ایران میزبان کدام نسخه کویید خواهد بود؟

رنوی 10 هزار دلاری در راه ایران+عکس

رنو کویید را در سال 2015 به عنوان اولین تلاش برای ورود قدرتمند و تاثیرگذار در بازار هند عرضه کرد. اکنون علاوه بر این کشور، رنو کویید در برزیل نیز تولید و عرضه می‌شود. اما سوالی که به ذهن می‌رسد، این است که آیا این دو نسخه تفاوت‌های ساختاری زیادی دارند؟ اگر اینطور است، این تفاوت‌ها چیست و تا چه حدی تاثیرگذار هستند؟ پس از شنیدن زمزمه‌های ورود کویید به ایران، به دنبال پاسخ به این پرسش‌ها رفتیم.
رنوی 10 هزار دلاری در راه ایران+عکس

به گزارش خودرونویس، کویید پس از معرفی در هند، سریعا به یک خودروی محبوب تبدیل شد و میزان موفقیت و فروشی که داشت، بسیار بیشتر از حد انتظار رنو بود. رنو توانست بخشی از سهم خودروهای ارزان را تصاحب و با شرکت‌های ماروتی و هیوندای رقابتی سرسخت را آغاز کند. قیمت بسیار پایین در شروع عرضه (نزدیک به 4 هزار دلار) و ویژگی‌های جدید، از جمله دلایل موفقیت این خودرو در هند بودند. همه چیز داشت به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه موسسه ایمنی NCAP، این خودرو را برای ویژگی‌ها و سیستم‌های ایمنی آزمایش کرد. کویید شکست سختی را در این موسسه تجربه کرد و نتوانست حتی امتیازهای اولیه و لازم را کسب کند. دو مدل ماروتی آلتو800 و هیوندای Eon نیز به سرنوشت مشابهی دچار شدند.

رنو سپس به مشتریان هندی خود اطمینان داد که با عرضه نسخه‌ای جدید، مشکلات ایمنی را حمل خواهد کرد. ولی نسخه به روز شده هم تنها 1 امتیار ایمنی دریافت کرد. تغییراتی که رنو برای این نسخه در نظر گرفته بود، بیشتر شامل راننده می‌شد و سرنشینان هنوز هم از همان مشکلات ایمنی پیشین رنج می‌برند.

رنو در نمایشگاه بوینس آیرس 2017، از نسخه آمریکای لاتین این خودرو رونمایی کرد که در برزیل تولید می‌شود. قصد داریم در این مطلب، نگاهی جزئی و دقیق‌تر به تفاوت‌های بین دو نسخه برزیلی و هندی بیندازیم.

در ابتدای این مقایسه باید بگوییم که ظاهرا و البته طبق شنیده‌ها، رنو نسخه برزیلی را برای بازار ایران در نظر گرفته است.

طراحی ظاهری و ابعاد
از لحاظ طراحی خارجی، دو نسخه برزیلی و هندی کویید تفاوت چندانی ندارند. کویید برزیلی کمی سنگین‌تر و البته بزرگ‌تر است. تایرهای عریض‌تر و البته چرخ‌های بزرگ‌تر 14 اینچی به محسوس بودن این تفاوت ابعاد نیز دامن زده‌اند. چرخ‌های نسخه برزیلی نیز پولیش شده‌اند و نسبت به نسخه هندی 13 اینچی، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. به غیر از این موارد، این دو نسخه تفاوت ظاهری دیگری با هم ندارند.

طراحی داخلی، اتاقک و صندوق

اما وقتی به داخل خودرو می‌رویم، متوجه تفاوت‌های زیادی بین دو نسخه می‌شویم. همین ابتدا باید بگوییم که اتاقک کویید برزیلی بسیار لوکس‌تر و جذاب‌تر است و همچنین، فناوری‌ها و ویژگی‌هایی در آن می‌بینیم که در نسخه هندی خودرو وجود ندارد.

به عنوان مثال، صفحه اطلاع‌رسانی لمسی 7 اینچی جدیدی در نسخه برزیلی‌ها وجود دارد که از سیستم MediaNav نیز بهره می‌برد. اگرچه سیستم اطلاع‌رسانی در کویید هند نیز وجود دارد اما مشتریان برزیلی از آخرین نسخه بروزرسانی شده این سیستم بهره می‌برند که در حال حاضر، فعلا داستر و لاجی هند به آن مجهز است. دوربین دید عقب نیز از جمله دیگر برتری‌های نسخه برزیلی است. آخرین نسخه این سیستم ازدو قابلیت Eco Scoring و Eco Coaching بهره می‌برند که در نسخه‌های قبلی آن وجود ندارد.

اگرچه نسخه هندی خودرو از پنل ابزار دیجیتالی بهره می‌برد، اما طراحی آن اصلا زیبا و باکیفیت نیست و رنو برای نسخه برزیلی، از نسخه‌های رایج این سیستم که شامل سه قسمت مختلف می‌شود، استفاده کرده است. کویید برزیلی همچنین به یک صفحه اطلاع‌رسانی چندکاربردی مجهز است که باز هم در نسخه هندی غایب است. نکته جالب در این بخش این است که نسخه هندی حتی نشان‌دهنده دور موتور را هم ندارد!

فرمان نسخه برزیلی، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که این نسخه را نسبت به همتای هندی خود جذاب‌تر می‌کند. این فرمان از رنگ پیانوی جدید بهره می‌برد و همچنین دکمه‌های روی آن، کیفیت ساخت بسیار بهتری دارند. نسخه برزیلی سیستم تهویه هوای بهتری هم دارد و خروجی‌های هوای آن، از کیفیت بهتری بهره می‌برند.

تودوزی کویید برزیلی هم به دلیل استفاده از دو رنگ و البته مواد مرغوب‌تر و بهتر، بسیار جذاب‌تر و لوکس‌تر از مدل هندی به نظر می‌رسد. صندلی‌های عقب نیز در نسخه برزیلی قابلیت خم شدن دارند و سه قطعه استراحت سر مستقل دارند که هر کدام را می‌توان به راحتی تنظیم کرد. این در حالی است که نسخه هندی، تنها دو محل استراحت سر دارد که هر دو هم ثابت و غیرقابل‌تنظیم هستند.

دوربین عقب با قابلیت تنظیم الکتریکی، مه‌شکن عقب و صندوق الکتریکی از جمله دیگر ویژگی‌های برتری‌بخش نسخه برزیلی هستند. صندوق نسخه برزیلی از پوشش موکتی کامل بهره می‌برد ولی در نسخه هندی، فقط در کف صندوق از موکت استفاده شده است. البته، صندوق عقب مدل هندی نزدیک به 10 لیتر فضای بیشتر ی دارد.

پلاستیک‌های استفاده‌شده در مدل برزیلی کیفیت بسیار بسیار بهتری دارند و کاملا مشخص است که رنو آن‌ها را به بهترین شکلی که توانسته و البته با توجه به اینکه نخواسته هزینه‌ها هم خیلی بالا برود، ارتقا داده است.

پیشرانه

هر دو نسخه برزیلی و هندی کویید مجهز به یک موتور 1 لیتری سه سیلندر هستند. البته در هند، یک نسخه کوچک‌تر 0.8 لیتری نیز وجود دارد که رنو آن را در برزیل حرف کرده است. موتور 1 لیتری در هر دو کشور قادر به تولید 66 اسب‌بخار و گشتاور 92 نیوتن‌متر است. این موتور در نسخه برزیلی به یک جعبه‌دنده 5 سرعت دستی استاندارد مجهز است که در هند نیز می‌توان آن را انتخاب کرد. صحبت‌هایی نیز درباره اضافه کردن جعبه‌دنده 5 سرعت EasyR AMT برای نسخه برزیلی وجود داشته که هنوز رنو به تصمیمی قطعی درباره آن نرسیده است.

ویژگی‌های ایمنی

بعد از فضای داخلی، سیستم‌ها و تجهیزات ایمنی به کار رفته در دو نسخه، بیشترین تفاوت را نسبت به یکدیگر دارند. مدل برزیلی کویید بسیار مجهزتر و پیشرفته‌تر از برادر هندی خود در زمینه ایمنی است. این نسخه چهار کیسه‌هوای استاندارد دارد و همچنین، از نقطه‌های مخصوص کمربندهای ایمنی کودکان بهره می‌برد. سیستم‌های ABS و EBD نیز به عنوان تجهیزات استاندارد در آن حضور دارد. به دلیل بهبود استحکام بدنه و به کار بردن سازه‌های قدرتمند بیشتر، مدل برزیلی با 790 کیلوگرم وزن، تقریبا 100 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه هندی است. البته موسسه جهانی NCAP هنوز این نسخه را آزمایش نکرده است.

ویژگی‌های ایمنی نسخه هندی؟ فقط یک کیسه هوای کناری برای راننده.

قیمت

نسخه هندی کویید از 354 هزار روپی شروع می‌شود و مجهزترین مدل آن، 456 هزار روپی قیمت دارد. با توجه به نرخ ارز فعلی، این میزان تقریبا بین پنج هزار و 400 دلار تا 7 هزار و 200 دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که قیمت نسخه برزیلی کویید از 9 هزار و 990 دلار شروع می‌شود و به 11 هزار و 990 دلار می‌رسد. این تفاوت قیمت شاید در نگاه اول به شدت غیرمنطقی به نظر برسد اما با توجه به تفاوت‌های ساختاری و بنیادی بین دو مدل، می‌توان آن را درک کرد.
منبع:خودرونویس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید