورند بازار خودرویی کشور را به زور حفظ کرده‌اند.

وی سپس به تشریح دلایل راه نیفتادن خطوط تولید رنوی فرانسه در سایت خودرویی شهرستان ساوه پرداخت و افزود: از ابتدای امضای توافق‌نامه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنوی فرانسه، شرکت خودروسازی ایرانی طرف قرارداد با رنوی فرانسه و برخی مدیران دولتی صاحب نفوذ در صنعت خودروسازی کشور با راه انداختن شوء تبلیغاتی در شهرستان ساوه و سایر شهرها مانع راه افتادن خطوط تولید خودروی رنو در ایران شده‌اند.

نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد: این افراد به خوبی می‌دانند در صورت راه افتادن خطوط تولید رنو در ایران مجبورند بساط ظلم و زور و سفره فرصت‌طلبی‌شان را از بازار خودرویی کشور جمع کنند و دنبال کارشان بروند به همین دلیل به بهانه‌های واهی و تلاش بسیار و با چنگ و دندان در پی صحنه‌سازی و خروج اجباری رنو از ایران و تداوم وضع نابسامان موجود و سرازیر ماندن منافع و درآمدهای جاری هستند.

به گفته عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس، استقامت رنو برای تداوم حضور در ایران نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رود.

منصوری افزود: با تداوم حضور رنو در ایران فشار خودروسازان، بخشی از مدیران دولتی و خصولتی‌ها بر مردم و صنعت خودرویی کشور از بین رفته و بعد از ۴۰ سال سایه سنگین فرصت‌طلب‌ها و رانت‌خواران از سر صنعت خودروسازی کشور برداشته می‌شود و بعد از یک دوره پنج ساله همکاری مشترک با رنو یا سایر خودروسازان خارجی خواهیم توانست ایمنی، آرامش، کیفیت، خدمات پس از فروش مطلوب را به مصرف کنندگان ایرانی خودرو هدیه داد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از استقرار دفتر اصلی مرکز تحقیق و توسعه (D&R) شرکت رنوی فرانسه در ایران خبر داد و افزود: با انتقال دفتر اصلی مرکز تحقیق و توسعه شرکت رنو به ایران در تیرماه سال جاری مالیات و سایر هزینه‌های بالایی که دولت فرانسه از این شرکت دریافت می‌کند، حذف می‌شود و تولید هر دستگاه رنو در ایران برای این شرکت بسیار به صرفه و اقتصادی می‌شود و شاید به همین دلیل است که مدیران رنو با وجود سنگ‌اندازی شرکت خودروساز داخلی طرف قرارداد، برخی مدیران دولتی رانت‌خوار ایرانی و تحریم‌های احتمالی آمریکا حاضر است به حضورش در ایران ادامه دهد.

نماینده مردم ساوه در مجلس افزود: این شرکت حتی حاضر شد برای حفظ موقعیتش در بازار خودرویی ایران، سایت تولید خودروی سایپا در شهرستان ساوه را به قیمت گزافی خریداری کند. این خرید در برابر مزایای میان مدت و بلند مدت تداوم حضور رنو در ایران و صادرات تولیداتش به کشورهای منطقه هزینه قابل اهمیتی نیست.

با انتقال دفتر اصلی مرکز تحقیق و توسعه شرکت رنو به ایران در تیرماه سال جاری مالیات و سایر هزینه‌های بالایی که دولت فرانسه از این شرکت دریافت می‌کند، حذف می‌شود و تولید هر دستگاه رنو در ایران برای این شرکت بسیار به صرفه و اقتصادی می‌شود و شاید به همین دلیل است که مدیران رنو با وجود سنگ‌اندازی شرکت خودروساز داخلی طرف قرارداد، برخی مدیران دولتی رانت‌خوار ایرانی و تحریم‌های احتمالی آمریکا حاضر است به حضورش در ایران ادامه دهد.عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رتبه برتر رنوی فرانسه تولید و فروش خودرو در بازار خودرویی جهان، گفت: شرکت رنو بازار خودرویی جهان را در دست دارد به نحوی که رتبه اول و دوم تولید و فروش خودروی دنیا را در اختیار دارد پس بسیار طبیعی است که این خودروساز بزرگ چشمش را به روی بازار بزرگ ایران که سهم این شرکت از کل تولید و فروش دنیا را دچار تغییرات چشمگیری می‌کند، ببندد. هزینه‌های سرسام‌آوری که تولید هر دستگاه رنو در فرانسه وجود دارد در ایران نیست پس بسیار عقلانی است که این شرکت مجموعه قدرتمند طراحی و تولید خود را به ارزان‌ترین کشور جهان انتقال دهد و پای سختی‌های اجرایی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی آن هم بایستد.

منصوری مبلغ کل قرارداد رنو و ایران را ۶۵۰ میلیون یورو و مدل خودروهای تولیدی در ایران را ۲۰۱۸ اعلام کرد و افزود: مبلغ قابل توجهی از این پول در ایران سرمایه‌گذاری شده و ۳۰ درصد تولید رنو در ایران حتما صادر می‌شود. براساس مفاد قرارداد ایران و فرانسه رنو موظف است خودروهای مدل ۲۰۱۸ را در ایران طراحی، تولید و صادر کند. برای شروع کار نیز دو مدل خودرو ۲۰۱۸ که یکی از آنها به احتمال زیاد «کُلُوس» است در ایران تولید می‌شود.

وی خطاب به مدیران شرکت سایپا، متذکر شد: حالا که شرکت رنو با وجود فشارها و تحریم‌های احتمالی آمریکا حاضر شده در ایران بماند، شما زمین و کارخانه خریداری شده رنو در شهرستان ساوه را هر چه سریعتر در اختیارش قرار دهید و اجازه ندهید بیش از این زمان از دست برود.

نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد: چه مسائلی در پشت پرده قرارداد ایران و فرانسه می‌گذرد که مدیرعامل و هیات مدیره دولتی سایپا حاضر نیستند زیر بار قرارداد برد – برد رنو و ایران بروند؟ آیا این مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها برای حفظ شایسته‌سالاری‌هاست یا تداوم وضعیتی که مورد رضایت هیچ کس نیست؟ مدیران دولتی شرکت‌های خودروساز به حدی کاربلد هستند که به انواع شیوه‌ها در تلاشند از پا گرفتن فعالیت رنو در ایران که هم به نفع صنعت خودروسازی کشور است، هم به نفع مردم است و هم به نفع درآمدهای دولتی است، جلوگیری کنند.

عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: مافیای خودرو به صورت علنی با حضور رنو در ایران مخالفت نمی‌کنند و فشارها، سنگ‌اندازی‌ها و بهانه‌گیری‌ها مثلث شوم فوق‌الاشاره به شدت در جریان است، مردم و مسؤولان هوشیار باشند.

 

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید