ریزش شدید قیمت خودروهای وارداتی در عرض یک هفته

افزایش نرخ ارز، تحریم‌های بین‌المللی و اعمال محدودیت‌های داخلی، اصلی‌ترین پارامترهای برهم‌ریخته شدن ثبات بازار به خصوص بازار خودرو در داخل کشور هستند که از ابتدای سال‌97 تاکنون شاهد آن هستیم.
ریزش شدید قیمت خودروهای وارداتی در عرض یک هفته

به گزارش صنعت نویس، حدود یک‌ماه پیش، روند افزایش قیمت در بازار خودرو به اوج خود رسید و در پی آن قیمت برخی مدل‌های پرتقاضا سر به فلک کشید. اما نکته قابل توجهی در این میان، کاهش شدید تقاضا بود که در پی آن میزان نقل و انتقال در بازار روند نزولی را در پیش گرفت.
این بدان معناست که بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و باید به‌زودی شاهد ریزش شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی باشیم.
بر همین اساس در طی چند روز گذشته قیمت برخی ‌خودروهای وارداتی در بازار با کاهش همراه شد. این موضوع نشان می‌دهد رکود، تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت‌ها داشته است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، قیمت‌های غیرواقعی و البته نجومی خودروهای وارداتی است که با درنظر گرفتن کاهش قیمت ناشی از رکود، باز هم معقول و منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

با این حال به نظر می‌رسد خرید خودرو در این روزها، کار چندان مناسبی نباشد‌ زیرا علاوه‌بر ترویج دلال‌پروری در بازار، از نظر اقتصادی نیز برای مصرف‌کنندگان حقیقی ریسک زیادی را به همراه دارد‌ چرا‌که خودروهای موجود در بازار که عموما در بازار جهانی به‌عنوان خودروهای اقتصادی شناخته می‌شوند، با قیمت‌های نجومی و باورنکردنی آگهی می‌شوند. به‌عنوان مثال هیوندای النترا که تاچند ماه گذشته با قیمت کمتر از 180‌میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شد، هفته گذشته با قیمت باورنکردنی 340 میلیون‌تومان نیز آگهی شد، اما در آخرین روزهای هفته گذشته قیمت این خودرو با کاهش 30 تا 40 میلیون‌تومانی همراه شده و به مرز 300 میلیون‌تومان رسیده است. همچنین هیوندای سانتافه که یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در بازار کشور است، تا پیش از این با قیمتی حدود 620‌میلیون‌تومان آگهی می‌شد که در پی این کاهش قیمت، برچسب 580میلیون‌تومانی روی این خودرو زده شده است. اما برخی‌ خودروها از جمله نیسان ایکس‌تریل نه‌تنها کاهش قیمت نداشته، بلکه مدل 2018 این خودرو این روزها با قیمت 650 میلیون تومانی در سایت‌های خرید و فروش خودرو آگهی می‌شود که این موضوع دلیل بر حضور پررنگ دلال‌ها در بازار خودرو‌ کشور است. زیرا وقتی قیمت بسیاری از وارداتی‌ها روند نزولی را در پیش می‌گیرد، شاهد‌ هستیم که برخی از خودروها گران‌تر می شوند. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در این تغییر قیمت‌ها نقش دارند یا خیر؟

 

منبع:خودروبانک

افزودن نظر جدید