زنگ خطر جدید برای ترانزیت ایران

چند ماه پس از پایان یافتن اختلافات ایران با ترکیه بر سر مرز بازرگان این بار نوبت به دومین مرز فعال کشور و اصلی ترین مرز زمینی ایران رسیده تا برای مدتی نامشخص مسدود شود.
زنگ خطر جدید برای ترانزیت ایران

به گزارش صنعت نویس، آمارهای جدیدی که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده نشان می‌دهد در طول شش ماهه ابتدایی سال جاری ترانزیت ایران رشدی ۲۷ درصدی را به ثبت رسانده است. در این آمار در کنار بندر شهید رجایی که همواره به عنوان اصلی‌ترین محل جابه‌جایی کالا در کشور شناخته شده، مرز زمینی پرویزخان قرار داشت که توانسته بود حدود ۲۱ درصد از جابه‌جایی‌های مربوط به ترانزیت در ایران را مدیریت کند.

این مرز زمینی که در استان کرمانشاه و شهرستان قصر شیرین قرار گرفته اصلی‌ترین محل رفت و آمد تاجران و کالاها میان ایران و اقلیم کردستان عراق است که از امروز طبق اعلام فرماندار قصرشیرین و با درخواست دولت مرکزی عراق فعالیت‌اش متوقف می‌شود.

طبق برآوردهای صورت گرفته تا زمانی که ماموران این اقلیم از فعالیت محوری در این حوزه کنار نرفته و امور را به ماموران دولت مرکزی عراق واگذار نکنند امکان بازگشایی دوباره این پایان مرزی وجود نخواهد داشت.

هرچند این تصمیم با توجه به برآوردهای سیاسی و به منظور اعلام حمایت قاطع ایران از دولت مرکزی عراق صورت گرفته و تصمیم کلان به شمار می‌رود، اما قطعا تاثیری قابل توجه در عملکرد ترانزیتی ایران در ماه‌های آینده خواهد گذاشت.

این مرز که به طور میانگین روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کامیون از آن عبور می‌کند راه اصلی ارتباط ایران با یکی از اصلی‌ترین مقاصد ترانزیتی کشور به حساب می‌آید که در حال حاضر امکان تبادل اقتصادی با آن وجود نخواهد داشت.

ترانزیت ایران که پس از تاثیرگذاری آمار کاهش یافته ترانزیت در مرز بازرگان با مشکلاتی در رسیدن به اهداف خود مواجه بود، این بار نیز باید با شک مسدود شدن مرز پرویزخان روبه‌رو شود و بدین ترتیب احتمالا شاخص رشد ترانزیت ایران که برای چند ماه مثبت شده بود، بار دیگر روند سقوطی خود را طی خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد در صورت عقب نشینی رهبران اقلیم کردستان از برنامه‌های سیاسی‌شان امکان از سرگیری دوباره فعالیت در این مرز مهم اقتصادی وجود خواهد داشت.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید