روحانی:حادثه هواپیمای اوکراینی ناشی از بی‌تدبیری یک جمع بود

رییس جمهور با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورنکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت که آن هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شده بود.

رییس جمهور با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورنکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت که آن هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شده بود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از سه طرح کلان ملی و کارخانه‌های نوآوری که با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح خط دو نوع واکسن مهم بودیم، گفت: واکسن های دیگری هم در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد و این برای ما از نظر امنیت غذایی و اقتصادی و همچنین در زمینه ارزی که مصرف می شود، اهمیت دارد.

وی افزود: برای تهیه این واکسن‌ها ۲۰۰ میلیون یورو در سال هزینه می‌شود و اگر مشکلات دیگر نباشد این افتخاری است که روی پای خود بایستیم، تولید و صادر کنیم. ما همه واکسن هایی که تولید می‌کنیم را به اندازه نیاز داخلی تولید و بعد تا جایی توسعه می‌دهیم که می‌تواند نیازهای برخی کشورهای منطقه را حل کند.

روحانی با بیان اینکه کارخانه‌های و پارک‌های فناوری فضای کشور را علمی می‌کند، اظهار کرد: این باعث می شود سلسله حرکت دانشگاهی قطع نشود. در سابق فردی درس می‌خواند حداکثر تا مراحل تحصیلات تکمیلی و دکترا ادامه میپداد و بعد قطع می‌شد. امروز با این کارخانه های نوآوری تحصیل و تحقیقات ما ادامه می‌یابد و ما هم به یک اقتصاد پربار و پاک می‌رسیم و هم می‌توانیم از لحاظ علمی کشور را بی‌نیاز کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: رشد نوآوری ما را به یک اقتصاد پربار و پاک می‌رساند و هم از لحاظ علمی و فناور می‌توانیم بی‌نیاز شویم. من تصور می‌کنم بعد از ایمان که بالاترین قدرت و قدرت فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینه‌های دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را در کشور ما می‌زند.

وی اعلام کرد: تا پایان دولت فرصت‌هایی برای افتتاح‌های بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری و فناوری و همچنین در زمینه واکسن و گاما وجود دارد.

رییس جمهوری با اشاره به سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاید بدون استثنا در طول ریاست جمهوری هر جا که افتتاح مهمی داشتم در دل از مرحوم آیت الله یاد می‌کردم. ایشان چهره‌ای بود که برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات بسیار فراوانی کشید که یاد، خاطره، نام و کارهای بلند او را گرامی می‌داریم.

وی افزود: ایشان باید برای ما الگو باشد که در انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و هم در زمینه فرهنگ که یک نمونه آن دانشگاه آزاد بود کارهای بسیار بزرگی انجام داد. امیرکبیر هم بزرگترین سردار سازندگی تاریخ ایران در قرن گذشته بود و توانست علم و فناوری و تمدن نوین را در کشور پایه‌گذاری کند اما نگذاشتند زنده بماند و او را به شهادت رساندند.

روحانی با تاکید بر اینکه وقتی این افراد فراجناحی می‌شوند و زندگی آنها با اعتدال و اخلاق توأم می‌شود، تصریح کرد: البته جناح و حزب و سر جایش خوب است اما برای مدتی موقت، چرا که اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم می‌گذارد. اینکه یک حزب فعال و در انتخابات پیروز شود بسیار خوب است، اما اگر پیروز شد باید از همه شایسته‌ها در مجموعه خود استفاده کند نه فقط از حزب خود. و با افراطی شدن این رقابتها می بینیم که چه وضعی پیش می آید.

رییس جمهوری با اشاره به حوادث شب گذشته در آمریکا و تسخیر مجلس سنای این کشور توسط معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: آنچه دیشب و امروز در آمریکا شاهد بودیم، نشان داد دموکراسی غربی چقدر سست و فشل است و بنیان قوی ندارد. دیدیم که در این کشورها متاسفانه با وجود پیشرفت علم و صنعت، عوام گرایی زمینه بسیاری دارد. دیدیم که یک انسان پوپولیست چه بلایی در این ۴ سال بر سر کشور خود آورد و آبرو و حیثیت کشور را زیر سوال برد و این فرد چه ضربه های بزرگی به منطقه ما، به فلسطین، سوریه و یمن زده است.

روحانی تاکید کرد: وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می‌گیرد مشکلات فراوانی برای کشور خود و دنیا به وجود می‌آورد که امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و همچنین برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد.

وی یادآور شد: آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند.

رییس جمهوری تصریح کرد: امیدوارم شر انسان‌های کم‌سواد در اداره این کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر آنان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

روحانی همچنین با اشاره به سالروز ترور سردار سلیمانی گفت: هیچ‌گاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند. همیشه به فکر مردم بود، نه تنها به فکر مردم کشور خود بلکه به فکر مسلمانان و مردم منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه ارائه کرد.

وی ادامه داد: اینکه داخل حزب و جناحی رشد کنیم یا با تکیه بر جناحی موفق شویم، خوب است اما وقتی صاحب قدرت شدیم، نسبت به همه ملت و همه مردم دارای هر نوع سلیقه و ایده، وظیفه خدمت رسانی داریم.

رییس جمهوری همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ماه سال گذشته، گفت: برای بازماندگان این حادثه آرزوی صبر می‌کنم. برای عزیزانی که در آن جهان هستند دعا می کنیم؛ این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک باور نکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شد.

روحانی تصریح کرد: اگرچه همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خونبار و خطرناکی را به وجود آورد که عده‌ای از نخبگان ما در این هواپیما از دست رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

وی تأکید کرد: ان‌شاءالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در یک دادگاه پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند؛ چه بسا نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها و جبران کننده لطمه‌ای باشد که جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به افتتاح‌های انجام‌شده در این مراسم، گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم انجام کارهای بزرگ در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان است و کاری که در زمینه‌های دانش بنیان انجام شد عوض کردن فضا بود و این خیلی مهم است.

روحانی افزود: با نگاهی به نتیجه کار جوانان ارزشمند و دانشمندمان که امروز در بخش‌های مختلف تلاش و فعالیت می‌کنند، درمی‌یابیم گاهی در برخی زمینه‌ها هم‌پای کشورهای صنعتی در حال حرکت هستیم. امروز در برخی زمینه‌های علمی و نوآوری با کشورهای پیشرو فاصله چندانی نداریم‌. مثلا در نانو دیگر دهم یا هشتم نیستیم بلکه در مقام چهارم دنیا قرار داریم.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به تولید واکسن زیست فناوری، اظهار کرد: این کار بسیار بزرگی است و اگر در واکسن کمی تلاش کنیم می‌توانیم در تولید واکسن دامی و انسانی خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم. امروز یک مجموعه جوان در یک شرکت دانش‌بنیان کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را در داخل کشور تولید می‌کند درحالی‌که در همه اینها نیازمند خارج بودیم؛ بنابراین، ایجاد این فضا برای کشور ما بسیار مهم است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید