رییس کمیته ارتباطات مجلس

زمان فیلتر تلگرام مشخص نیست

ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه گفت: زمان فیلتر تلگرام زمان دقیقی نیست و نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش کند.
زمان فیلتر تلگرام مشخص نیست

رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار کرد: با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اقبال عمومی به آن‌ها نمی‌توان جامعه را از آن‌ها محروم کرد اما باید تلاش کرد با اعتمادسازی نسبت به اپلیکیشن‌های داخلی، مردم به اراده خود از تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن‌های داخلی اقبال پیدا کنند.

رییس کمیته ارتباطات مجلس ادامه داد: بنابر گزارش‌های رسمی کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی موجب اشتغال‌زایی بخش زیادی از جوانان بیکار شده و فیلتر آن‌ها تبعات اقتصادی و اجتماعی نامناسبی دارد البته توجه به مسائل امنیتی نیز برای نظام بسیار حیاتی و مهم است و باید با در نظر گرفتن جمیع جهات تصمیم‌گیری کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس، گفت: شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیر نهایی برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است.

****

هم‌چنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بسته شدن تلگرام گفت که نمی‌شود با نقض حقوق بشر امنیت پایدار برای کشور ایجاد کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حق ارتباطات برای مردم یک ضرورت زندگی امروزی است که در ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز با عنوان آزادی بیان و اعتقادات و ارتباطات فرامرزی بین مردم به عنوان یک حق مسلم بشر به رسمیت شناخته شده است.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: در کشور ما از یک طرف آسیب‌های ناشی از فضاهای سایبری و ارتباطاتی غیربومی وجود دارد اما نباید برای رفع این نگرانی‌ها حق مسلم مردم در داشتن ارتباطات را نادیده گرفت. نمی‌شود با نقض حقوق بشر و مسدود کردن وسایل ارتباطی گوناگون و نادیده گرفتن حق ارتباط که حق ذاتی انسان امروز است به امنیت پایدار دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: امنیت پایدار زمانی محقق می‌شود که مردم احساس آزادی، امنیت روانی و برخورداری از حقوق اولیه‌شان را داشته باشند. قطعا با نقض حقوق بشر نمی‌شود به امنیت رسید.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس با بیان این‌که «در قوانین داخلی حق آزادی بیان و آزادی ارتباطات به رسمیت شناخته شده است» تصریح کرد: مسئولین درباره مسدود کردن و محدود کردن فضای مجازی به دقت عمل کنند، به گونه‌ای که از ایجاد تشویش برای مردم و از بین رفتن حقوق آن‌ها جلوگیری شود؛ چراکه در غیر اینصورت نه تنها امنیت ایجاد نمی‌شود بلکه این موضوع به عامل ضد امنیتی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که خبر رسمی از نهادهای رسمی در مورد بسته شدن تلگرام اعلام نشده یادآور شد: در جلسه غیرعلنی مجلس که پیش از سال جدید برگزار شد نیز درباره آسیب‌های سیستم‌های غیربومی صحبت و بر ضرورت جایگزین کردن سیستم‌های بومی تاکید شد اما از بستن یک نرم‌افزار خاص یا اعلام یک زمان خاص در این زمینه چیزی گفته نشد.

انتهای پیام

****

بیست و ششم اسفندماه 96 نیز محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران درباره خبری مبنی بر تصمیم‌گیری برای فیلتر تلگرام گفت: بنده هم دو هفته‌ای است خبر فیلتر تلگرام را شنیده‌ام که امیدوارم صحت نداشته باشد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار خبری به نقل از یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که « فیلترینگ تلگرام به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده است» اظهار کرد: امیدوارم تصمیمی که اخیرا در یکی از مراجع تصمیم گیری برای فیلتر تلگرام گرفته شده است، صحت نداشته باشد.

وی ادامه داد: فیلتر چندی قبل تلگرام نشان داد که مشتریان ایرانی تلگرام به قیمت نصب فیلترشکن‌های متعدد استفاده از تلگرام را ادامه می‌دهند و این مسئله دسترسی به سایت‌های ضد امنیتی وغیراخلاقی را بیشتر خواهد کرد.

****

ساعتی پیش برخی منابع خبری به نقل از علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کردند: تلگرام تا پایان فروردین فیلتر می شود. این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد. فکر می کنم حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) این اتفاق خواهد افتاد.

****

روز گذشته نیز یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با اشاره به «انتشار برخی خبرهای غیرواقعی درخصوص محتوای گفت‌وگوهای انجام شده در جلسه شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۹۷ » گفت: شورای عالی امنیت ملی از ابتدای سال جدید تاکنون جلسه ای نداشته است.

به نظر می‌رسد این موضوع‌گیری مرتبط با انتشار اخباری با همین محتوا بوده باشد.
ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید