سایه سنگین بر بازار خودروهای دست دوم

میزان واردات خودرو به دلیل افزایش تقاضا و همچنین رفع تحریم ها در سال جاری با رشد چشمگیر روبه رو شده، در مورد خودروهای داخلی نیز مسوولان بر این باورند که هیچ گونه رکودی در فروش خودروهای داخلی وجود ندارد و فروش به بهترین شکل ممکن در حال انجام است، اما در این میان برخی فروشندگان معتقدند که بازار خودروهای دست دوم همچنان راکد است

 صنعت نویس: بنا به آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت از ابتدای سال تا کنون تولید خودرو ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به ۴۵۰ هزار دستگاه رسیده است، همچنین آنطور که صالحی نیا،معاون وزیر صنعت گفته اکنون به بهترین نحو ممکن خودروهای تولیدی خودروسازان در بازار به فروش می‌رود و هیچ‌گونه انباشت یا دپویی برای این خودروها وجود ندارد.

در این باره محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان درباره وضعیت بازار خودرو معتقد است که خودروسازان ما هیچ خودرویی در کارخانه موجود ندارند و حتی تا حدودی از برنامه تحویل نیز عقب هستند.

وی با تاکید بر اینکه بازار خودروسازی جریان عادی خود را دارد، ادامه داد:البته ممکن است که در مورد خودروهای دست دوم و یا خودروهای وارداتی معاملات تا حدودی کاهش یافته باشد که در این باره فعالان بازار باید اظهار نظر کنند.

نجفی منش  درباره افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی گفت:اگر در پی افزایش قیمت شاهد بودیم که در بازار همچنان تمایل به خرید وجود دارد به معنای آن است که این افزایش قیمت توجیه داشته است و در این مقطع شاهدیم که تقاضا برای خرید همچنان وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه میزان افزایش قیمت خودرو در مقایسه با سایر اقلام و سایر هزینه ها حداقل بوده است.خاطرنشان کرد:در شرایط فعلی مهم‌ترین عامل رکود کاهش قدرت خرید مردم است بنابراین دولت باید مشوق‌ها و حمایت‌های بیشتری  برای تحریک تقاضا ایجاد کند.

به گفته او اگر در سال گذشته  طرح تحریک تقاضا برای خرید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو انجام نمی شد، رشد اقتصادی بخش صنعت بسیار کمتر و حتی ممکن بود منفی شود.

اما خروج بازار خودرو از وضعیت رکود ظاهرا مربوط به خودروهای صفر است چرا که تولید کنندگان داخلی و شرکت های وارد کننده خودرو خارجی طرح های متنوعی را برای فروش اقساطی انواع خودرو در نظر گرفته اند و به نظر می رسد این موضوع بازار خودروهای دست دوم را تحت تاثیر قرار داده است.

در این زمینه یک فعال بازار خودرو فعالان بازار خودرو معتقد است که  تسهیلات و مشوق‌هایی که خودروسازان برای مشتریان درنظر گرفته‌اند، نقش قابل توجهی در تحریک تقاضا داشته و بازار خودروهای صفر کیلومتر را به جریان انداخته است.

 این روزها بر خلاف سال‌های گذشته که واردات خودرو به دلیل تحریم ها با محدودیت روبه رو بود و بخش عمده بازار در اختیار خودروسازان داخلی و چینی ها قرار داشت، شرایط تغییر کرده و گزینه های بیشتری پیش روی متقاضیان خرید خودرو قرار دارد. حالا با گذشت حدود یک سال از آغاز "کمپین نخریدن خودرو صفر" و پس از تجربه پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو در قالب بسته خروج از رکود که با استقبال شدید مردم روبه رو شد خودروسازان داخلی برای رقابت با واردکنندگان طرح های متنوعی را برای فروش اقساطی در نظر گرفتند که در بسیاری از آنها کمتر از 50 درصد بهای خودرو به صورت نقد دریافت می شود و این موضوع بازار خودروهای دست دوم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصاد آنلاین

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید