ریشه‌ نابرابری‌ ها در اقتصاد ایران

گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش تورم در مقطع زمانی سالهای 90 تا 93 سبب شد تا توزیع درآمد به تدریج در کشور رو به نابرابری بگذارد؛شاخصی که در اقتصاد آن را با ضریب جینی ارزیابی می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، ضريب جيني متغيري است كه وضعيت نابرابري درآمدي را نشان مي‌دهد و هر چه بالاتر باشد، وضعيت نابرابري بدتر است.

ميانگين اين متغير براي دولت‌هاي يازدهم، نهم، ششم و پنجم تقريبا شبيه به هم بوده است. كمترين دوره براي نابرابري برحسب ضريب جيني در دولت دهم بوده و بالاترين آن براي دولت هشتم است.

كاهش ضريب جيني در دولت دهم از سال 1386 رخ داده و به جز يك مورد افزايش در سال 1388، تا سال 1390 روند كاهشي داشته است. كاهش شديد ضريب جيني طي سال‌هاي 1389 و 1390 تا حدود زيادي متاثر از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و توزيع يكسان يارانه نقدي به خانوارهاي ايراني بوده است.

از آن جهت كه يارانه پرداختي به همه گروه‌هاي درآمدي يكسان بوده، اين يارانه وضعيت دهك‌هاي پايين درآمدي را نسبت به دهك‌هاي بالاتر بيشتر بهبود داده، زيرا سهم بالايي از درآمدها را آنها داشته و در نتيجه هزينه‌هاي اين دهك به يك‌باره افزايش قابل ملاحظه داشته است.با افزايش تورم، آثار اين بهبود در وضعيت توزيع درآمد به مرور زمان از بين رفته است.

کارشناسان پیش بینی می کنند که با ادامه دار شدن کاهش نرخ تورم،ضریب جینی رو کاهش گذاشته و شکاف درآمدها کاهش خواهد یافت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال 1392 نرخ تورم به حدود 40 درصد افزایش یافته بود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید