سناریوی ترامپ جهت تحریم‌های نفتی علیه ایران

اندرو پیک، مدیر میز ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، کاهش خرید نفت از ایران از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.
سناریوی ترامپ جهت تحریم‌های نفتی علیه ایران

به گزارش صنعت نویس، «اندرو پیک»، مدیر میز ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا اخیراً در اظهاراتی منتسب به او جزئیاتی از برنامه‌های دولت این کشور برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران مطرح کرده است. 

«لاورنس نرمن»، خبرنگار ارشد روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر می‌گوید «پیک» در اظهاراتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته کاهش خرید نفت از ایران از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند ۱۲۴۵ (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه ۱۸۰ روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند. 

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد. 

   در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از اجرایی شدن «برجام» و رفع شدن این تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود. دولت ترامپ، هنوز درباره این رقم تصمیم‌گیری نکرده، اما «اندرو پیک» اخیراً اظهارات جدیدی در این مورد مطرح کرده است. 

به نوشته خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال، او گفته تعیین اینکه «میزان قابل توجه» چه رقمی خواهد بود این بار توسط واردکنندگان نفت ایران صورت خواهد گرفت. مقام آمریکایی توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

«پیک» همچنین گفته است: «کاهش خرید باید میزان قابل توجهی باشد، اما احتمالاً از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.»

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال اشاره‌ای به اینکه مقام آمریکایی این اظهارات را چه زمان و در مصاحبه با چه رسانه‌ای مطرح کرده، نکرده است. 

 

منبع:فارس

افزودن نظر جدید