ریشه مشکلات ارزی از نگاه رئیس جمهور

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی تلویزیونی با برشمردن پشت پرده التهابات بازار ارز گفت: مشکلات ارزی دیماه پارسال شروع شد؛ ۵ دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، هرچه بود، اغتشاشات مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می توانند تاثیر بگذارند. پس از آن در ۲۲ دیماه، ترامپ اعلام کرد از برجام به تنهایی خارج می شود.
ریشه مشکلات ارزی از نگاه رئیس جمهور

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه  در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی رییس‌جمهوری آمریکا، اظهار کرد: مردم ما در طول سال‌های قبل تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران دارند.

وی افزود: کسانی که امروز در ایران دولت را در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره، گفت‌وگو و میز مذاکره بوده و با همین مبنا هم تاکنون پیش رفته‌اند و حتی با آمریکایی‌ها و سایر کشورها مذاکره کرده‌اند و در طول دو سال به صورت مداوم در مذاکرات به نتیجه‌ای رسیدند که کم و بیش آمریکا نیز  آن را اجرا می‌کرد و سایرین بیشتر به آن متعهد بودند و ایران نیز کاملا به آن تعهد داشت.

 

بخش‌هایی از اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

* (روحانی درباره گرانی دلار): برخی بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل و دیگر دولت‌ها نیست، از قبل از انقلاب بوده؛ مشکل افزایش نقدینگی وجود دارد، دسترسی ما به ارز مورد بحث است؛ یعنی روابط بانکی با دنیا و ... این‌ها دست به دست هم می‌دهد و‌منجر به شرایط جدید می‌شود

*در ابتدای دولت یازدهم ارز ارزان می‌شد و ما تلاش داشتیم قیمت ارز را نگه داریم، ضمن اینکه در حین مذاکرات، منابع ارزی ما آزاد می‌شد. مشکلات ارزی دیماه پارسال شروع شد؛ ۵ دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهر‌های دیگر، هرچه بود، اغتشاشات مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند. پس از آن در ۲۲ دیماه، ترامپ اعلام کرد از برجام به تنهایی خارج می‌شود.

*اما در فروردین دیدیم التهاب بوجود آمد، با نرخ ثابت ارز تلاش شد این التهاب مهار شود، اگر همه دست به دست هم می‌دادند، کنترل می‌شد التهاب، اما برخی سو‌استفاده کردند. این‌همزمان شد با اردیبهشت و خروج امریکا از برجام. اما دیدیم شرایط جدیدی پیدا کرده‌ایم.

*به فکر بسته پیشنهادی جدیدی افتادیم، میخواستم در خرداد و بعد از ماه رمضان این بسته را اجرا کنیم، اما ضمن اینکه جام جهانی حال و هوای فوتبال بود تا رسیدیم به بسته جدید. در بسته ارزی جدید، تعهدات بانک ارزی بسیار کمتر است، به کالا‌های اساسی یارانه ارزی را پرداخت می‌کند، وزارت صنعت، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان وظایفشان را انجام می‌دهند.

*با این قیمت مردم باید بدانند این نرخ برای کالا‌های اساسی تا پایان فروردین ۹۸ دست نمی‌خورد و قیمت‌ها تغییر نمی‌کند. فهرست کالا‌های اساسی با آن کالا‌های اساسی فرق دارد و فهرست بازتری است. بر این ارز ۴۲۰۰ تومانی تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت می‌شود و مردم بدانند ضروریات زندگی‌شان تامین می‌شود.

 

منبع:انتخاب

افزودن نظر جدید