رونمایی از دلار ۴۰۰۰ تومانی

رکورد قیمت‌ها در بازار آزاد ارز در چندسال اخیر شکست و تابلو صرافی‌ها بار دیگر قیمت ۴۰۰۰ تومان و بالاتر را ثبت کرد.
رونمایی از دلار ۴۰۰۰ تومانی

به گزارش ایسنا، بازار ارز امروز -چهارشنبه- هم‌زمان با اول دی‌ماه شاهد شکسته شدن رکورد قیمتی دلار از اوایل دهه ۱۳۹۰ تا کنون بود. زمانی که قیمت‌ها در دو سال پایانی دولت احمدی نژاد در بازار دچار نوسانات عجیب شده و حتی تا مرز ۴۰۰۰ تومان پیش رفته بود که البته با ورود دولت یازدهم از نوسان آن کاسته شده، قیمت ها تعدیل و اختلاف نرخ بین بازار رسمی و آزاد تا حد قابل توجهی کاهش یافته بود؛ اما این ثبات نسبی از حدود دو ماه پیش دستخوش تغییرات شده است.

ردپای صرافی بانک‌ها در گرانی دلار

اولین روز زمستان امسال در حالی با دلار ۴۰۰۰ تومانی آغاز شده که روند افزایش قیمت آن از اوایل آبان‌ماه آغاز شده بود. امروز صرافی‌ها قیمت خرید دلار را تا ۳۹۹۰ تومان ثبت کرده و آن‌را تا ۴۰۱۰ تومان هم به فروش رساندند. وقتی دلیل این افزایش قیمت را از آن‌ها جویا  می‌شویم، صرافی بانک‌ها و افزایش تقاضا در نتیجه ورود افراد غیر متخصص به بازار دلیل عمده آن عنوان می‌شود.

صرافی‌ها می‌گویند قیمت‌ها به طور غیر مستقیم از قیمت‌هایی که صرافی بانک‌ها تعیین می‌کنند و قیمت ارزی که صرافی‌های نماینده بانک مرکزی به طور عمده در اختیارشان قرار می دهد نشات می‌گیرد. پس وقتی که صرافی بانک از قبل از ساعت ۱۲ ظهر قیمت را بالا تعیین کرده، چگونه صرافی‌های آزاد می‌توانند قیمت‌ها را در همان سطح و در حد روز گذشته اعلام و بر اساس آن خرید و فروش کنند؟

وقتی به صرافی بانک‌ها مراجعه کنید این ادعای صرافان آزاد تایید می‌شود. امروز بانکی‌ها که به عنوان نمایندگان بانک مرکزی در بازار ارز فعالیت می‌کنند، دلار را تا ۳۹۸۵ تومان قیمت‌گذاری کرده و به فروش رسانده‌اند، در نتیجه مشخص است که در بازار قیمت از ۴۰۰۰ تومان عبور می‌کند.

وقتی پای زنان خانه‌دار هم به خرید و فروش دلار باز می‌شود

اما در بین اظهارات صرافی‌ها افزایش تقاضا در مدت اخیر نیز به عنوان دلیل دیگر برای افزایش قیمت دلار دیده می شود. جدا از بالارفتن تقاضا به دلیل سفرهای آغاز سال نو میلادی و از سوی دیگر برخی مشکلات در عرضه ارز، صرافی‌ها عنوان می‌کنند که ورود افرادی به بازار که قبلا نه دلال بوده و نه تجربه‌ای در معامله ارز  دارند، در این روزهای بازار عاملی برای بالا رفتن تقاضا شده است؛ به طوری که با توجه به نوسانی که حدود دو ماه گذشته بر بازار حاکم بوده و فعلا هم اثری از کاهش آن دیده نمی‌شود، حتی برخی افراد بازنشسته یا خانم‌های خانه‌دار در بین خریداران و فروشندگان دلار دیده می‌شوند که به بازار آمده تا از نوسان قیمتی موجود بتوانند سود ببرند که این موضوع بر تحولات قیمتی هرچند به طور غیرمستقیم اثر گذار است.

به هر حال در جریان افزایش قیمت ارز در بازار در هفته های اخیر و با تحولات قیمتی امروز، تفاوت بین قیمت ارز رسمی و غیررسمی تا حدود ۷۷۰ تومان پیش رفته و این در حالی است که بانک مرکزی برای امروز قیمت دلار مبادله‌ای را تا ۳۲۳۰ تومان ثبت کرده بود. این در حالی است که این اختلاف قیمت تا همین چندماه پیش تا کمتر از ۳۰۰ تومان کاهش یافته بود و مسئولان بانک مرکزی با رضایت از این کاهش شکاف ارزی، آن‌را عاملی مثبت و زمینه ساز برای یکسان سازی نرخ ارز می‌دانستند. طرحی که با این اوصاف دیگر چندان امیدی برای اجرایی شدن ندارد؛ لااقل به این زودی‌ها.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید