سناریوی جدید وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی و کم آبی

یکی از اولویت‌های جدید وزارت نیرو تربیت مصرفی مشترکان است؛ اولویتی که به تازگی سیاست‌های اجرایی آن نیز درحال مشخص شدن است، به طوریکه تشویق مشترکان کم‌مصرف در صدر برنامه‌های این وزارتخانه قرار گرفته تا شاید از این طریق مشترکان انگیزه بیشتری برای کاهش مصرف پیدا کنند.
سناریوی جدید وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی و کم آبی

به گزارش صنعت نویس، در حال حاضر سه دسته مصرف کننده آب و برق در کشور وجود دارند که گروه نخست مشترکان خوش مصرف هستند که ۷۰ درصد مشترکان برق و ۷۵ درصد مشترکان آب در این گروه قرار گرفته‌اند و الگوی مصرف را رعایت می‌کنند .گروه دوم شامل مشترکانی است که کمتر از گروه نخست هستند و به عنوان گروه صرفه‌جو شناخته می‌شوند و از الگوی صحیح مصرف کمتر آب و برق استفاده کنند .گروه سوم نیز با وجود اینکه بخش کمی از مصرف کنندگان را شامل می‌شوند، ولی حجم مصرف بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند و از آن‌ها به عنوان بدمصرف یاد می‌شود و چندین برابر الگوی مصرف از آب و برق استفاده می‌کنند.

در این بین سیاست وزارت نیرو تغییر الگوی مصرف و هدایت کردن مشترکان به سمت خوش مصرفی تبیین شده تا جایی که مقرر شده پس از تصویب  دولت برای گروه صرفه‌جو و کم مصرف معادل مبلغ صرفه‌جویی شده در آب و برق از سوی وزارت نیرو پرداخت صورت گیرد. به طور مثال اگر الگوی مصرف آب برای خانوار ۱۵ مترمکعب است و خانواده‌ای ۱۲ مترمکعب استفاده می‌کند وزارت نیرو باید وجه منابع صرفه‌جویی شده را به این مشترکان پرداخت کند.اما از طرف مقابل برای گروه اندک بدمصرف تعرفه بالایی لحاظ شود که آن هم نه از جهت تامین منابع مالی بلکه قرارشده تا مصارف این گروه نیز متعادل شود و در صورت ادامه روند بدمصرفی وجه دریافتی از آن‌ها به گروه‌های خوش مصرفی که صرفه‌جویی می‌کنند اختصاص یابد.

این در حالی است که چندی پیش نیز مسوولان آب و برق از جریمه مشترکان پر مصرف خبر دادند که در بخش آباین طرح از اردیبهشت ماه اجرایی شد و در بخش برق نیز  قرار است نهایتا تا دو ماه دیگر اجرایی شود. وزیر نیرو نیز صراحتا اعلام کرده بود که صرفا با ابزار قیمت نمی‌توانیم مدیریت مصرف را انجام داد اما اگر مشترکان به توصیه‌های مسئولان بی‌توجهی کرده و برق و آب زیادی را مصرف کنند به یقین مانند سایر کشورها قیمت تصاعدی را برای آنها محسابه خواهیم کرد.

طبق براوردها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای تابستان سال ۱۳۹۸ باید ۳۰۰۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شود تا دیگر کشور دچار خاموشی برنامه ریزی شده نشود اما باید دید که آیا این سیاست وزیرنیرو می‌تواند بار خاموشی و مشکلات آبی را بر دوش بکشد و راه چاره ای برای حل این دو مشکل زرگ کشور باشد!؟

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید