سرنوشت بازار خودرو در آخرین یلدای قرن

بازار خودرو تا انتهای پاییز چه روندی را طی خواهد کرد؟ آیا صعود قیمت در انتظار بازار خودروهای داخلی است؟ یا اینکه منحنی قیمت در این بازار، ثبات و حتی نزول را در آخرین یلدای قرن به ثبت می رساند؟ اینها پرسش هایی است که ذهن ها را در هر دو سمت عرضه و تقاضا به خود مشغول و آنها برای خرید و فروش خودرو مردد کرده است.
سرنوشت بازار خودرو در آخرین یلدای قرن

به گزارش صنعت نویس،اینکه منحنی قیمت در بازار خودرو تا شب یلدا چه روندی را طی خواهد کرد، بیش از هر مسئله دیگری به انتظارات تورمی و رفتار بازار ارز در این 12 روز باقیمانده از پاییز بستگی دارد. در حالت کلی، رشد تورم انتظاری و صعود نرخ ارز، بازار خودرو را نیز تحریک می کند و از آن سو اگر این دو پارامتر آرام باشند، "خودرو" سرکشی نخواهد کرد. بنابراین برای تحلیل رفتار بازار خودرو تا انتهای فصل زرد، باید سناریوی های تورمی و ارزی را بررسی کنیم که وقوع هر کدام از آنها در گرو رخدادهای داخلی و خارجی از جمله رفتار معامله گران در بازارها و تنش یا عدم تنش در روابط ایران و دیگر کشورها به ویژه آمریکا وسرنوشت توافق هسته ای و برجام است. یک سناریو این است که با نزدیک تر شدن انتقال قدرت در آمریکا و مستقر شدن جو بایدن رییس جمهوری جدید این کشور در کاخ سفید، امیدها برای احیای توافق هسته ای و برجام و تغییر رفتار خارجی ها با ایران، زیاد خواهد شد و اثرات فیزیکی و روانی این ماجرا، تورم انتظاری و نرخ ارز را کاهشی خواهند کرد. در این صورت، بازار خودرو نیز به تبعیت از کاهش انتظارات تورمی و رفتار بازار ارز، روندی نزولی را در قیمت به خود خواهد گرفت تا یلدای امسال به عکس سال گذشته، با ارزانی خودروهای داخلی همراه شود. سناریوی خفیف تر نیز است که با ثبات نسبی در بازار ارز و مقاومت در سمت عرضه برای پایین آوردن قیمت، بازار خودرو پاییز را با همین قیمت های فعلی به پایان برساند.
اما سناریوی دیگری نیز برای بازار خودرو تا آخرین یلدای قرن مطرح می شود که بر پایه رشد قیمت استوار است. طبق این سناریو، ممکن است انتظارات تورمی به دلایل مختلف بالا برود و در پی آن، نرخ ارز خود را به کانال قیمتی 27 هزار تومان برساند. این اتفاق به احتمال فراوان منحنی قیمت خودرو را تحریک و یلدایی گران را برای این بازار رقم خواهد زد. طی یک ماه گذشته بار دیگر ثابت شد بازار خودرو جدا از مسئله عرضه، به شدت از انتظارات تورمی و رفتار ارز تبعیت می کند و به همین دلیل، سناریوهای منحنی قیمت خودروهای داخلی بر اساس افت و خیز این دو پارامتر نوشته شده اند.
خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید