زیر و بم ماجرای واردات آیفون توسط تامین اجتماعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه اطلاعاتی درباره تامین اجتماعی و واردات گوشی آیفون توسط این شرکت گفت: شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی دولتی نیست و کمتر از ۲.۵ درصد کل آیفون‌ها را این شرکت ثبت سفارش کرده که البته لزوما منجر به ترخیص هم نشده است.
زیر و بم  ماجرای واردات آیفون توسط تامین اجتماعی

به گزارش صنعت نویس، محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به موضوع انتساب واردات گوشی به سازمان تامین اجتماعی نوشت: پیرو حواشی مطرح‌شده در خصوص فعالیت یکی از شرکت‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی در واردات گوشی تلفن همراه، مراتب مورد بررسی قرار گرفت. شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی دولتی نیست و سهام آن متعلق به بازنشستگان تامین اجتماعی است.

او درباره آمار ثبت گوشی نیز توضیح داد: کل ثبت سفارش سال جاری ۷۳۷۸ عدد آیفون و کل ثبت سفارش آیفون جاری تمام شرکت‌ها ۳۰۴ هزار و ۶۱۴ عدد بوده است. به عبارتی کمتر از ۲.۵ درصد کل آیفون‌ها را این شرکت ثبت سفارش کرده که البته لزوما منجر به ترخیص هم نشده است. کل ثبت سفارش گوشی در سال جاری هم حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار عدد بود که ثبت سفارش این شرکت زیر یک پانصدم کل ثبت سفارش‌هاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت در ابتدای سال و قبل از آغاز دولت دوازدهم مجوز وارادات و نمایندگی فروش را از سوی وزارت صمت دریافت کرده است.

پس از طرح ابهاماتی درباره واردات آیفون از سوی تامین اجتماعی، مدیر روابط عمومی شرکت بین‌المللی بازرگانی تامین اجتماعی گفت: در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، مدت‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت در خردادماه جاری اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات APPLE کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد.

شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اظهارات رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره فعالیت یکی از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی درخصوص واردات گوشی آیفون که در برخی رسانه‌ها منعکس شده است، اعلام کرد که این شرکت بصورت قانونی و رسمی پس از دریافت کلیه مجوزهای لازم از مراجع مربوطه به ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نسبت به واردات و پشتیبانی این نوع گوشی اقدام کرده است.

در این راستا اعلام شد که بیش از ۲۰ شرکت مجاز به ثبت سفارش، واردات و ارائه خدمات پس از فروش گوشی های آیفون در ایران هستند که از جمله این شرکت‌ها، شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی (با گارانتی سیب طلایی هوشمند) دارای تمامی مجوزها و ضوابط لازم است.

ظاهرا به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، مدت‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت در تاریخ ۹۶/۰۳/۱۳ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات APPLE کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد و صرفا به عنوان بازوی یاری رسان دولت در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از قاچاق بوده است.

به گزارش ایسنا، با آغاز طرح رجیستری با توجه به اظهار مسوولان مبنی بر اینکه گوشی‌هایی که از راه غیرقانونی وارد کشور شده باشند، در شبکه مخابراتی کشور ثبت شماره نمی‌شوند، واردات گوشی‌ها از مبادی رسمی افزایش یافت. البته نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه با بسته شدن راه قاچاق گوشی، کشور با کمبود واردات از مبادی قانونی روبه‌رو شود. با وجود این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مسوولان دیگر همواره این وعده را دادند که مجوز واردات به شرکت‌های درخواست‌کننده داده می‌شود و مشکلی از این جهت نخواهیم داشت.

از طرف دیگر، نگرانی‌هایی درباره ایجاد انحصار در واردات وجود داشت که وزیر در این خصوص هم خاطرنشان کرده بود: این‌که سازمان تامین اجتماعی به حوزه واردات گوشی ورود کرده به وزارت صمت ارتباط دارد. هدف ما این است که برای واردات گوشی از مجرای قانونی انحصاری ایجاد نشود که افزایش قیمت بازار را در پی داشته باشد. وزارت صمت نیز اعلام کرده برای صدور مجوز محدودیتی نداریم.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید