روحانی: با تهدید و حصر نشاطی برای جامعه نمی‌ماند/خواستم جلوی گناه قالیباف رو بگیرم

زمانی که نوبت به اظهارات رئیس جمهور در مناظره امروز رسید؛ این مناظره واقعا وجهه مناظره یافت و رفت و برگشتی توام با کنایه میان او و قالیباف در گرفت که با همراهی جهانگیری نیز همراه شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال که مشکل ازدواج جوانان را چه می‎دانید و برنامه‎ای برای فائق آمدن بر این مشکل دارید؟، گفت: ازدواج از نیازهای طبیعی انسان ها به ویژه جوانان ما است. البته مشکلاتی در این زمینه برای ازدواج وجود دارد.
وی افزود: نخستین مشکل اشتغال است و فضایی که باید در جامعه برای امید به آینده به وجود بیاید. اولین اقدام برای مسائل اجتماعی، مسئله ایجاد امید برای آینده است. وقتی جامعه نسبت به آینده اش دچار تردید باشد و آینده برایش روشن نباشد هر روز یک تهدید و حصر جدید برای کشور خودش ببیند؛ نشاطی برای جامعه نمی ماند.
وی یادآور شد: وقتی محدودیت های سلیقه ای برای جوانان به وجود بیاوریم؛ مطمئنا مردم و جوانان را دچار مشکل می کنیم. باید جامعه را امیدوار کنیم و شغل به وجود بیاوریم. از سال 83 تا 93 یک جمعیت 6 میلیون و 600 هزار نفره آماده ورود به بازار کار بودند و فقط 600 هزار نفر شغل پیدا کردند. وقتی که درآمد ارزی ما خوب بود و دهه شصتی ها وارد بازار کار شدند؛ دیدیم که جامعه با چه مشکلاتی مواجه شد. امروز مردم به آینده امیدوارند. شرایط کسب و کار بهبود پیدا کرده و از رتبه 152 به رتبه 120 رسیده است. اعتماد به سرمایه گذاری بیشتر شده است.
به گفته وی اگر این دولت نبود، فضای مجازی مسدود می شد و دیگر امروز دوستان نمی توانستند از فضای مجازی برای تبلیغات خود استفاده کنند! و بگویند از این فضا می توان برای اشتغال کمک کند.

قالیباف در نقد صحبت های روحانی بیان کرد: مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج، اشتغال است. در آغاز دوره به مردم قول دادید 4 میلیون شغل ایجاد کنید!
روحانی سخنان وی را قطع کرد و گفت: یک سایت نامعتبر حرفی می زند، بعد یک رسانه دیگر آن را نقل می کند و شما هم به آن استناد می کنید! من هیچ وقت نگفتم که 4 میلیون شغل ایجاد می‌کنم!

قالیباف هم گفت: باید سایتش را به شما بگویم؟ او از مجری خواست تا قطع سخنانش توسط رئیس جمهور در فرصت وی محاسبه نشود و گفت: شما کمی تحملتان را بالا ببرید و بگذارید من هم حرفم را بزنم!
او ادامه داد: حتما امید مهم است؛ حتما نشاط مهم است؛ حقوق شهروندی و شبکه های اینترنت مهم است. اما امروز در واقع افسردگی در جامعه ما چقدر شده است؟ بنا به آمار دولت شرایط غیرقابل قبول شده است.

وی افزود: مردم نشاط را با یک زندگی خوش می خواهند. شما می گویید کسب و کار رونق پیدا کرده است. آیا مردم در ذهن تان این هستند؟ در این چند سال آمار بیکاری بیشتر شده یا نشده؟ اگر اینها را حل کردیم نشاط را به جامعه تزریق حل کرده‎ایم و امید دادیم. مشکل ما سرمایه نیست در خارج است می توان آورد مدیریت و عدم تحمل این واقعا است.

نوبت که به جهانگیری رسید خطاب به قالیباف گفت: شما هستید که یک رقیب را تحمل نمی کنید! قالیباف هم گفت چرا من تحمل میکنم و جهانگیری به او گفت: پس دو نفر را تحمل کنید.

وی افزود: چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند و باعث شدند 700 هزار شیعه نتوانند به عربستان بروند؟ آنها امروز در ستادهای کدام کاندیدا هستند و از چه کسی حمایت می کنند؟ چه کسانی آنها را حمایت می کردند و به آنها پول می دادند؟

معاون اول دولت در ادامه در نقد صحبت های روحانی بیان کرد: یکی از مهمترین نیازهای جوانان مسئله مسکن، ازدواج و اشتغال است. دولت باید بستر آن را برای کشور فراهم کند. جوانان باید پذیرفته شوند و احترام جوانان حفظ شود. به بهانه واهی به جوان توهین نشود. پسر و دختر جوان باید مورد احترام باشند.

او با لبخند و نگاه به رئیس جمهور گفت: می بخشید ما اینجا رقیب هستیم!

در ادامه میرسلیم در نقد صحبت های روحانی بیان کرد: اساسا موکول کردن ازدواج به اشتغال کافی نیست. دیر شدن ازدواج مشکلات اجتماعی می آفریند. به نظر من باید توجه کرد که گرایش تشکیل خانواده سست شده است و این موجب شده که خانواده ها با استحکام روبرو  نشوند و ازدیاد طلاق داریم. چه مسائلی موجب این شده است.

وی افزود: چگونه می توان به ازدواج جوانان پرداخت؟ ازدواج برای تشکیل خانواده است. چه برنامه ای برای مقابله با جنگ نرم داریم. چگونه از امنای محلات می توان برای ازدواج جوانان استفاده کرد؟ توجه به نهادهای مشاوره لازم است. امروزه باید به نهادهای مشاوره ای فکر کنیم. شما چه تدبیری اندیشیده اید؟

ابراهیم رئیسی نیز در نقد صحبت های روحانی بیان کرد: نشاط و شادمانی جوانان را قبول دارم. وقتی جوانی دختر مورد نظر خود را می پسندد، باید بتواند تسهیلات بگیرد و برایش سرپناه تهیه کنیم. وقتی می گوییم ازدواج، حتما 700 هزار ازدواج در سال می تواند به یک میلیون ازدواج افزایش پیدا کند. کسی بدون وثیقه می رود تسهیلات میلیاردی می گیرد. اما جوان فقط 10 میلیون وام می گیرد که پیشنهادمان افزایش آن به 20 میلیون است که سریع بتوانند بگیرند. ازدواج، مسکن و شغل مدنظر ماست؛ یک میلیون ازدواج، یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن اگر در کنار هم انجام شود؛ مسائل حل می شود و آن شادمانی جوانان اتفاق می افتد.

هاشمی طبا هم در واکنش به سخنان روحانی به سبک زندگی و مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: آنچه که دست و پای جوانان را بسته است را باید مورد توجه قرار داد. جای جامعه شناسانی که در این زمینه اطلاعات دقیق دارند در اینجا خالی است. باید به مسائل فرهنگی دخیل در ازدواج توجه کرد. البته باید شغل هم داشته باشند که به سمت ازدواج بروند تا به قول امام بروند و با هم بسازند!

روحانی در پاسخ به رقبایش گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن نیامده ایم. هدف مناظره توضیح برنامه هایمان برای مردم است. مردم می خواهند بین نامزدها انتخاب کنند و ما برای این انتخاب می خواهیم به مردم کمک کنیم. اینکه از هر سایت و کلام نادرست و دروغی برای لطمه به رقیب استفاده کنیم، کار درستی نیست. اگر می خواهیم نقل قولی از هم بکنیم یا نسبتی به هم بدهیم، باید نسبت درستی باشه.

او در واکنش به سخنان قالیباف که اظهارات نادرستی را به او نسبت داد و روحانی سخنانش را قطع کرد؛ گفت: من خواستم گناه ایشان اضافه نشود چون دروغ بود! وگرنه من حاضرم بقیه وقتم را هم به ایشان بدهم که صحبت کنند!

او با بیان اینکه نیازمند اشتغال و تامین مسکن برای جوانان هستیم، افزود: باید فضای درستی را برای جوانان بسازیم. نمی شود بدون برنامه هی بگوییم برای چند میلیون شغل درست می کنیم، مسکن درست می کنیم و .... درآمد اصلی کشور نفت و مالیات است. می توان مالیات برخی افرادی که قبلا نمی پرداختند را افزایش داد. این کار در این دولت انجام شده. یکی از اهداف اصلی این دولت شفاف سازی پرداخت مالیات بود. بر اساس قانون برنامه باید روز به روز اتکایمان را از درآمد نفتی کاهش دهیم. کما اینکه در این دولت به کمتر از 30 درصد رسیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: مالیات هم حدی دارد. چرا به 10 میلیون شغل ندهیم؟ اما بر اساس چه سرمایه و امکاناتی؟ 200 میلیون دلار می خواهید در نفت و گاز سرمایه گذاری کنید؟ خب آقای قالیباف بفرمایید فردا سرمایه گذاری کنید! ما طرح های زیادی داریم و سرمایه های زیادی برای این کار لازم داریم. اگر این حرف ها شدنی باشد، می توان آن را انجام داد. امکانات دولت را باید در نظر داشته باشیم.

به گفته وی مهمترین چیز ایجاد فضای امید در جامعه است که خوشبختانه این روزها بیشتر از گذشته است. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید