زلزله کرمانشاه چند خانه را ویران کرد؟

فرماندار شهرستان کرمانشاه گفت: از چهار هزار تقاضای بررسی خسارت زلزله به واحدهای مسکونی و صنفی در شهرها و روستاهای شهرستان کرمانشاه، یک هزار و ۸۹۴ مورد بررسی شده که ۶۱۰ مورد در راستای ایمن سازی باید تخریب و دوبار بازسازی شود و ۸۳۰ مورد نیز نیاز به تعمیر دارد.

فضل الله رنجبر روز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه که در سرسرای اجتماعات فرمانداری کرمانشاه برگزار شد، به ابعاد و گستردگی مناطق زلزله زده استان اشاره کرد و افزود: زلزله به هفت شهرستان استان خسارت جدی زد و این مدیریت بحران را مشکل ساخت.

وی در ادامه با تقدیر از تمام مسئولان کشوری و لشکری به ویژه مقام معظم رهبری گفت: از اتحاد و همبستگی و از همدلی مردم ایران با زلزله زدگان تشکر می کنم.

رنجبر در ادامه بازتوانی روحی و روانی زلزله زدگان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: رسیدگی به وضع سلامت روانی افراد مناطق زلزله زده کمتر از باسازی فضاهای فیزیکی نیست.

وی در ادامه از ثبت نام تعدادی از دانش آموزان مناطق زلزله زده در مدارس شهر کرمانشاه نیز خبر داد و گفت: آموزش و پرورش و علوم پزشکی استان باید هرچه زودتر برنامه های منظم و هدفمندی در راستای آموزش و کمک به سلامت روحی روانی دانش آموزان و فرهنگیان مناطق زلزله زده به اجرا کنند تا مانع مهاجرت آنها به دیگر مناطق شوند.

وی با اعلام سامانه مخابراتی کمک به زلزله زدگان کرمانشاه از مردم خواست با شماره گیری *۸۰ ۷* ۸۳ مربع تحت نظر بنیاد مسکن گفت: برای کمک به بازسازی خانه زلزله زدگان اگر هرکس هزار و یا ۲ هزار تومان کمک نقدی کند میلیارد ها تومان یک جا متمرکز جمع می شود و با می توان آن کار بزرگی انجام داد.

در ادامه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز توجه به سلامت روانی زلزله زدگان را حتی از کانکس و غذا مهم تر دانست و گفت: علوم پزشکی از همان روز اول ۶۰ تیم ۲ نفری به مناطق زلزله زده برای کمک روحی روانی به آسیب دیدگان فرستاده است.

علی الماسی افزود: یک تیم باید شامل متخصص روانپزشک، روانشناس و مددکار باشد تا کارایی لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه حماسه حضور مردم در مناطق زلزله زده زیبای ها و زشتی هایی داشت گفت: بی نظمی و توزیع نامناسب اقلام کمکی، سوءاستفاده برخی ها در کنار سردرگمی و نداشتن برنامه واحدی توسط ستاد بحران از زشتی های این بحران بود.

الماسی با بیان اینکه از تجربیات و حواشی مختلف قبل و بعد از بحران باید درس گرفت گفت: متاسفانه با وجود بحران های بسیاری که در کشور رخ داده هنوز کتاب علمی برای آموزش ستادهای بحران گردآوری نشده که تا هنگام بحران از قبل تدارکات لازم برای مدیریت آن اندیشیده باشیم.

زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که تاکنون ۴۴۴ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.

در این زلزله حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.
ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید