زنگنه:ایران در کرسنت جریمه نشده است

وزیر نفت با بیان اینکه اگر برجام نبود، صادرات نفت نداشتیم، گفت: در موضوع کرسنت، همان گونه که رئیس جمهوری اعلام کرد هیچ جریمه ای نشده ایم و هیچ چیزی قطعی نشده است، خبری از این اعداد نجومی و فوق نجومی وجود ندارد.
زنگنه:ایران در کرسنت جریمه نشده است

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه امروز (شنبه) در حاشیه گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، درباره اظهارنظر یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره جریمه شدن ایران در قرارداد کرسنت که در دومین مناظره در روز گذشته(جمعه) عنوان شد، گفت: همان گونه که رئیس جمهوری اعلام کرد هیچ جریمه ای نشده ایم و هیچ چیزی قطعی نشده است، خبری از این اعداد نجومی و فوق نجومی وجود نیست.
کرسنت قرارداد صادرات گاز ایران به امارات متحده عربی است که به دلیل ایراد دیوان محاسبات کشور در اواخر سال 1384 به قیمت توافقی گاز دراین قرارداد ، تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وزیر نفت افزود: ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا عده ای با بی تدبیری اینقدر کشور را در معرض خطر قرار دادند.

**برجام و صادرات نفت
زنگنه درباره تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در صنعت نفت نیز گفت: اگر برجام نبود، صادرات نفت نداشتیم.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی از این موضوع استقبال کنند که از این طریق اقتصاد غیرنفتی تحقق می یابد، افزود: هر کس چنین اعتقادی دارد، درخواست داریم که در برنامه خود اعلام کند صادرات نفت را صفر خواهد کرد، تا مشاهده کنیم که آیا می تواند در این صورت، کشور را اداره کند یا خیر.
وزیر نفت با بیان اینکه قطع صادرات نفت، با سیاست های نظام انطباق ندارد، بیان داشت: این ناسپاسی است که از صادرات 2.5 میلیون بشکه نفت در روز استفاده کنند، اما به افرادی که زحمت کشیدند، حرف های بد بزنیم.
زنگنه در ادامه تاکید کرد، داد: ایران مشکلی برای بازاریابی و فروش نفت ندارد.

**بازار نفت خام
وزیر نفت درباره وضعیت بازار جهانی نفت گفت: شواهد نشان می دهد همه کشورها تمایل به تمدید طرح کاهش تولید نفت هستند.
وی قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را 55 دلار اعلام کرد.

**همکاری با مجلس
زنگنه درباره همکاری با مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس کمک و پشتیبانی زیادی به وزارت نفت کرد. رئیس مجلس، جلسه های زیادی (درباره قراردادهای نفتی) برگزار کرد و در نهایت، اجماع شد و بدنه مجلس از ما حمایت کرد.
وزیر نفت با بیان اینکه عده معدودی با قراردادهای جدید نفتی مخالف بودند که امری طبیعی است، بیان داشت: ما وقت زیادی برای اقناع منتقدان صرف کردیم.

**وضعیت صنعت نفت در ابتدای فعالیت دولت یازدهم
وی درباره وضعیت صنعت نفت در ابتدای کار دولت یازدهم، گفت: در سال 1392 هیچ چیزی سر جای خود قرار نداشت، اما اکنون ما آوارها را برداشته ایم تا بتوانیم کار کنیم.
زنگنه گفت: رابطه کارفرما و پیمانکار تنظیم نبود، پیمانکار جای کارفرما نشسته بود، حتی کارفرما در مواردی جرات نداشت چیزی بگوید.

**ارجاع کار به شرکت های داخلی
وزیر نفت درباره ارجاع کار به بخش داخلی در قراردادهای جدید نفتی، بیان داشت: اگر در قراردادهای جدید نفتی بتوان بیش از 60 درصد قراردادها را به شرکت های ایرانی بدهیم، ظرفیت فعالیت شرکت های داخلی افزایش زیادی می یابد.
زنگنه تاکید کرد، برای تحقق این موضوع، جلسه های زیادی با سازندگان و پیمانکاران ایرانی برگزار کردیم تا کیفیت کار خود را افزایش دهند.
وزیر نفت با بیان اینکه اختصاص بیش از 60 درصد ظرفیت کار به بخش داخل به معنای 50 میلیارد دلار کار است، افزود: تحقق این موضوع، حجم زیادی کار ایجاد خواهد کرد.
به گفته این مقام ارشد صنعت نفت کشور، در صورت واگذاری این حجم کار به بخش داخل، شرکت های ایرانی به طور کلی متحول شده و می توانیم به یک قدرت بی نظیر در منطقه تبدیل شویم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید